Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza (1989)

  • Gatunek: Dramat
  • Rok:
  • Czas trwania: 2 godz. 9 min.
  • Od Gustawa do Konrada – portret duchowy narodu polskiego przedstawiony w pierwszej ekranizacji „Dziadów” Adama Mickiewicza. 

Dostępne na urządzeniach:
  • IOS
  • Android
  • Windows
  • Smart TV

Gdzie obejrzeć

Baner VoD Strefa

Fabuła

„Lawą. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza” (1989), wyreżyserowaną przez Tadeusza Konwickiego, stanowi wyjątkowy obraz duchowej panoramy narodu polskiego, przedstawiony poprzez adaptację pierwotnej ekranizacji dramatu „Dziady” autorstwa Adama Mickiewicza.

Rozpoczynając swoją narrację, film przenosi nas na ziemię wileńską, gdzie akcja rozwija się w dniu poprzedzającym uroczystość Święta Zmarłych. W zrujnowanej rezydencji materializuje się widmo Poety, które powraca, by ożywić wspomnienia młodzieńczej miłości do Maryli oraz ponownie nawiązać kontakty z dawno zapomnianymi towarzyszami konspiracyjnymi. W międzyczasie na pobliskim cmentarzu Guślarz inauguruje pradawną ceremonię „dziadów”. Gustaw, w towarzystwie kapłana, oddaje się refleksjom nad minionymi czasami, ponieważ akcja przenosi nas kilkadziesiąt lat wstecz.

W dziele Konwickiego ukazany jest nie tylko kontrast pomiędzy przeszłością a teraźniejszością, lecz także głęboki portret polskiego ducha, zobrazowany poprzez postaci jego bohaterów. Widmo Poety nie tylko reprezentuje samego Mickiewicza, lecz także jego idee i aspiracje, które wciąż pulsują w społeczeństwie. Przemierzając krainę wspomnień, zatopioną w melancholii i nostalgii, dąży do przywołania uczuć związanych z młodością i rewolucyjnym zapałem.

Konwicki biegłym posługiwaniem się narracją przenosi widza między różnymi epokami i miejscami, co umożliwia dogłębne zrozumienie zarówno dramatu jednostki, jak i kolektywnych losów narodu. Zamieniając historię w symboliczną podróż przez kulturową pamięć, reżyser stawia pytania o tożsamość narodową, znaczenie tradycji oraz sprzeczności pomiędzy wolnością a lojalnością.

Starannie wykreowane postacie, takie jak Gustaw czy Maryla, stają się uosobieniem ducha swoich czasów oraz świadectwem walki o niepodległość i honor. Ich losy splatają się z historią Polski, tworząc unikalną opowieść o bohaterstwie i oddaniu. Gustaw, jako archetyp buntownika, nie tylko odzwierciedla pragnienie młodego pokolenia wolności, ale również boryka się z własnymi moralnymi i egzystencjalnymi ograniczeniami.

Poprzez historie bohaterów, film ukazuje także trudności społeczeństwa polskiego, jego walkę z uciskiem i pragnienie samorealizacji. Ksiądz, jako symbol kościelnej instytucji, reprezentuje tradycyjne wartości i stabilność, które często kolidują z dążeniem do zmian i postępu, widocznym w postawie Gustawa.

Sceneria filmowa, oparta na opuszczonym dworze i tajemniczym cmentarzu, doskonale oddaje atmosferę tajemnicy i refleksji, symbolizując zarazem upływ czasu i przemijanie. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu światła i muzyki, Konwicki wzmacnia emocjonalne napięcie, wprowadzając widza w hipnotyzującą atmosferę.

„Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza” nie tylko adaptuje literackie arcydzieło, lecz także skłania do refleksji nad tożsamością narodową i ludzką kondycją. Wyraziste postacie i bogata symbolika czynią ten film niezapomnianym dziełem sztuki, które inspiruje do kontemplacji nad życiem, wartościami i przemijaniem.

Baner Torrentos

Podstawowe informacje

reżyseria Tadeusz Konwicki
scenariusz Tadeusz Konwicki
gatunek Dramat
produkcja Polska
premiera 15 lipca 1989 (świat)
na podstawie Adam Mickiewicz "Dziady" (sztuka)
studio Studio Filmowe Perspektywa
data produkcji 1989
tytuł oryg. Lawa. Opowieść o "Dziadach" Adama Mickiewicza
inne tytuły Lawa (tytuł skrócony) Polska

Obsada

Aktor Postać
Pustelnik-Gustaw / Duch / Gustaw-Konrad / Poeta
Gustaw - Konrad
Guślarz
Anioł Stróż / Archanioł
Maryla, miłość Gustawa / Dziewczyna na dziadach / Dziewica / Anioł / Kobieta w "Nocy Dziadów"
Senator
Widmo na dziadach / Belzebub w "Śnie Senatora"
Rollisonowa w scenie "Balu u Senatora"
Jan Sobolewski w "Scenie Więziennej"
Członek Chóru na dziadach
Diabeł I w "Śnie Senatora"
Literat I w "Salonie Warszawskim"
Sanitariuszka na dziadach / Księżna w scenie "Balu u Senatora"
Ksiądz / Mężczyzna w "Salonie Warszawskim"
Pelikan w scenie "Balu u Senatora"
Literat IV w "Salonie Warszawskim"
Cichowski
Adolf w "Scenie Więziennej"
Lokaj w scenie "Balu u Senatora"
Hrabia w "Salonie Warszawskim"
Dama II w "Salonie Warszawskim"
Gubernatorowa w scenie "Balu u Senatora"
Diabeł II w "Śnie Senatora"
Gość na balu u Senatora
Jacek w "Scenie Więziennej"
Kmitowa w scenie "Balu u Senatora"
Lokaj w scenie "Balu u Senatora"
Dziewczyna na dziadach / Dama I w "Salonie Warszawskim" / Anioł w scenie egzorcyzmów księdza Piotra
Dama na balu u Senatora
Drugi Hrabia w "Salonie Warszawskim"
Kapral w "Scenie Więziennej"
Gość na balu u Senatora
Dziad
Literat II w "Salonie Warszawskim"
Mistrz Ceremonii w "Salonie Warszawskim"
Członek Chóru na dziadach
Jeden z młodych w "Salonie Warszawskim"
Adam Suzin w "Scenie Więziennej"
Ksiądz Lwowicz w "Scenie Więziennej"
Żołnierz w scenie "Balu u Senatora"
Wysocki w "Salonie Warszawskim"
Justyn Pol w scenie "Balu u Senatora"
Sowietnikowa w scenie "Balu u Senatora"
Sekretarz Senatora
Oficer Wyższy w "Salonie Warszawskim"
Lokaj na balu u Senatora
Ksiądz Piotr
Panna w "Salonie Warszawskim"
Dama na balu u Senatora
Dama na balu u Senatora
Francuz
Dama na balu u Senatora
Adolf w "Salonie Warszawskim"
Bestużew na "Balu u Senatora"
Tomasz Zan w "Scenie Więziennej" / Członek Chóru Młodzieży w "Widowisku"
Car w "Śnie Senatora"
Kamerjunkier w "Salonie Warszawskim" / Mężczyzna w salonie w "Śnie Senatora"
Gośc na balu u Senatora
Dama na balu u Senatora
Skazaniec, brat Jacka z opowieści Jana Sobolewskiego
Zenon Niemojewski w "Salonie Warszawskim"
Literat III w "Salonie Warszawskim"
Adam Gurowski w "Salonie Warszawskim"
Ludwik Nabielak w "Salonie Warszawskim"
Oficer Rosyjski w scenie "Balu u Senatora"
Lokaj na balu u Senatora
Dama na balu u Senatora
Jenerał w "Salonie Warszawskim"
Jakub w "Scenie Więziennej"
Jenerałowa w scenie "Balu u Senatora"
Żegota w "Scenie Więziennej"
Antoni Frejend w "Scenie Więziennej"
Jan Jankowski w "Scenie Więziennej"
Młoda Dama w "Salonie Warszawskim"
Dama na balu u Senatora
Kamerdyner w "Salonie Warszawskim"
Panna w scenie "Balu u Senatora" / Anioł w scenie egzorcyzmów księdza Piotra
Bajkow w scenie "Balu u Senatora"
Doktor w scenie "Balu u Senatora"
Członek Chóru w "Widowisku" / Feliks Kołakowski w "Scenie Więziennej"
Mężczyzna grający w karty w scenie "Balu u Senatora" / Kozak
Adiutant Cara w "Śnie Senatora"
Tańczący na balu u Senatora / Starosta na balu u Senatora
Mężczyzna grający w karty w scenie "Balu u Senatora"
Mężczyzna grający w karty w scenie "Balu u Senatora"
Gośc na balu u Senatora

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *