Film „Wodzirej”, datowany na 1977 rok, to wyjątkowe dzieło reżyserskie podpisane przez Feliksa Falka. Historia skupia się na postaci Lutka Danielaka, utalentowanego wodzireja, który doświadcza przełomu w swojej karierze, kiedy dowiaduje się o nadchodzącym prestiżowym balu z okazji otwarcia hotelu „Lux”.
Jerzy Stuhr wciela się w rolę Lutka Danielaka, pracownika wojewódzkiego oddziału „Estrady”. Choć jego pozycja w hierarchii wodzirejów-konferansjerów nie jest najwyższa, to bez wątpienia odznacza się niezwykłym talentem i oddaniem swojej pracy. Na co dzień prowadzi imprezy dla dzieci i rencistów, jednak gdy pojawia się szansa poprowadzenia wielkiego balu, bohater postanawia podjąć wyzwanie.
Wątek filmu skupia się na zmaganiach Lutka o szansę poprowadzenia prestiżowej imprezy, której organizacja towarzyszy otwarciu hotelu „Lux”. Rywalizacja wśród wodzirejów staje się coraz bardziej zacięta, a imiona takie jak Sikora, Majer, Lasota czy Myśliwiec również pragną zdobyć szczyt swojej kariery poprzez poprowadzenie tego wyjątkowego wydarzenia.
Lutka Danielaka napotyka na trudności, zdając sobie sprawę, że choć jest utalentowany, to konkurencja jest silna. W walce o prestiżową pracę na balu, młody wodzirej zdobywa wsparcie dyrektora wydziału kultury, który postanawia postawić na młode talenty. Pomimo tego Lutek, niepewny, czy to wystarczy, decyduje się sięgnąć po drastyczniejsze środki, aby wyeliminować konkurencję.
Film Falka nie tylko ukazuje zmagania w świecie estrady, ale również rzuca spojrzenie na kulisy społeczeństwa PRL-u. Hasło „stawiamy na młodych” staje się narzędziem, które otwiera drzwi do sukcesu, jednocześnie stawiając bohatera przed dylematami moralnymi. Lutek Danielak aspirujący do kariery wodzireja, musi zmierzyć się z własnym sumieniem, gdy podejmuje decyzje mające na celu eliminację konkurencji.
„Wodzirej” nie tylko wciąga widza w dynamiczną akcję i znakomitą grę aktorską, ale również skłania do refleksji nad ceną sukcesu i moralnością działań podejmowanych w imię ambicji. Klimat epoki PRL-u, przedstawiony w filmie, dodaje głębi narracji, pozwalając publiczności przenieść się w specyficzne realia tamtego okresu.
Falk sprawnie balansuje między światem artystycznym a politycznym, ukazując wodzireja jako metaforę walki o sukces w społeczeństwie scentralizowanym i kontrolowanym przez władzę. To także hołd dla tych, którzy nie ustępują w dążeniu do swoich marzeń, mimo przeciwności losu i moralnych dylematów na ich drodze.
Jerzy Stuhr, w roli Lutka Danielaka, doskonale oddaje wewnętrzny konflikt bohatera. Jego gra aktorska prowadzi widza przez całą gamę emocji, począwszy od entuzjazmu i pewności siebie, aż po wątpliwości i moralne rozterki. Pozostała obsada, wcielająca się w postacie rywali, dodaje filmowi różnorodności i barwy, wnosząc dodatkową dynamikę do fabuły.
Muzyka doskonale wpisuje się w klimat lat 70. i wzmacnia emocje towarzyszące bohaterowi w jego walce o spełnienie marzeń. Scenografia i kostiumy przenoszą widza w konkretny czas i miejsce, tworząc autentyczną atmosferę epoki.
Podsumowując, „Wodzirej” to nie tylko opowieść o rywalizacji wodzirejów o prestiżową pracę na balu, lecz także głęboka refleksja nad ceną sukcesu i moralnością działań podejmowanych w drodze do spełnienia marzeń. Film Feliksa Falka świetnie oddaje klimat epoki PRL-u, stawiając jednocześnie widza przed pytaniem o własne wartości i decyzje życiowe. Doskonała gra aktorska, piękna muzyka i precyzyjna reżyseria sprawiają, że „Wodzirej” to arcydzieło polskiego kina, pozostające uniwersalnym dziełem, które porusza widza niezależnie od czasu i miejsca.
reżyseria | Feliks Falk |
scenariusz | Feliks Falk |
gatunek | Dramat obyczajowy |
produkcja | Polska |
premiera | 24 lipca 1978 (Światowa i polska premiera kinowa) |
na podstawie | Jerzy Stuhr (dialogi) / Feliks Falk (dialogi) |
studio | Zespół Filmowy "X" |
tytuł oryg. | Wodzirej |
inne tytuły | Top Dog Wielka Brytania Dance Leader Wielka Brytania |
Aktor | Postać |
---|---|
Jerzy Stuhr | Lutek Danielak |
Sława Kwaśniewska | Mela, była kadrowa w "Estradzie" |
Wiktor Sadecki | Czesław Lasota |
Michał Tarkowski | Romek Hawałka |
Ewa Kolasińska | Iza, żona Romka |
Ryszard Kotys | Kazik, brat Danielaka |
Jerzy Kryszak | Rysiek Przybylski |
Alfred Freudenheim | Dyrektor "Estrady" |
Jana Švandová | Ula, dziewczyna Danielaka |
Bogusław Sobczuk | Dyrektor Wydziału Kultury |
Jerzy Wasiuczyński | Zielony |
Bohdan Krzywicki | Majer |
Patrycja Bukowska | Sekretarka |
Jerzy Braszka | Estradowiec |
Marian Cebulski | Myśliwiec |
Stanisław Chmieloch | Bolek Karolak, przyjaciel Lasoty |
Janusz Cichalewski | Sikora |
Janusz Dymek | Reżyser |
Andrzej Dzielski | Piosenkarz |
Aleksander Fabisiak | Witek Kobus, prawnik |
Marek Grot | Reporter telewizyjny |
Józef Harasiewicz | Lekarz |
Hanna Hartowicz-Kosińska | Urzędniczka |
Edward Hulewicz | Piosenkarz na balu |
Tadeusz Huk | Fotograf Tomek |
Stanisław Jankowski | Dziennikarz |
Aleksandra Kisielewska | Tancerka Nina |
Mieczysław Kobek | Pan Mietek |
Renata Kretówna | Piosenkarka |
Andrzej Kossowicz | Wołyniec, organizator grupy baletowej |
Leszek Kubanek | Ajent restauracji |
Bogusław Linda | Lekarz pogotowia |
Mirosława Marcheluk | Danka, żona Danielaka |
Jerzy Moniak | Kochanek Danielakowej |
Monika Niemczyk | Kelnerka Irenka |
Monika Pawlusiewicz | Kubanka |
Krzysztof Pietch | Opowiadający |
Mieczysław Surwiłło | Prezes spółdzielni mieszkaniowej |
Maria Słodka | Siostra "Keren" |
Teresa Wojciechowska | Siostra "Karen" |
Andrzej Urbańczyk | Estradowiec |
Halina Wyrodek | Gospodyni |
Krzysztof Zaleski | Mężczyzna na balu gratulujący Danielakowi |
Feliks Szajnert | Pracownik "Estrady" |
Marcin Sosnowski | Kolega Niny |
Jan Kanty Pawluśkiewicz | Pianista na imprezie zakładowej prowadzonej przez Lutka |
Julian Jabczyński | Mężczyzna przedstawiający się Lutkowi w trakcie próby imprezy w hali sportowej |
Paweł Nowisz | Ekspedient w sklepie z telewizorami |