„Metoda / El Método” to film wyreżyserowany przez Marcelo Piñeyro, który rzucił chłodne spojrzenie na wewnętrzne mechanizmy korporacyjnego świata. Akcja toczy się w sercu Madrytu, gdzie równolegle do brutalnych zamieszek antyglobalistów na ulicach, siedmioro kandydatów zmaga się o prestiżowe stanowisko kierownicze w jednej z renomowanych korporacji.
Wiodącą ulicą Madrytu, Paseo de la Castellana, przetacza się tłum tysięcy manifestantów, podczas gdy w biurowcu Azca trwa selekcja kandydatów. Spośród uczestników rekrutacji wyróżnia się różnorodność osobowości: od pewnego siebie „urodzonego zwycięzcy” po niepewną siebie kobietę, od agresywnego typu po krytycznego i niezdecydowanego. W chłodnej sali oczekiwania, zdominowanej przez napięcie i rywalizację, kandydaci zaczynają doświadczać wzrastającej niepewności, która wkrótce przeradza się w lęki i wątpliwości, a nawet paranoję.
Atmosfera nieufności pogłębia się, gdy kandydaci zaczynają podejrzewać, że są obserwowani przez kamery lub że wśród nich jest podstawiony psycholog testujący ich niepostrzeżenie. Wkrótce pojawia się wzmianka o „metodzie”, przypominającej procesy rekrutacyjne stosowane w Stanach Zjednoczonych. Od tego momentu grupa zostaje poddana serii psychologicznych testów i prób, które mają wyłonić najlepszego kandydata na oferowane stanowisko.
W tej klaustrofobicznej atmosferze pełnej nieufności i podejrzeń między kandydatami zawiązują się paktami, wybucha zażarta rywalizacja, a sekrety z przeszłości wychodzą na jaw. Proces rekrutacji przekształca się w bezlitosną walkę o przetrwanie, ukazując brutalne mechanizmy rządzące rynkiem pracy.
Marcelo Piñeyro w sposób wyjątkowo sugestywny ukazuje destrukcyjny wpływ metod selekcji kadr na ludzką godność. W filmie widzimy, jak kandydaci, poddani serii dehumanizujących testów, stają się ofiarami własnych lęków i ambicji, a proces selekcji odsłania ich najmroczniejsze strony. Doskonała gra aktorska pozwala na wiarygodne ukazanie najczęstszych typów osobowości spotykanych w korporacyjnym świecie – ludzi zimnych, wyrachowanych i pozbawionych skrupułów.
Film oparty jest na sztuce teatralnej „Metoda Grönholma” autorstwa Jordi Galcerana Ferrera, jednak Piñeyro z powodzeniem przenosi tę historię na ekran, zachowując jej dramatyzm i intensywność. „Metoda / El Método” to nie tylko opowieść o brutalności procesów rekrutacyjnych w korporacyjnym świecie, ale również głęboki przekaz o ludzkiej naturze i jej niemożności zapanowania nad systemem, który często pozbawia jednostki godności i wartości.
reżyseria | Marcelo Pineyro |
scenariusz | Mateo Gil / Marcelo Pineyro |
gatunek | Dramat / Thriller |
produkcja | Argentyna / Hiszpania / Włochy |
premiera | 14 września 2005 (świat) |
boxoffice | $3 470 651 na świecie$7 017 w USA$3 463 634 poza USA |
budżet | $3 000 000 |
na podstawie | Jordi Galcerán (sztuka) |
dystrybucja | Vivarto |
studio | Alquimia Cinema / Arena Films / Cattleya / |
data produkcji | 2005 |
tytuł oryg. | El Método |
inne tytuły | Metoda Polska Metoda Grönholma (tytuł telewizyjny) Polska El Método Grönholm (tytuł roboczy) Hiszpania El Método Chile Il metodo Włochy The Method Miedzynarodowe (tytuł wznowienia) USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Najwa Nimri | Nieves |
Eduardo Noriega | Carlos |
Eduard Fernández | Fernando |
Carmelo Gómez | Julio |
Adriana Ozores | Ana |
Pablo Echarri | Ricardo |
Ernesto Alterio | Enrique |
Natalia Verbeke | Montse |
Film "Metoda / El Método" w reżyserii Marcelo Piñeyro to studium ludzkiej natury w kontekście brutalnych realiów korporacyjnego świata. Akcja rozgrywa się w sercu Madrytu, gdzie równolegle do tumultów antyglobalistów na ulicach, siedmiu kandydatów staje przed próbą zdobycia prestiżowego stanowiska kierowniczego w jednej z renomowanych firm.
Przez główną ulicę Madrytu, Paseo de la Castellana, przetacza się tłum manifestantów, podczas gdy w biurowcu Azca odbywa się selekcja kandydatów. Wśród uczestników procesu rekrutacji można dostrzec różnorodność osobowości: od pewnego siebie "narodzonego zwycięzcy" po niepewną kobietę, od agresywnego typu po krytycznego i niezdecydowanego. W sali oczekiwania, przesiąkniętej napięciem i rywalizacją, kandydaci zaczynają doświadczać wzrastającej niepewności, która wkrótce przeradza się w lęki i wątpliwości, a nawet paranoję.
Atmosfera nieufności narasta, gdy kandydaci podejrzewają, że są obserwowani przez kamery lub że wśród nich znajduje się podstawiony psycholog testujący ich niepostrzeżenie. Pojawia się nawet wzmianka o "metodzie", przypominającej procesy rekrutacyjne stosowane w Stanach Zjednoczonych. Od tego momentu grupa zostaje poddana serii psychologicznych testów i prób, których celem jest wyłonienie najlepszego kandydata na oferowane stanowisko.
W tej dusznej atmosferze pełnej nieufności i podejrzeń między kandydatami zawiązują się sojusze, wybucha zażarta rywalizacja, a skrywane tajemnice z przeszłości wychodzą na jaw. Proces rekrutacji przeradza się w bezwzględną walkę o przetrwanie, ukazując brutalne mechanizmy rządzące rynkiem pracy.
Marcelo Piñeyro w sugestywny sposób ukazuje destrukcyjny wpływ procedur selekcji kadr na ludzką godność. Film pokazuje, jak kandydaci, poddani serii dehumanizujących testów, stają się ofiarami własnych lęków i ambicji, a sam proces selekcji odsłania ich najmroczniejsze strony. Doskonała gra aktorska pozwala na wiarygodne ukazanie najczęstszych typów osobowości spotykanych w korporacyjnym świecie – ludzi zimnych, wyrachowanych i pozbawionych skrupułów.
"Metoda / El Método" oparta jest na sztuce teatralnej "Metoda Grönholma" autorstwa Jordi Galcerana Ferrera, jednak Piñeyro z powodzeniem przenosi tę historię na ekran, zachowując jej dramatyzm i intensywność. To nie tylko film o brutalności procesów rekrutacyjnych w korporacyjnym świecie, ale również przemyślany komentarz na temat natury ludzkiej i jej nieustającej walki z systemem, który często pozbawia jednostkę godności i wartości.