Marzyciele (2003) to dramat filmowy w reżyserii Bernardo Bertolucciego, oparty na powieści Gilberta Adaira o tym samym tytule. Film opowiada historię trzech młodych ludzi, którzy nawiązują niezwykłą więź w cieniu wydarzeń maja 1968 roku w Paryżu.
Akcja filmu rozpoczyna się w maju 1968 roku, w Paryżu. Matthew (Michael Pitt), młody Amerykanin studiujący w Paryżu, poznaje Isabelle (Eva Green) i jej brata bliźniaka Théo (Louis Garrel). Isabelle i Théo są dziećmi burżuazyjnych rodziców, którzy dają im pełną swobodę. Młodzi ludzie spędzają całe dnie w kinie, oglądając filmy z lat 20. i 30. XX wieku, a także czytając książki i dyskutując o filozofii.
Matthew szybko zakochuje się w Isabelle, ale ona z kolei jest bardziej zainteresowana Théo. Młodzi ludzie zaczynają eksperymentować ze swoimi uczuciami i seksualnością, prowadząc coraz bardziej niebezpieczną grę.
Film Bertolucciego jest obrazem młodości, buntu i wolności. To także opowieść o miłości, erozji i utracie.
Główne wątki filmu
Miłość i seksualność: Film opowiada o burzliwej relacji między trzema młodymi ludźmi. Matthew jest zakochany w Isabelle, ale ona z kolei jest bardziej zainteresowana Théo. Młodzi ludzie zaczynają eksperymentować ze swoimi uczuciami i seksualnością, prowadząc coraz bardziej niebezpieczną grę.
Bunt i wolność: Film rozgrywa się w czasie rewolucji studenckiej w Paryżu. Młodzi ludzie są świadkami tych wydarzeń, ale nie angażują się w nie bezpośrednio. Ich bunt jest bardziej osobisty, wyraża się w ich wolności seksualnej i intelektualnej.
Kino: Kino odgrywa ważną rolę w filmie. Młodzi ludzie spędzają całe dnie w kinie, oglądając filmy z lat 20. i 30. XX wieku. Filmy te inspirują ich i pomagają im zrozumieć świat.
Ocena filmu
Marzyciele to film piękny i intrygujący. Bertolucci tworzy w nim bogaty i złożony obraz młodości, buntu i miłości. Film jest również wizualnie zachwycający, z pięknymi zdjęciami Paryża i scenografią.
Film został przyjęty z mieszanymi opiniami krytyków. Niektórzy chwalili go za piękno, inni krytykowali za erotyczne sceny i brak spójności.
Ostatecznie, Marzyciele to film, który warto zobaczyć. To obraz, który zapada w pamięć i długo pozostaje w sercu.
reżyseria | Bernardo Bertolucci |
scenariusz | Gilbert Adair |
gatunek | Dramat |
produkcja | Francja, Wielka Brytania, Włochy |
premiera | 1 września 2003 (Światowa) 6 lutego 2004 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $15 121 165 na świecie$2 532 228 w USA$12 588 937 poza USA |
budżet | $15 000 000 |
na podstawie | Gilbert Adair (powieść) |
dystrybucja | Monolith |
studio | Fiction Films / Península Films / Recorded Picture Company (RPC) |
tytuł oryg. | The Dreamers |
inne tytuły | Paris '68 (tytuł roboczy) Wielka Brytania |
Aktor | Postać |
---|---|
Michael Pitt | Matthew |
Eva Green | Isabelle |
Louis Garrel | Theo |
Anna Chancellor | Matka |
Robin Renucci | Ojciec |
Lola Peploe | Bileterka |
Florian Cadiou | Patrick |
Jean-Pierre Léaud | |
Jean-Pierre Kalfon | |
Ingy Fillion | Dziewczyna Theo |
Valentin Merlet | Miłośnik |
Pierre Hancisse | Miłośnik |
Aleksandra Yermak | Studentka, maj 68 |
Marzyciele (2003) to film psychologiczny w reżyserii Bernardo Bertolucciego, opowiadający o grupie młodych ludzi, którzy zakochują się w sobie i w kinie. Akcja filmu rozgrywa się w Paryżu w 1968 roku, w czasie studenckich protestów.
Głównymi bohaterami filmu są:
- Matthew (Michael Pitt), amerykański student, który przyjeżdża do Paryża, aby studiować francuski.
- Isabelle (Eva Green), francuska studentka, która jest inteligentna, piękna i wyzwolona.
- Théo (Louis Garrel), brat bliźniak Isabelle, który jest cichym i wycofanym chłopcem.
Matthew poznaje Isabelle i Théo podczas demonstracji pod gmachem Filmoteki Francuskiej. Młodzi ludzie szybko zaprzyjaźniają się i zaczynają spędzać razem coraz więcej czasu.
Isabelle i Matthew są w sobie zakochani, ale ich miłość jest pełna napięcia i niepewności. Isabelle jest atrakcyjną kobietą, która nie stroni od flirtu, a Matthew jest zazdrosny o jej uwodzicielskie zachowanie.
Théo jest zakochany w Isabelle, ale jego miłość jest platoniczna. Jest on zdezorientowany i nie wie, jak wyrazić swoje uczucia.
Młodzi ludzie spędzają razem całe dnie, oglądając filmy, rozmawiając o kinie i literaturze oraz eksperymentując z seksualnością. Ich życie toczy się w świecie fantazji i iluzji, który jest odizolowany od rzeczywistości.
W pewnym momencie, w wyniku niefortunnego zbiegu okoliczności, Matthew i Théo zostają zmuszeni do wspólnego spędzania nocy z Isabelle. W tej sytuacji ich relacje ulegają radykalnej zmianie.
Matthew i Théo zaczynają rywalizować o względy Isabelle. Ich miłość staje się obsesją, która prowadzi do tragedii.
Marzyciele to film o miłości, seksualności, obsesji i utracie niewinności. Jest to również film o kinie, które jest dla bohaterów źródłem inspiracji i ucieczką od rzeczywistości.
Film został bardzo dobrze przyjęty przez krytyków, którzy chwalili jego piękną scenografię, kostiumy i zdjęcia. Eva Green otrzymała za swoją rolę Isabelle nagrodę Cezara dla najlepszej aktorki.
Film przedstawia kilka kluczowych tematów:
- Miłość, seksualność i obsesja: Miłość między Matthew, Isabelle i Théo jest pełna napięcia i niepewności. Ich relacje są skomplikowane i często prowadzą do konfliktów.
- Kino: Kino jest dla bohaterów filmu źródłem inspiracji i ucieczką od rzeczywistości. Młodzi ludzie oglądają filmy, aby przeżywać emocje, których nie mogą doświadczyć w prawdziwym życiu.
- 1968 rok: Akcja filmu rozgrywa się w Paryżu w 1968 roku, w czasie studenckich protestów. Rewolucja obyczajowa z lat 60. XX wieku ma wpływ na bohaterów filmu, którzy zaczynają kwestionować tradycyjne wartości.
Film jest wspaniałym obrazem młodości, miłości i poszukiwania siebie. Jest to film, który zapada w pamięć i długo pozostaje w sercu widza.
"Marzyciele", film Bernardo Bertolucciego z 2003 roku, przenosi widza do burzliwej Paryża wiosną 1968 roku, gdzie rewolucyjne zmiany społeczne i polityczne tworzą tło dla intensywnej opowieści o trzech młodych ludziach, których losy splatają się w nieoczekiwany sposób. Isabelle (Eva Green) i jej brat Theo (Louis Garrel), para rodzeństwa zafascynowanych ideałami i gotowych na bunt przeciwko konwencjom społecznym, poznają amerykańskiego studenta Matthew (Michael Pitt), który wyruszył do Europy w poszukiwaniu nowych doświadczeń kulturowych.
Rodzeństwo, zafascynowane Matthew od pierwszego spotkania, zaprasza go do swojego mieszkania, wykorzystując nieobecność rodziców. To właśnie w ich przestrzeni życiowej rozpoczyna się niezwykła gra emocjonalna i seksualna, która prowadzi do coraz bardziej niebezpiecznych eksperymentów. Isabelle, Theo i Matthew eksplorują granice swoich uczuć i pragnień, posuwając się coraz dalej w niebezpieczną grę, która stawia pod znakiem zapytania ich samego siebie i własne pojęcie o moralności.
W świetle wydarzeń politycznych i społecznych, jakie mają miejsce wokół nich, trójka bohaterów stara się odnaleźć swoje miejsce w świecie, poszukując jednocześnie własnej tożsamości i sensu życia. To opowieść o młodości, buncie i poszukiwaniu wolności, która równocześnie ukazuje intymne relacje między bohaterami, przemieszane z wątkami politycznymi i społecznymi.
Scenariusz filmu, autorstwa Giberta Adaira, pozwala na głębsze zanurzenie się w psychologię postaci oraz ich złożone relacje. Bertolucci zręcznie balansuje między intymnymi momentami bohaterów a szerszym kontekstem społecznym, co sprawia, że "Marzyciele" to nie tylko historia o trójce młodych ludzi, ale również barwna panoramę Paryża lat 60. i burzliwych wydarzeń tamtego czasu.
Ewa Green, Louis Garrel i Michael Pitt wcielają się w swoje role z niezwykłą wrażliwością i autentycznością, co sprawia, że relacje między postaciami nabierają jeszcze większej głębi i autentyczności. Green w roli Isabelle emanuje tajemniczością i uwodzeniem, podczas gdy Garrel doskonale oddaje złożoność charakteru Theo, będącego jednocześnie buntownikiem i idealistą. Pitt natomiast w roli Matthewa wplata wątek obcości i poszukiwania własnej tożsamości w obcym dla niego środowisku.
"Marzyciele" to film, który porusza nie tylko tematykę buntu i poszukiwania tożsamości, ale również stawia pytania o granice moralności i wolności jednostki. Bertolucci w mistrzowski sposób ukazuje skomplikowane relacje międzyludzkie i wpływ wydarzeń zewnętrznych na życie jednostki, tworząc jednocześnie hipnotyzującą i wielowarstwową opowieść, która pozostaje w pamięci widza na długo po zakończeniu seansu.
Film "Marzyciele" reżysera Bernardo Bertolucciego z 2003 roku przenosi nas w wir wydarzeń Paryża wiosną 1968 roku, gdzie burzliwe przemiany społeczne i polityczne stanowią tło dla opowieści o trójce młodych ludzi, których losy splatają się w nietypowy sposób. Isabelle (Eva Green) i jej brat Theo (Louis Garrel), dwójka młodych idealistów gotowych na bunt przeciwko konwencjom, spotykają amerykańskiego studenta Matthew (Michael Pitt), który pragnie odkryć europejską kulturę i historię.
Rodzeństwo, zafascynowane Matthew od pierwszego spotkania, zaprasza go do swojego mieszkania, korzystając z nieobecności rodziców. Rozpoczyna się wówczas intrygująca gra emocjonalna i seksualna, która prowadzi do coraz odważniejszych eksperymentów. Isabelle, Theo i Matthew przeplatają swoje uczucia i pragnienia, wcielając się w niebezpieczną grę, która podważa ich samego siebie i ich moralność.
W kontekście politycznych i społecznych wydarzeń, które mają miejsce wokół nich, trójka bohaterów próbuje odnaleźć swoje miejsce w świecie, równocześnie poszukując własnej tożsamości i sensu życia. To opowieść o buncie, młodości i poszukiwaniu wolności, ukazująca także intymne relacje między postaciami, splecione z wątkami politycznymi i społecznymi.
Scenariusz Giberta Adaira pozwala na zgłębienie psychologii postaci i ich skomplikowanych relacji. Bertolucci mistrzowsko balansuje między intymnymi momentami a szerszym kontekstem społecznym, tworząc nie tylko historię trójki młodych ludzi, ale także barwny obraz Paryża lat 60. i niepokojących wydarzeń tamtego okresu.
Eva Green, Louis Garrel i Michael Pitt wcielają się w swoje role z niezwykłą wrażliwością i autentycznością, co dodaje relacjom między postaciami jeszcze większej głębi. Green emanuje tajemnicą i uwodzeniem, Garrel doskonale oddaje złożoność charakteru Theo, a Pitt wplata wątek obcości i poszukiwania tożsamości.
"Marzyciele" porusza tematykę buntu i poszukiwania tożsamości, stawiając pytania o granice moralności i wolności jednostki. Bertolucci ukazuje skomplikowane relacje międzyludzkie i wpływ wydarzeń zewnętrznych na życie jednostki, tworząc hipnotyzującą i wielowarstwową opowieść, która zostaje w pamięci na długo po zakończeniu seansu.