Wyznania gejszy to film z 2005 roku w reżyserii Roba Marshalla, oparty na powieści Arthura Goldena o tym samym tytule. Film opowiada historię Chiyo Sakamoto, młodej dziewczyny, która zostaje sprzedana do domu gejsz w Kioto. Chiyo szybko uczy się sztuki bycia gejszą i staje się jedną z najsłynniejszych gejsz w mieście.
Akcja filmu rozgrywa się w Japonii w latach 20. i 30. XX wieku. Chiyo jest młodą dziewczyną, która mieszka z ojcem i siostrą w biednej wiosce rybackiej. Pewnego dnia ojciec Chiyo sprzedaje ją do domu gejsz w Kioto. Chiyo jest przerażona, ale szybko przekonuje się, że świat gejsz jest piękny i tajemniczy.
W domu gejsz Chiyo poznaje Mameharu, starszą gejszę, która staje się jej opiekunką. Mameharu uczy Chiyo wszystkiego, co musi wiedzieć o tym, jak zostać gejszą. Chiyo uczy się tańca, muzyki, sztuki rozmowy i sztuki uwodzenia.
W domu gejsz Chiyo poznaje również Hatsumomo, drugą najsłynniejszą gejszę w Kioto. Hatsumomo jest piękna i utalentowana, ale jest też bardzo ambitna i bezwzględna. Chiyo i Hatsumomo szybko stają się rywalkami.
Chiyo ciężko pracuje, aby zostać najlepszą gejszą. Jej talent i piękno szybko przynoszą jej sukces. Chiyo przyjmuje imię Sayuri i staje się jedną z najsłynniejszych gejsz w Kioto.
Sayuri spotyka Nobu, bogatego biznesmena, który jest zakochany w niej. Sayuri i Nobu zaczynają się spotykać w tajemnicy. Ich związek jest zakazany, ponieważ gejsze nie mogą mieć romansów z mężczyznami.
II wojna światowa wstrząsa światem gejsz. Dom gejsz, w którym mieszka Sayuri, zostaje zamknięty. Sayuri i inne gejsze muszą znaleźć nowy sposób na życie.
Po wojnie Sayuri i Nobu wracają do siebie. Są razem przez resztę życia.
Wyznania gejszy to piękny i wzruszający film, który opowiada o miłości, przyjaźni i poświęceniu. Film jest również fascynującym obrazem świata gejsz, który jest jednocześnie piękny i tajemniczy.
Oto kilka kluczowych elementów filmu:
Wyznania gejszy to film, który warto zobaczyć. Jest to piękna i wzruszająca historia, która zapada w pamięć.
Oto kilka recenzji filmu:
reżyseria | Rob Marshall |
scenariusz | Robin Swicord, Doug Wright |
gatunek | Melodramat |
produkcja | USA, Francja, Japonia |
premiera | 29 listopada 2005 (Światowa) 10 marca 2006 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $162 242 962 na świecie$57 490 508 w USA$104 752 454 poza USA |
budżet | $85 000 000 |
na podstawie | Arthur Golden (powieść) |
dystrybucja | Forum Film Poland |
studio | Amblin Entertainment / Columbia Pictures Corporation / DreamWorks SKG / |
tytuł oryg. | Memoirs of a Geisha |
Aktor | Postać |
---|---|
Ziyi Zhang | Sayuri |
Ken Watanabe | Prezes |
Michelle Yeoh | Mameha |
Li Gong | Hatsumomo |
Kōji Yakusho | Nobu |
Yûki Kudô | Dynia |
Kaori Momoi | Mama |
Tsai Chin | Cioteczka |
Cary-Hiroyuki Tagawa | Baron |
Suzuka Ohgo | Chiyo |
Randall Duk Kim | Dr Crab |
Mako | Sakamoto |
Kenneth Tsang | Generał |
Thomas Ikeda | Bekku |
Zoe Weizenbaum | Młoda Dynia |
Ted Levine | Pułkownik Derricks |
Paul Adelstein | Porucznik Hutchins |
Togo Igawa | Tanaka |
Elizabeth Sung | Pani Sakamoto |
Samantha Futerman | Satsu |
Shizuko Hoshi | Narracja Sayuri |
Lee Wong | Dr Miura |
Takayo Fischer | Właściciel domu herbacianego Tanizato |
James Taku Leung | Pracownik fabryki kimon |
Minae Noji | Tancerka na Wiosennym Festiwalu |
Navia Nguyen | Izuko, gejsza w zielonym stroju |
Yôko Narahashi | Pokojówka Mamehy |
Laura Miro | Tancerka na Wiosennym Festiwalu / Yukimoto, gejsza w domu herbacianym |
Diane Mizota | Gejsza w domu herbacianym / Tancerka na Wiosennym Festiwalu |
Cameron Duncan | Pijany oficer |
Brannon Bates | Żołnierz Żandarmerii Wojskowej |
Ashia Meyers | Tancerka na Wiosennym Festiwalu |
Miki Fujita | Tancerka na próbie przed festiwalem |
Kiyoko Ando | Tancerka na próbie przed festiwalem |
Mami Saito | Tancerka na Wiosennym Festiwalu |
Miyako Tachibana | Nauczycielka tańca |
Richard J. Bell | Pijany żołnierz |
Shiho Miyazawa | Tancerka na Wiosennym Festiwalu |
Chieko Hidaka | Tancerka na próbie przed festiwalem |
Shannon Abero | Tancerka na próbie przed festiwalem |
Wendy Lam | Tancerka na próbie przed festiwalem |
Asako Takasue | Opiekunka domu herbacianego Tanizato |
Nobuyuki Matsuhisa | Mężczyzna wyrabiający kimona |
Dino Rivera | Zapaśnik sumo |
Natsuo Tomita | Gejsza w lawendzie |
Yasusuke Uike | Sędzia sumo |
Kotoko Kawamura | Babunia |
David Okihiro | Nauczyciel z Shamisen |
Kim Halzle | Tancerka na Wiosennym Festiwalu |
Koji Toyoda | Fryzjer |
Anthony Begonia | Zapaśnik sumo |
Janelle Dote | Tancerka na Wiosennym Festiwalu |
Kana Miyamoto | Tancerka na próbie przed festiwalem |
Clarissa Park | Tancerka na przyjęciu |
Meng Shi | Tańcząca uczennica |
Miwa Tachibana | Tańcząca uczennica |
Jordan Tambara | Tańcząca uczennica |
Stacy Suzuki | Tańcząca uczennica |
Jade Refuerzo | Tańcząca uczennica |
Shaye Uyematsu | Tańcząca uczennica |
Ayaka Oyama | Tańcząca uczennica |
Hannah Hwang | Tańcząca uczennica |
Celena Ahn | Tańcząca uczennica |
Melissa Morinishi | Tańcząca uczennica |
Emilie Endow | Tańcząca uczennica |
Rosie Endow | Tańcząca uczennica |
Kasey Okazaki | Tańcząca uczennica |
Emma Fusako Ishii | Tańcząca uczennica |
Teanna Lee | Tańcząca uczennica |
Stefani Lee | Tańcząca uczennica |
Deziree Del Rosario | Tańcząca uczennica |
Michelle Obi | Tańcząca uczennica |
Allison Chan | Tańcząca uczennica |
Cassidy Adams | Tańcząca uczennica |
Etsuo Hongo | Muzyk |
Maza Yoshizawa | Muzyk |
Tateo Takahashi | Muzyk |
Rick Mali | Mężczyzna w szarym kapeluszu |
Shuuhei Mainoumi | Zapaśnik sumo |
Fumi Akutagawa | Opiekunka herbaciarni Yukimoto |
Nikki Tuazon | Tancerka na próbie przed festiwalem |
Steve Terada | Chłopiec na rowerze |
Ren Urano | Mężczyzna zapowiadający walki sumo |
Ace Yonamine | Zapaśnik sumo |
Eugenia Yuan | Korin |
Karl Yune | Koichi |
Faith Shin | Mała Kiko |
Nao Nojima | Tancerka na próbie przed festiwalem |
Shelly Oto | Tancerka na próbie przed festiwalem |
Addie Yungmee | Tancerka na próbie przed festiwalem |
Brooke Miyasaki | Tancerka na próbie przed festiwalem |
Amy Saki Kawakami | Tańcząca uczennica |
Jacqueline Osaki | Tańcząca uczennica |
Nobu Matsuhisa | Artysta tworzący kimona |
Yurika Izumi | Kobieta w kimono |
Shuhei Nagao | Mały zapaśnik sumo |
Hikari | Tancerka na Wiosennym Festiwalu |
Michael Chen | Rykszarz |
Ricky Pak | Opiekun uzdrowiska |
Jia Mae | Seksowna gejsza |
James Kyson | Rykszarz |
Branden Weslee Kong | Rykszarz |
Larry Feurzeig | Nowojorczyk |
James Huang | Pracownik spa |
Tohoru Masamune | Spiker radiowy |
Masa Kanome | Dziennikarz radiowy |
Teddy Lau | Głupi szef |
Stacey Lee | Maiko |
Cathy Shim | Gość barona |
Henry T. Yamada | Sędzia sumo |
Joseph Steven Yang | Mężczyzna w spa |
Jon Liggett | Pijany żołnierz |
Ryan Moriarty | Klient domu herbacianego |
Julia Ling | Tancerka na Wiosennym Festiwalu |
Danton Mew | Służący Takamayi |
Wyznania gejszy to amerykański film dramatyczny z 2005 roku w reżyserii Roba Marshalla, oparty na powieści o tym samym tytule autorstwa Arthura Goldena. Film opowiada historię Chiyo Sakamoto, młodej dziewczyny, która zostaje sprzedana do domu gejsz w Kioto w Japonii. Chiyo uczy się sztuce gejszy i staje się znaną i poważaną gejszą o imieniu Sayuri. Film śledzi życie Sayuri przez okres 40 lat, od lat 20. XX wieku do lat 60., i przedstawia jej romans z bogatym biznesmenem.
Film został wyprodukowany przez Stevena Spielberga i wyreżyserowany przez Roba Marshalla, twórcę takich filmów jak Chicago i Nine. W rolach głównych wystąpili: Ziyi Zhang jako Sayuri, Michelle Yeoh jako Mameha, Li Gong jako Hatsumomo, Ken Watanabe jako Nobu i Kōji Yakusho jako Prezes.
Film otrzymał wiele nagród, w tym trzy Oscary za najlepsze kostiumy, najlepsze zdjęcia i najlepszą scenografię. Otrzymał również nominacje do dziewięciu innych Oscarów, w tym za najlepszy film, najlepszą reżyserię, najlepszą aktorkę pierwszoplanową (Zhang) i najlepszego aktora drugoplanowego (Watanabe).
Fabuła
Film rozpoczyna się w 1929 roku w Kioto. Chiyo Sakamoto (Yuki Kudō), dziewięcioletnia dziewczynka z biednej rodziny, zostaje sprzedana do domu gejsz o nazwie Okiya. Jej siostra, Satsu (Michelle Krusiec), zostaje sprzedana do innego domu gejsz.
Chiyo zostaje przydzielona do opieki Omoni (Kaori Momoi), starszej gejszy. Omoni uczy Chiyo podstaw sztuki gejszy, w tym tańca, muzyki i ceremonii herbaty.
Mameha (Michelle Yeoh), jedna z najbardziej znanych gejsz w Kioto, dostrzega potencjał w Chiyo. Proponuje, że zostanie jej uczennicą, co oznaczałoby, że Chiyo będzie musiała zmienić imię na Sayuri. Sayuri zgadza się i zaczyna uczyć się pod okiem Mamehy.
Sayuri szybko okazuje się być utalentowaną gejszą. Zwraca na siebie uwagę Prezesa (Ken Watanabe), bogatego biznesmena. Prezes zakochuje się w Sayuri, ale ich związek jest zakazany.
Sayuri staje się znaną i poważaną gejszą. Jest znana ze swojej piękności, talentu i elegancji. Jednak jej życie jest pełne dramatu.
W czasie II wojny światowej Okiya zostaje zniszczona przez bombardowania. Sayuri zostaje zmuszona do pracy w fabryce bomb. Po wojnie Sayuri wraca do Kioto i kontynuuje karierę gejszy.
Sayuri nadal kocha Prezesa, ale wie, że ich związek nigdy nie może być. W końcu Sayuri godzi się z tym, że nie może mieć miłości Prezesa.
Ocena
Wyznania gejszy to piękny i wzruszający film, który przedstawia świat gejsz w Japonii. Film jest wierną adaptacją powieści Arthura Goldena i przedstawia złożony i fascynujący świat gejsz.
Film jest również wizualnie zachwycający. Kostiumy, zdjęcia i scenografia są niesamowite i doskonale odzwierciedlają piękno i elegancję Japonii.
Obsada
Ziyi Zhang jest znakomita w roli Sayuri. Jest piękna, utalentowana i pełna charyzmy. Michelle Yeoh jest również doskonała w roli Mamehy. Jest silna, przebiegła i pełna ambicji.
Podsumowanie
Wyznania gejszy to obowiązkowy film dla każdego, kto interesuje się Japonią lub sztuką gejsz. Film jest piękny, wzruszający i wizualnie zachwycający.
"Wyznania Gejszy" to filmowa adaptacja bestsellerowej powieści Arthura Goldena, która przenosi widza w mistyczną i egzotyczną atmosferę Japonii lat 30. XX wieku. Reżyserem tego wielowątkowego dramatu jest Rob Marshall. Historia rozpoczyna się w małej wiosce rybackiej, gdzie dziewięcioletnia Chiyo, wyróżniająca się niezwykłymi, błękitno-szarymi oczami, cieszy się pozornym spokojem u boku rodziny. Jednak los brutalnie ingeruje w jej życie, kiedy matka zapada na nieuleczalną chorobę, a ojciec zmuszony jest sprzedać ją i jej siostrę.
Chiyo trafia do okiya, domu gejsz w Gion, gdzie ma podjąć naukę w roli gejszy. To miejsce pełne jest tajemnic, intryg i rywalizacji, a także brutalnego traktowania ze strony starszych gejsz, szczególnie Hatsumomo, która widzi w Chiyo potencjalną rywalkę. Dziewczyna, pomimo ciężkich warunków, stara się przetrwać, dążąc do osiągnięcia swojego celu.
Z czasem, dzięki pomocy mentorki Mamehy oraz przypadkowego spotkania z wpływowym biznesmenem, Chiyo rozkwita jako gejsza Sayuri. Jej niezwykła uroda i talent sprawiają, że szybko staje się sławna, przyciągając uwagę najpotężniejszych mężczyzn tamtych czasów. Jednak w sercu skrywa tajemną miłość do mężczyzny, który jest dla niej nieosiągalny.
Film ukazuje nie tylko wewnętrzne zmaganie Chiyo/Sayuri z trudnościami życia w świecie gejsz, ale także przemianę japońskiego społeczeństwa w obliczu narastającego konfliktu zbrojnego. II wojna światowa zmienia nie tylko losy bohaterki, ale również cały kraj i świat, w którym się wychowała.
Reżyser zręcznie ukazuje dynamiczny rozwój postaci od niewinnej dziewczynki po dojrzałą i rozgarniętą gejszę, która musi stawić czoło własnym pragnieniom i społecznym konwencjom. W filmie obecne są także wątki universalia ludzkiej walki o miłość, godność i spełnienie osobiste, które sprawiają, że historia bohaterki staje się uniwersalnym przesłaniem dotyczącym ludzkiej egzystencji.
Film "Wyznania Gejszy", w reżyserii Roba Marshalla, stanowi adaptację światowej sławy powieści Arthura Goldena, przenosząc widza w malowniczą i egzotyczną scenerię Japonii okresu międzywojennego. Opowieść rozpoczyna się w skromnej wiosce rybackiej, gdzie dziewięcioletnia Chiyo, wyróżniająca się unikalnymi, szaroniebieskimi oczami, cieszy się pozorną sielanką w towarzystwie rodziny. Jednak los brutalnie ingeruje w jej życie, kiedy matka zapada na nieuleczalną chorobę, a ojciec zmuszony jest oddać ją i jej siostrę w obce ręce.
Chiyo zostaje przyjęta do okiya, domu gejsz w dzielnicy Gion w Kioto, gdzie ma podjąć naukę w roli przyszłej gejszy. To miejsce, nasycone sekretami i intrygami, staje się areną walki o przetrwanie, szczególnie wobec surowego traktowania ze strony starszych gejsz, a zwłaszcza Hatsumomo, która dostrzega w Chiyo potencjalną rywalkę. Mimo trudności i cierpień dziewczyna nie traci nadziei, dążąc do realizacji swoich marzeń.
Z biegiem czasu, za sprawą pomocy mentorki Mamehy oraz przypadkowego spotkania z wpływowym przedsiębiorcą, Chiyo przekształca się w gejszę o imieniu Sayuri. Jej niezwykła uroda i zdolności artystyczne przyciągają uwagę najpotężniejszych mężczyzn epoki, wzbudzając zazdrość i podziw. Jednak w sercu skrywa tajemną miłość do mężczyzny, który pozostaje dla niej poza zasięgiem.
Film nie tylko prezentuje wewnętrzne przeżycia Chiyo/Sayuri w walce o własną tożsamość w świetle konwencji społecznych, ale również rysuje obraz transformacji japońskiego społeczeństwa w obliczu narastającego konfliktu zbrojnego. Wybuch II wojny światowej zmienia nie tylko losy bohaterki, ale także krajobraz, który dotąd była zobowiązana nazywać domem.
Reżyser sprawnie ukazuje dynamiczną ewolucję postaci od niewinnej dziewczynki do dojrzałej i zdecydowanej gejszy, która musi zmierzyć się z własnymi pragnieniami oraz narzuconymi normami społecznymi. W filmie przeplatają się także uniwersalne motywy walki o miłość, godność i spełnienie osobiste, czyniąc historię bohaterki nie tylko specyficznym świadectwem epoki, ale również uniwersalnym przesłaniem o ludzkiej egzystencji.