Piękność dnia (fr. Belle de jour) to francusko-włoski dramat psychologiczny z 1967 roku w reżyserii Luisa Buñuela. Film jest adaptacją powieści Josepha Kessela pod tym samym tytułem. Główne role w filmie zagrali Catherine Deneuve, Jean Sorel, Michel Piccoli i Pierre Clémenti.
Fabuła filmu opowiada o Severine Serizy, młodej i pięknej kobiecie, która jest żoną bogatego lekarza. Severine jest jednak niezadowolona ze swojego życia małżeńskiego. Czuje się przytłoczona presją bycia idealną żoną i matką. Dodatkowo, Severine ma nietypowe fantazje erotyczne, które nie mogą zostać spełnione w jej małżeństwie.
Pewnego dnia Severine przypadkiem trafia do domu publicznego o nazwie „Dom Pani Anais”. Jest to miejsce, w którym kobiety mogą spełniać swoje erotyczne fantazje. Severine postanawia zacząć pracować w domu publicznym, aby w ten sposób zaspokoić swoje potrzeby.
W domu publicznym Severine przyjmuje pseudonim „Piękność dnia”. Szybko staje się popularną prostytutką. Jej klientami są bogaci i wpływowi mężczyźni, którzy spełniają jej najbardziej wyrafinowane fantazje.
Severine zaczyna prowadzić podwójne życie. W ciągu dnia jest idealną żoną i matką, a wieczorami jest prostytutką. Ta sytuacja zaczyna ją coraz bardziej męczyć. Severine zaczyna mieć problemy z odróżnieniem rzeczywistości od swoich fantazji.
Film Piękność dnia jest wielowarstwową opowieścią o seksualności, kobiecości i naturze ludzkiej. Film jest również metaforą społeczeństwa, które stwarza ograniczenia dla kobiet.
Analiza filmu
Postać Severine
Severine to złożona i niejednoznaczna postać. Jest to kobieta, która jest jednocześnie silna i słaba, niezależna i zależna. Severine jest świadoma swoich pragnień i nie boi się ich realizować. Jednocześnie jest również ofiarą społecznych konwenansów.
Severine jest uwięziona w klatce społecznej. Jest żoną bogatego lekarza i matką dwójki dzieci. Musi spełniać oczekiwania swojego męża i społeczeństwa. Ta sytuacja zaczyna ją dusić. Severine zaczyna szukać uwolnienia w swoich fantazjach erotycznych.
Seks jest dla Severine sposobem na wyrażenie siebie i na spełnienie swoich potrzeb. W domu publicznym Severine może być sobą. Może być niezależna i podejmować własne decyzje.
Dom publiczny jako metafora społeczeństwa
Dom publiczny w filmie Piękność dnia jest metaforą społeczeństwa. Jest to miejsce, w którym ludzie mogą spełniać swoje najskrytsze pragnienia. Dom publiczny jest również miejscem, w którym ludzie mogą się uwolnić od społecznych konwenansów.
Severine w domu publicznym jest wolna. Może być sobą i spełniać swoje potrzeby. Dom publiczny jest dla niej oazą, w której może się schronić przed światem zewnętrznym.
Ocena filmu
Film Piękność dnia to jeden z najwybitniejszych filmów Luisa Buñuela. Jest to film, który jest jednocześnie piękny i szokujący. Film jest wielowarstwową opowieścią o seksualności, kobiecości i naturze ludzkiej.
Film jest doskonale zrealizowany. Buñuel wykorzystuje swoją charakterystyczną estetykę, aby stworzyć niepokojącą i surrealistyczną atmosferę. Buñuelowi udało się również stworzyć złożone i wyraziste postacie.
Podsumowanie
Film Piękność dnia to film, który warto zobaczyć. To film, który pozostaje w pamięci na długo po obejrzeniu.
Oto kilka ciekawostek na temat filmu:
reżyseria | Luis Buñuel |
scenariusz | Luis Buñuel, Jean-Claude Carrière |
gatunek | Dramat, Psychologiczny |
produkcja | Francja, Włochy |
premiera | 24 maja 1967 (Światowa) |
boxoffice | $4 037 364 na świecie$4 037 017 w USA$347 poza USA |
na podstawie | Joseph Kessel (powieść) / Luis Buñuel (dialogi) ...więcej |
studio | Robert et Raymond Hakim (przedstawia) / Five Film (koprodukcja) / Paris Film Productions (koprodukcja) |
tytuł oryg. | Belle de jour |
Aktor | Postać |
---|---|
Catherine Deneuve | Séverine Serizy / Piękność dnia |
Jean Sorel | Pierre Serizy |
Michel Piccoli | Henri Husson |
Geneviève Page | Madame Anais |
Pierre Clémenti | Marcel |
Françoise Fabian | Charlotte |
Macha Méril | Renee |
Muni | Pallas |
Maria Latour | Mathilde |
Marcel Charvey | Profesor Henri |
Francis Blanche | Pan Adolphe |
Georges Marchal | Książę |
Francisco Rabal | Hyppolite |
Iska Khan | Azjatycki klient |
Michel Charrel | Lokaj |
Claude Cerval | |
Bernard Musson | Majordom |
François Maistre | Chorąży |
Brigitte Parmentier | Dziecko Severine |
Marc Eyraud | Barman |
D. De Roseville | Woźnica |
Pierre Marcay | Stażysta |
Dominique Dandrieux | Severine jako dziecko |
Bernard Fresson | Dziobaty |
Adélaïde Blasquez | Pokojówka |
Luis Buñuel | Mężczyzna w ogrodowej kawiarni, na lewo od księcia |