Manifesto (2015) to eksperymentalny film fabularny w reżyserii Juliana Rosefeldta, w którym nagrodzona Oscarem Cate Blanchett wciela się w 13 różnych postaci, wypowiadając fragmenty słynnych manifestów artystycznych z XX wieku. Film łączy w sobie elementy dokumentu, instalacji artystycznej i performansu.
Film rozpoczyna się od sceny w szkole, gdzie nauczycielka (Blanchett) wygłasza fragment manifestu Futurismu. W kolejnych scenach aktorka pojawia się jako robotnica w fabryce, wdowa na cmentarzu, wokalistka punkowego zespołu, bezdomny mężczyzna czy reporterka telewizyjna. Każda z jej postaci reprezentuje inne środowisko społeczne i zawodowe, a także inne idee i wartości.
Manifesty, które wypowiada Blanchett, to teksty o szerokim spektrum tematów, od sztuki i literatury po politykę i filozofię. Są to zarówno utwory klasyczne, takie jak Manifest futurystyczny Filippo Tommaso Marinettiego czy Manifest dadaistyczny Tristana Tzary, jak i bardziej współczesne, takie jak Manifest sztuki współczesnej Johna Cage’a czy Manifest Dogmy 95 Larsa von Triera.
Rosefeldt zestawia te teksty z obrazami współczesnego świata, tworząc niepokojący i refleksyjny portret rzeczywistości. Film zmusza widza do zastanowienia się nad aktualnością tych idei, a także nad tym, jak wpływają one na nasze życie.
Oto kilka przykładów scen z filmu:
W jednej ze scen Blanchett wciela się w gospodynię domową, która wygłasza fragment manifestu Futuristki Valentine de Saint-Point. W swoich wypowiedziach de Saint-Point krytykuje tradycyjne role społeczne kobiet i zachęca je do walki o swoje prawa.
W innej scenie Blanchett gra robotnicę w fabryce, która wygłasza fragment manifestu Komunistycznego Karola Marksa i Fryderyka Engelsa. W swoich wypowiedziach Marks i Engels opisują wizję społeczeństwa bezklasowego, w którym wszyscy będą mieli równe prawa i możliwości.
W jeszcze innej scenie Blanchett wciela się w wdowę na cmentarzu, która wygłasza fragment manifestu Dadaistycznego. W swoich wypowiedziach Tzara krytykuje tradycję i konwenanse, zachęcając do eksperymentów i poszukiwania nowych form wyrazu.
Manifesto to film, który porusza wiele ważnych tematów, takich jak** równość płci, walka o prawa pracownicze, krytyka konsumpcjonizmu, czy poszukiwanie nowych form sztuki**. Jest to film, który z pewnością nie pozostawi widza obojętnym.
Oto kilka opinii krytyków na temat filmu:
Manifesto to film, który warto zobaczyć. To film, który porusza, inspiruje i skłania do myślenia.
reżyseria | Julian Rosefeldt |
scenariusz | Julian Rosefeldt |
gatunek | Dramat |
produkcja | Niemcy |
premiera | 9 grudnia 2015 (Światowa) 17 listopada 2017 (Polska premiera kinowa) |
dystrybucja | Gutek Film |
studio | Bayerischer Rundfunk (BR) / Ruhr Triennale / Schiwago Film |
Aktor | Postać |
---|---|
Cate Blanchett | |
Ruby Bustamante | Stewardessa |
Ralf Tempel | Ksiądz katolicki |
Jimmy Trash | |
Erika Bauer | |
Carl Dietrich | |
Marie Borkowski Foedrowitz | |
Ea-Ja Kim | |
Marina Michael | |
Hannelore Ohlendorf | |
Ottokar Sachse | |
Andrew Upton | |
Frederik Klaus | Biegacz |