W domu Pauliny Escobar i Gerarda pojawia się tajemniczy przybysz, którego Paulina rozpoznaje jako swego dawnego oprawcę po charakterystycznym głosie. Mieszkańcy odosobnionej hacjendy w Ameryce Południowej zostają wplątani w intrygujący konflikt, gdy przeszłość nieoczekiwanie staje się teraźniejszością.
Paulina Escobar, partnerka prawnika Gerarda, to kobieta, której życie naznaczone jest bolesnymi wspomnieniami z czasów represji militarnych. Gdy Gerardo przyprowadza do domu gościa, Paulina, reagując na jego głos, dostrzega w nim dawnego katownika. Decyduje się na zemstę, co komplikuje obecny spokój domu.
Historia rozwija się w ustronnym miejscu, gdzie Paulina, była działaczka opozycji, staje twarzą w twarz z duchami przeszłości. Przyniesiony przez Gerarda nieznajomy staje się katalizatorem konfrontacji, a rozpoznanie go jako doktora Mirandy, jej oprawcy, wywołuje burzę emocji.
Wyczekując powrotu męża, Paulina zostaje skonfrontowana z nieoczekiwanym gościem, który staje się żywym zwiastunem tragicznych wydarzeń z przeszłości. Głos nieznajomego odkrywa przed nią bolesną tajemnicę, a jej pragnienie zemsty wkracza w środowisko spokojnej hacjendy.
Film Romana Polańskiego rysuje portret kobiecej psychiki w obliczu niespodziewanych wyzwań. Paulina, czekająca na męża, zaskoczona pojawieniem się tajemniczego gościa, musi podjąć trudną decyzję. Rozpoznanie w nim oprawcy sprawia, że dom zamienia się w arenę walki między pragnieniem zemsty a potrzebą pojednania.
W odosobnionej hacjendzie, gdzie Paulina i Gerardo zamieszkują, pojawi się postać z przeszłości, która burzy spokój rodzinnego domu. Głos nieznajomego wprawia Paulinę w stan szoku, odsłaniając przed nią bolesne wspomnienia. Decyzja o zemście, choć kusząca, staje się źródłem wewnętrznego konfliktu.
Paulina, kiedyś więziona i torturowana, teraz musi zmierzyć się z duchami przeszłości, które wracają, by ją nawiedzić. Gdy Gerardo przyprowadza do domu gościa, atmosfera zmienia się, a rozpoznanie w nim oprawcy sprawia, że Paulina musi podjąć trudny wybór między zemstą a pojednaniem.
W domu Pauliny i Gerarda, gdzie spokój byłby normą, pojawia się postać, która rzuca cień na dotychczasowe życie. Głos tajemniczego gościa przypomina Paulinie o dniach przeszłości, kiedy to była ofiarą okrucieństw. Decyzja o zemście stawia ją wobec konieczności zmierzenia się ze własnymi emocjami.
Film Polańskiego to podróż w głąb ludzkiej psychiki, gdzie przeszłość wyplata się z teraźniejszością. Paulina, zmagająca się z traumatycznymi wspomnieniami, musi zmierzyć się z nietypowym wyzwaniem, jakim jest pojednanie się z duchami przeszłości, które niespodziewanie stają się rzeczywistością.
W atmosferze gęstniejącej napięcia i klaustrofobii, film ukazuje, jak losy bohaterki gwałtownie się zmieniają. Gdy Gerardo przyprowadza do domu nieznajomego, Paulina staje w obliczu własnej historii, która powraca, by rozliczyć ją z nieprzebytej przeszłości. To nie tylko thriller psychologiczny, ale także opowieść o przezwyciężaniu traumy.
W filmie „Śmierć i dziewczyna”, Polański eksploruje nie tylko temat zemsty, ale także analizuje wpływ przeszłości na teraźniejszość. Paulina, choć pragnie zemsty na swoim oprawcy, musi zmierzyć się z koniecznością zmierzenia się z własnymi lękami i traumami. Reżyser zręcznie rysuje portret kobiety, której życie zostaje wywrócone do góry nogami przez niespodziewane wydarzenia.
reżyseria | Roman Polański |
scenariusz | Rafael Yglesias, Ariel Dorfman |
gatunek | Dramat, Psychologiczny, Thriller |
produkcja | Francja, Wielka Brytania |
premiera | 23 grudnia 1994 (Światowa) 12 maja 1995 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $3 103 716 w USA |
budżet | $12 000 000 |
na podstawie | Ariel Dorfman (sztuka) |
studio | Canal+ (współudział) / Capitol Films / Channel Four Films (współudział) / |
tytuł oryg. | Death and the Maiden |
Aktor | Postać |
---|---|
Sigourney Weaver | Paulina Escobar |
Ben Kingsley | Dr Roberto Miranda |
Stuart Wilson | Gerardo Escobar |
Krystia Mova | Żona dra Mirandy |
Jonathan Vega | Syn dra Mirandy |
Rodolphe Vega | Syn dra Mirandy |
Jorge Cruz | Członek kwartetu smyczkowego |
Gilberto Cortés | Członek kwartetu smyczkowego |
Carlos Moreno | Członek kwartetu smyczkowego |
Eduardo Valenzuela | Członek kwartetu smyczkowego |
Sergio Ortega Alvarado | Manager kwartetu smyczkowego |
Karen Strassman | Elena Galvin |