Słodkie życie / La Dolce Vita (1960)

  • Gatunek: Dramat obyczajowy
  • Rok:
  • Czas trwania: 3 godz.
  • Tytuł oryginalny: La Dolce Vita
  • Marcello Rubini pracuje jako dziennikarz w Rzymie, próbując odnaleźć miłość i szczęście, które dawno temu utracił.

Dostępne na urządzeniach:
  • IOS
  • Android
  • Windows
  • Smart TV

Gdzie obejrzeć

Baner Zlukaj Film

Fabuła

Słodkie życie (1960) to jeden z najważniejszych filmów w historii kina. Opowieść o tygodniu z życia Marcello, dziennikarza prasowego, który prowadzi rubrykę plotek w rzymskiej gazecie, to zarazem satyra na życie towarzyskie i obyczajowe Włoch w latach 60. XX wieku, jak również głęboka refleksja nad kondycją człowieka w nowoczesnym świecie.

Film rozpoczyna się od sceny, w której Marcello i jego przyjaciele, dziennikarze i nocni markoci, obserwują pogrzeb słynnej aktorki. Pogrzeb jest jednak bardziej spektaklem niż wyrazem żalu, a Marcello i jego przyjaciele nie ukrywają swojej ironii i cynizmu.

Następnie Marcello wyrusza na spotkanie z guru religijnym, który obiecuje mu odpowiedzi na wszystkie pytania o sens życia. Spotkanie to jednak okazuje się być rozczarowaniem, a Marcello nie uzyskuje żadnych odpowiedzi, których szukał.

W kolejnych scenach Marcello bierze udział w kolejnych imprezach towarzyskich, na których spotyka się z ludźmi z różnych środowisk. Widzimy go na przyjęciu u zamożnej rodziny arystokratycznej, na balu u bogacza, który chce zostać papieżem, a także na imprezie w domu słynnego aktora, który kończy karierę.

Wszystkie te imprezy są jednak pozbawione jakiegokolwiek sensu i głębi. Ludzie, którzy się na nich spotykają, są bawidamkami i materialistami, którzy nie są w stanie znaleźć prawdziwego szczęścia.

Marcello sam również nie jest w stanie znaleźć szczęścia. Jest zmęczony życiem towarzyskim i hedonizmem. Czuje się pusty i niespełniony.

W jednej ze scen Marcello widzi w nocy na plaży kobietę, która unosi się w powietrzu. Kobieta ta wydaje się być symbolem czegoś, czego Marcello szuka w życiu. Jest to symbol piękna, miłości i duchowości.

Marcello jednak nie jest w stanie dotknąć kobiety. Kobieta znika, a Marcello pozostaje sam na plaży.

Film kończy się sceną, w której Marcello siedzi na brzegu morza i patrzy na zachodzące słońce. Marcello jest zmęczony i rozczarowany, ale jednocześnie nie jest w stanie zrezygnować z poszukiwania szczęścia.

Słodkie życie to film niezwykle bogaty w treści i interpretacje. Film można odczytywać na wielu poziomach, jako satyrę, refleksję filozoficzną, a nawet jako osobiste wyznanie Felliniego.

Film jest również wybitnym dziełem artystycznym. Felliniemu udało się stworzyć niezapomniany obraz Rzymu lat 60. XX wieku, miasta pełnego blasku i blichtru, ale również szarości i brzydoty.

Oto niektóre z najważniejszych wątków i motywów filmu:

  • Życie towarzyskie i obyczajowe Włoch w latach 60. XX wieku. Film jest niezwykle realistyczną i dosadną satyrą na życie towarzyskie i obyczajowe Włoch w latach 60. XX wieku. Fellini ukazuje świat, w którym ludzie są bawidamkami i materialistami, którzy nie są w stanie znaleźć prawdziwego szczęścia.
  • Kondycja człowieka w nowoczesnym świecie. Film można również odczytywać jako refleksję nad kondycją człowieka w nowoczesnym świecie. Marcello jest człowiekiem, który jest zmęczony życiem towarzyskim i hedonizmem. Czuje się pusty i niespełniony. Film stawia pytanie, czy w nowoczesnym świecie człowiek jest w stanie znaleźć prawdziwe szczęście.
  • Bezsens życia. Film jest również refleksją nad sensem życia. Marcello, podobnie jak wielu innych bohaterów filmu, jest człowiekiem, który nie jest w stanie znaleźć odpowiedzi na pytanie o sens życia. Film stawia pytanie, czy życie ma jakikolwiek sens.

Słodkie życie to film wybitny, który nie stracił na aktualności do dziś. Film jest nadal aktualny, ponieważ porusza uniwersalne tematy, takie jak kondycja człowieka w nowoczesnym świecie, sens życia i bezsens życia.

Baner Torrentos

Podstawowe informacje

reżyseria Federico Fellini
scenariusz Pier Paolo Pasolini, Tullio Pinelli
gatunek Dramat obyczajowy
produkcja Francja, Włochy
premiera 3 lutego 1960 (Światowa)
boxoffice $19 516 000 w USA
na podstawie Federico Fellini (materiały do scenariusza, historia) / Ennio Flaiano (materiały do scenariusza, historia) ...więcej
studio Gray-Film (koprodukcja) / Pathé Consortium Cinéma (koprodukcja) / Riama Film
tytuł oryg. La Dolce Vita
inne tytuły The Sweet Life

Obsada

Aktor Postać
Marcello Rubini
Sylvia
Maddalena
Emma
Fanny
Steiner
Ojciec Marcella
Paparazzo
Paola
Jane
Tancerz transwestyta
Prostytutka Ninni
Robert, mąż Sylvii
Nico
Riccardo
Transwestyta
Fotoreporter
Komisarz policji
Wielbiciel Nadii
Frankie Stout
Debiutantka roku
Nadia
Laura
Kochanek Nadii
Fotoreporter
Klaun
Gwiazdor
Fotograf
Mężczyzna na przyjęciu u Nadii
Gość Steinera
Poetka na przyjęciu Steinera
Przyjaciółka prostytutki
Inspektor policji
Gość Steinera
Murzyński tancerz
Młoda dziewczyna mieszkająca w pobliżu
Kobieta w miejscu cudu
Gianelli, reporter w szpitalu
Don Eugenio Mascalchi
Murzyński tancerz
Piękny jeździec
Gość Steinera
Służący u Caracalla
Reporter
Mężczyzna w Via Veneto
Pierone, zniewieściały mężczyzna
Kobieta na lotnisku
Wysoki młody człowiek
Reporter
Gloria
Służąca w domu Steinera
Służący w domu rodziny Maddaleny
Balerina w Spoleto
Towarzyszka Yvonny w miejscu cudu
Kobieta na Via Veneto
Mężczyzna w miejscu cudu
Sutener
Reporter
Reporter radiowy
Sekretarz Scalisego
Transwestyta
Panna Steiner
Reporter
Mężczyzna w okularach przeciwsłonecznych pomagający Nadii
Prawnik trzymający biustonosz Nadii
Sekretarka Sylvii
Kobieta w białym płaszczu na zamku
Hiszpański dżentelmen z przepaską na oczy w zamku
Kobieta towarzysząca rozdrażnionemu mężczyźnie
Mężczyzna w zamku, który nie lubi zapachu psów
Kobieta w zamku
Druga kobieta towarzysząca rozdrażnionemu mężczyźnie
Kobieta w zamku
Młody mężczyzna, który nie mówi
Kamerzysta wiadomości filmowych
Kobieta przy lustrze
Lekarz
Mężczyzna z zegarkiem
Lucy
Mężczyzna na zamku
Mężczyzna w nocnym klubie
Gość Steinera
Śmiejąca się dziewczyna na seansie spirytystycznym
Reporterka
Kobieta w miejscu cudu
Angielskie medium
Policjant
Wuj dzieci kłamiących o cudzie
Kobieta na lotnisku
Kobieta na seansie spirytystycznym
Reporterka
Mężczyzna w Via Veneto
Gość Steinera
Kapłan na miejscu cudu
Kobieta w nocnym klubie
Znudzona pani
Gość Steinera
Don Giulio
Tłumacz na konferencji prasowej
Młoda kobieta robiąca wyznania na przyjęciu Nadii
Przyjaciółka idola popołudniówki
Mężczyzna w miejscu cudu
Mężczyzna w nocnym klubie
Muskularny mężczyzna
Asystent inspektora policji
Dziecko kłamiące o cudzie
Śpiąca księżna
Lokatorka w domu Steinera
Giovanni, syn księcia
Kobieta jedząca kurczaka
Mężczyzna w nocnym klubie
Dziecko kłamiące o cudzie
Reporterka
Asystent Scalisego
Młody mężczyzna w futrze z norek
Reporter
Kochanek Maddaleny
Dziennikarz przy telefonie
Matka dziecka, które było świadkiem cudu
Toto Scalise
Reporter
Fotograf na konferencji prasowej
Lekarz
Sutener
Oliviero, syn księcia
Pielęgniarz
Kierownik Tabarin
Zagniewany człowiek w nocnym klubie
Don Giulio
Książę Mascalchi
Ojciec Maddaleny
Daniela
Reporter
Kobieta na Via Veneto
Ksiądz pozwalający Steinerowi grać na organach
Dyrektor telewizji
Dziewczyna pokryta pierzem
Kobieta na lotnisku
Kobieta na Via Veneto
Lisa, artystka
Massamilla
Reporterka
Mężczyzna na przyjęciu u Nadii
Gość na przyjęciu
Murzyński tancerz
Kobieta na przyjęciu u Nadii

Zdjęcia

Alternatywne opisy

Słodkie życie (wł. La dolce vita) to włoski czarno-biały film fabularny z 1960 roku w reżyserii Federico Felliniego. Opowiada o tygodniu z życia niezbyt aktywnego dziennikarza w Rzymie i bezskutecznym poszukiwaniu przez niego szczęścia i miłości.

Głównym bohaterem filmu jest Marcello Rubini (Marcello Mastroianni), dziennikarz prasowy prowadzący rubrykę plotek. Jest on zamożnym i popularnym mężczyzną, który prowadzi hulaszczy tryb życia. Marcello jest rozczarowany światem, w którym żyje. Widzi, że ludzie są zakłamani, egoistyczni i pozbawieni ideałów.

Film rozpoczyna się od sceny, w której Marcello i jego przyjaciele udają się na plażę. Tam spotykają grupę młodych ludzi, którzy spędzają czas na zabawie i flirtowaniu. Marcello poznaje Maddalenę (Anita Ekberg), piękną i tajemniczą kobietę. Maddalena fascynuje Marcello, ale ich romans szybko się kończy.

W kolejnych scenach Marcello obserwuje różne wydarzenia z życia Rzymu. Wraz z ekipą filmową jedzie na plan filmu o Chrystusie. Na przyjęciu u księcia w towarzystwie sławnych aktorek i modelek Marcello spotyka starą znajomą, która okazuje się być prostytutką. W nocy Marcello idzie na plażę, gdzie widzi, jak święty ojciec błogosławi tłumowi.

W ostatnim dniu tygodnia Marcello jedzie na spotkanie z grupą intelektualistów. Tam poznaje Steinera (Alain Cuny), wybitnego pisarza, który jest rozczarowany światem. Steiner mówi Marcello, że jedyną rzeczą, która ma sens, jest miłość.

Film kończy się sceną, w której Marcello idzie plażą w towarzystwie Maddaleny. W tle widać krzyże, które symbolizują nadzieję na lepsze życie.

Słodkie życie jest jednym z najważniejszych filmów w historii kina. Obraz Felliniego jest satyrą na świat sławy, pieniądza i rozpusty. Film porusza również tematy egzystencjalne, takie jak sens życia, miłość i samotność.

Film został nagrodzony Złotą Palmą na 13. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Obraz został również nominowany do pięciu Oscarów, w tym za najlepszy film i najlepszego reżysera.

Analiza filmu

Słodkie życie jest filmem o złożonym i wieloznacznym przesłaniu. Obraz Felliniego można interpretować na wiele sposobów.

Jedną z interpretacji filmu jest ta, że jest on satyrą na świat sławy, pieniądza i rozpusty. Marcello jest symbolem człowieka, który żyje w tym świecie i jest przez niego zniewolony. Marcello jest zamożny i popularny, ale nie jest szczęśliwy. Widzi, że ludzie są zakłamani, egoistyczni i pozbawieni ideałów.

Inną interpretacją filmu jest ta, że jest on opowieścią o poszukiwaniu sensu życia. Marcello jest człowiekiem, który szuka czegoś więcej niż tylko sławy i bogactwa. Marcello chce odnaleźć miłość, szczęście i sens życia.

Jeszcze inną interpretacją filmu jest ta, że jest on metaforą świata współczesnego. Marcello jest symbolem człowieka, który żyje w świecie, który jest pełen absurdu i chaosu. Świat, w którym żyje Marcello, jest światem, w którym nie ma miejsca na miłość, szczęście i sens życia.

Wybrane sceny filmu

Słodkie życie to film, który zawiera wiele ikonicznych scen. Jedną z najbardziej znanych scen jest scena, w której Maddalena kąpie się w fontannie di Trevi. Scena ta jest symbolem wolności i szaleństwa.

Inną znaną sceną jest scena, w której Marcello obserwuje, jak święty ojciec błogosławi tłumowi. Scena ta jest symbolem nadziei na lepsze życie.

Wpływ filmu

Słodkie życie to film, który miał ogromny wpływ na kino. Obraz Felliniego był inspiracją dla wielu innych filmowców.

Film był również wpływowy pod względem kulturowym. Obraz Felliniego stał się ikoną lat 60. i przedstawiał obraz świata, który był pełen zmian i niepewności.

Podsumowanie

**Słod


Słodkie życie (1960) to włoski film fabularny w reżyserii Federico Felliniego, opowiadający o tygodniu z życia niezbyt aktywnego dziennikarza w Rzymie i bezskutecznym poszukiwaniu przez niego szczęścia i miłości.

Film rozpoczyna się od sceny, w której Marcello Rubini (Marcello Mastroianni), dziennikarz zajmujący się tematami towarzyskimi, jest świadkiem samobójstwa młodej kobiety. Wydarzenie to skłania go do refleksji nad własnym życiem i poszukiwaniem sensu.

W kolejnych dniach Marcello bierze udział w różnych imprezach i wydarzeniach towarzyskich, które mają mu zapewnić rozrywkę i przyjemność. Spotyka się z bogatymi i wpływowymi ludźmi, celebrytami, modelkami i prostytutkami. Jednak żadna z tych relacji nie przynosi mu satysfakcji.

Marcello jest zmęczony pustką i bezsensem swojego życia. Pragnie odnaleźć coś więcej, ale nie wie, co to może być. W pewnym momencie spotyka Maddalenę (Anita Ekberg), młodą i piękną kobietę, która również nie jest zadowolona ze swojego życia. Wspólnie udają się do Fontanny di Trevi, gdzie tańczy w strumieniu wody.

Scena ta jest jedną z najbardziej znanych w historii kina. Symbolizuje ona pragnienie wolności i szczęścia, które drzemie w każdym człowieku.

Ostatecznie Marcello nie znajduje odpowiedzi na swoje pytania. Pozostawia Rzym i wyjeżdża w podróż do Paryża. Film kończy się sceną, w której Marcello siedzi na łodzi na Sekwanie i patrzy na miasto. Jego twarz wyraża zmęczenie i znużenie.

Słodkie życie to film o złożoności ludzkiej natury i trudnościach w odnalezieniu sensu życia. Fellini w swoim filmie przedstawia Rzym jako miasto, które jest jednocześnie piękne i brzydkie, pełne przyjemności i bólu.

Film został bardzo dobrze przyjęty przez krytyków i widzów. Zdobył 3 Oscary, w tym za najlepszy film nieanglojęzyczny. Jest uważany za jeden z najważniejszych filmów w historii kina.

Charakterystyka głównych bohaterów

  • Marcello Rubini - główny bohater filmu. Jest dziennikarzem zajmującym się tematami towarzyskimi. Jest inteligentny i wykształcony, ale również zagubiony i nieszczęśliwy.
  • Maddalena - młoda i piękna kobieta, którą Marcello spotyka w Rzymie. Jest również nieszczęśliwa i szuka sensu życia.
  • Emma - dziewczyna Marcella. Jest zakochana w nim, ale nie akceptuje jego hulaszczy tryb życia.

Motywy i wątki filmowe

  • Pustota i bezsens życia - główny motyw filmu. Marcello jest zmęczony pustką i bezsensem swojego życia. Pragnie odnaleźć coś więcej, ale nie wie, co to może być.
  • Szukanie miłości - drugi ważny motyw filmu. Marcello szuka miłości, ale nie potrafi jej znaleźć.
  • Rzym jako symbol - Rzym jest w filmie symbolem złożoności ludzkiej natury i trudności w odnalezieniu sensu życia. Jest zarówno piękny, jak i brzydki, pełen przyjemności i bólu.

Ocena filmu

Słodkie życie to film wybitny, który porusza ważne tematy i porusza widza. Jest to film o złożoności ludzkiej natury i trudnościach w odnalezieniu sensu życia. Fellini w swoim filmie przedstawia Rzym jako miasto, które jest jednocześnie piękne i brzydkie, pełne przyjemności i bólu.

Film jest dobrze zrealizowany pod względem technicznym. Fellini wykorzystuje charakterystyczny dla siebie styl, który charakteryzuje się długimi, statycznym ujęciami i wykorzystaniem symboliki.

Wpływ filmu

Słodkie życie wywarło ogromny wpływ na rozwój kina. Film został doceniony przez krytyków i widzów na całym świecie. Jest uważany za jeden z najważniejszych filmów w historii kina.

Film inspirował wielu innych twórców, w tym takich reżyserów jak Roman Polański, Bernardo Bertolucci czy Martin Scorsese.


Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *