Słodkie życie (1960) to jeden z najważniejszych filmów w historii kina. Opowieść o tygodniu z życia Marcello, dziennikarza prasowego, który prowadzi rubrykę plotek w rzymskiej gazecie, to zarazem satyra na życie towarzyskie i obyczajowe Włoch w latach 60. XX wieku, jak również głęboka refleksja nad kondycją człowieka w nowoczesnym świecie.
Film rozpoczyna się od sceny, w której Marcello i jego przyjaciele, dziennikarze i nocni markoci, obserwują pogrzeb słynnej aktorki. Pogrzeb jest jednak bardziej spektaklem niż wyrazem żalu, a Marcello i jego przyjaciele nie ukrywają swojej ironii i cynizmu.
Następnie Marcello wyrusza na spotkanie z guru religijnym, który obiecuje mu odpowiedzi na wszystkie pytania o sens życia. Spotkanie to jednak okazuje się być rozczarowaniem, a Marcello nie uzyskuje żadnych odpowiedzi, których szukał.
W kolejnych scenach Marcello bierze udział w kolejnych imprezach towarzyskich, na których spotyka się z ludźmi z różnych środowisk. Widzimy go na przyjęciu u zamożnej rodziny arystokratycznej, na balu u bogacza, który chce zostać papieżem, a także na imprezie w domu słynnego aktora, który kończy karierę.
Wszystkie te imprezy są jednak pozbawione jakiegokolwiek sensu i głębi. Ludzie, którzy się na nich spotykają, są bawidamkami i materialistami, którzy nie są w stanie znaleźć prawdziwego szczęścia.
Marcello sam również nie jest w stanie znaleźć szczęścia. Jest zmęczony życiem towarzyskim i hedonizmem. Czuje się pusty i niespełniony.
W jednej ze scen Marcello widzi w nocy na plaży kobietę, która unosi się w powietrzu. Kobieta ta wydaje się być symbolem czegoś, czego Marcello szuka w życiu. Jest to symbol piękna, miłości i duchowości.
Marcello jednak nie jest w stanie dotknąć kobiety. Kobieta znika, a Marcello pozostaje sam na plaży.
Film kończy się sceną, w której Marcello siedzi na brzegu morza i patrzy na zachodzące słońce. Marcello jest zmęczony i rozczarowany, ale jednocześnie nie jest w stanie zrezygnować z poszukiwania szczęścia.
Słodkie życie to film niezwykle bogaty w treści i interpretacje. Film można odczytywać na wielu poziomach, jako satyrę, refleksję filozoficzną, a nawet jako osobiste wyznanie Felliniego.
Film jest również wybitnym dziełem artystycznym. Felliniemu udało się stworzyć niezapomniany obraz Rzymu lat 60. XX wieku, miasta pełnego blasku i blichtru, ale również szarości i brzydoty.
Oto niektóre z najważniejszych wątków i motywów filmu:
Słodkie życie to film wybitny, który nie stracił na aktualności do dziś. Film jest nadal aktualny, ponieważ porusza uniwersalne tematy, takie jak kondycja człowieka w nowoczesnym świecie, sens życia i bezsens życia.
reżyseria | Federico Fellini |
scenariusz | Pier Paolo Pasolini, Tullio Pinelli |
gatunek | Dramat obyczajowy |
produkcja | Francja, Włochy |
premiera | 3 lutego 1960 (Światowa) |
boxoffice | $19 516 000 w USA |
na podstawie | Federico Fellini (materiały do scenariusza, historia) / Ennio Flaiano (materiały do scenariusza, historia) ...więcej |
studio | Gray-Film (koprodukcja) / Pathé Consortium Cinéma (koprodukcja) / Riama Film |
tytuł oryg. | La Dolce Vita |
inne tytuły | The Sweet Life |
Aktor | Postać |
---|---|
Marcello Mastroianni | Marcello Rubini |
Anita Ekberg | Sylvia |
Anouk Aimée | Maddalena |
Yvonne Furneaux | Emma |
Magali Noël | Fanny |
Alain Cuny | Steiner |
Annibale Ninchi | Ojciec Marcella |
Walter Santesso | Paparazzo |
Valeria Ciangottini | Paola |
Audrey McDonald | Jane |
Domino | Tancerz transwestyta |
Adriana Moneta | Prostytutka Ninni |
Lex Barker | Robert, mąż Sylvii |
Nico | Nico |
Riccardo Garrone | Riccardo |
Carlo Musto | Transwestyta |
Enzo Doria | Fotoreporter |
Giulio Girola | Komisarz policji |
Enrico Glori | Wielbiciel Nadii |
Alain Dijon | Frankie Stout |
Evelyn Stewart | Debiutantka roku |
Nadia Gray | Nadia |
Laura Betti | Laura |
Mino Doro | Kochanek Nadii |
Enzo Cerusico | Fotoreporter |
Polidor | Klaun |
Jacques Sernas | Gwiazdor |
Giulio Paradisi | Fotograf |
Gianni Zamputo | Mężczyzna na przyjęciu u Nadii |
Letizia Spadini | Gość Steinera |
Iris Tree | Poetka na przyjęciu Steinera |
Gino Talamo | |
Anna Maria Salerno | Przyjaciółka prostytutki |
Vando Tress | Inspektor policji |
Margherita Russo | Gość Steinera |
Archie Savage | Murzyński tancerz |
Sandra Tesi | Młoda dziewczyna mieszkająca w pobliżu |
Lisa Schneider | Kobieta w miejscu cudu |
Isabella Soldani | |
Tomás Torres | Gianelli, reporter w szpitalu |
Prince Eugenio Ruspoli di Poggio Suasa | Don Eugenio Mascalchi |
Leopoldo Savona | Murzyński tancerz |
Franco Rossellini | Piękny jeździec |
Anna Salvatore | Gość Steinera |
Gondrano Trucchi | Służący u Caracalla |
Henry Thody | Reporter |
Noel Sheldon | Mężczyzna w Via Veneto |
Giò Stajano | Pierone, zniewieściały mężczyzna |
Angela Giavalisco | Kobieta na lotnisku |
Renato Mambor | Wysoki młody człowiek |
Maurizio Guelfi | Reporter |
Gloria Jones | Gloria |
Giuliana Lojodice | Służąca w domu Steinera |
Paolo Labia | Służący w domu rodziny Maddaleny |
Libero Grandi | |
Sondra Lee | Balerina w Spoleto |
Marianne Leibl | Towarzyszka Yvonny w miejscu cudu |
Christine Graefeck | |
Gloria Hendy | Kobieta na Via Veneto |
Francisco Lori | Mężczyzna w miejscu cudu |
Oscar Ghiglia | Sutener |
Mario Mallarno | Reporter |
Francesco Luzi | Reporter radiowy |
Else Knorr | |
Guglielmo Leoncini | Sekretarz Scalisego |
Antonio Jacono | Transwestyta |
Renée Longarini | Panna Steiner |
François Dieudonné | Reporter |
Umberto Orsini | Mężczyzna w okularach przeciwsłonecznych pomagający Nadii |
Mario Conocchia | Prawnik trzymający biustonosz Nadii |
Harriet Medin | Sekretarka Sylvii |
Princess Doris Pignatelli | Kobieta w białym płaszczu na zamku |
Juan Antequero | Hiszpański dżentelmen z przepaską na oczy w zamku |
Donatella Esparmer | Kobieta towarzysząca rozdrażnionemu mężczyźnie |
Mario De Grenet | Mężczyzna w zamku, który nie lubi zapachu psów |
Joan Antequera | Kobieta w zamku |
Maria Pia Serafini | Druga kobieta towarzysząca rozdrażnionemu mężczyźnie |
Nina Hohenlohe | Kobieta w zamku |
Andrea De Pino | |
Decimo Cristiani | Młody mężczyzna, który nie mówi |
Tiziano Cortini | Kamerzysta wiadomości filmowych |
Nani Colombo | Kobieta przy lustrze |
Leonardo Botta | Lekarz |
Carlo Kechler | Mężczyzna z zegarkiem |
Lily Granado | Lucy |
Romolo Giordani | Mężczyzna na zamku |
Giovanni Querrel | Mężczyzna w nocnym klubie |
Leonida Repaci | Gość Steinera |
Contessa Cristina Paolozzi | Śmiejąca się dziewczyna na seansie spirytystycznym |
Marta Melocco | |
Concetta Ragusa | Reporterka |
Ada Passeri | Kobieta w miejscu cudu |
Liana Orfei | |
Rosemary Rennel Rodd | Angielskie medium |
Giancarlo Romani | Policjant |
Aurelio Nardi | Wuj dzieci kłamiących o cudzie |
Paola Petrini | |
Loretta Pepi | |
Maria Mazzanti | Kobieta na lotnisku |
Loretta Ramaciotti | Kobieta na seansie spirytystycznym |
Maite Morand | Reporterka |
Nello Meniconi | Mężczyzna w Via Veneto |
Desmond O'Grady | Gość Steinera |
Alex Messoyedoff | Kapłan na miejscu cudu |
Teresa Tsao | Kobieta w nocnym klubie |
Maria Teresa Wolodimeroff | Znudzona pani |
Winie Vagliani | Gość Steinera |
Italo Zingarelli | Don Giulio |
Sandy von Normand | Tłumacz na konferencji prasowej |
Lucia Vasilicò | Młoda kobieta robiąca wyznania na przyjęciu Nadii |
Leontine Van Strein | Przyjaciółka idola popołudniówki |
Aldo Vasco | Mężczyzna w miejscu cudu |
Antoinette Weynen | |
Adele De Rossi | |
Giulio Citti | Mężczyzna w nocnym klubie |
Tito Buzzo | Muskularny mężczyzna |
Paolo Fadda | Asystent inspektora policji |
Giovanna Busetti | Dziecko kłamiące o cudzie |
Elisabetta Cini | Śpiąca księżna |
Federika André | Lokatorka w domu Steinera |
Count Ivenda Dobrzensky | Giovanni, syn księcia |
Christine Denise | Kobieta jedząca kurczaka |
Tony Campanino | Mężczyzna w nocnym klubie |
Massimo Busetti | Dziecko kłamiące o cudzie |
Nadia Balabine | Reporterka |
Francesco Consalvo | Asystent Scalisego |
Remo Benedetti | |
Conte Brunoro Serego Aligheri | Młody mężczyzna w futrze z norek |
Katherine Denise | |
Umberto Felici | Reporter |
Ida Bracci Dorati | |
Ferdinando Brofferio | Kochanek Maddaleny |
Franco Giacobini | Dziennikarz przy telefonie |
Rina Franchetti | Matka dziecka, które było świadkiem cudu |
Carlo Di Maggio | Toto Scalise |
Donato Castellaneta | Reporter |
Fabrizio Capucci | Fotograf na konferencji prasowej |
Ignazio Balsamo | |
Gianni Baghino | |
Armando Annuale | |
Giuseppe Addobbati | |
Alberto Plebani | Lekarz |
Gino Marturano | Sutener |
Oliviero Prunas | Oliviero, syn księcia |
Carlo Mariotti | Pielęgniarz |
Vittorio Manfrino | Kierownik Tabarin |
Lucia Modigliani | |
Cesarino Miceli Picardi | Zagniewany człowiek w nocnym klubie |
Giulio Questi | Don Giulio |
Vadim Wolkowsky | Książę Mascalchi |
Adriano Celentano | |
Giacomo Gabrielli | Ojciec Maddaleny |
Daniela Calvino | Daniela |
John Francis Lane | Reporter |
April Hennessy | Kobieta na Via Veneto |
Gianfranco Mingozzi | Ksiądz pozwalający Steinerowi grać na organach |
Alfredo Rizzo | Dyrektor telewizji |
Franca Pasut | Dziewczyna pokryta pierzem |
Maria Teresa Vianello | Kobieta na lotnisku |
Angela Wilson | Kobieta na Via Veneto |
Oretta Fiume | Lisa, artystka |
Maria Marigliano | Massamilla |
Donatella Della Nora | Reporterka |
Andrea Bianchi | Mężczyzna na przyjęciu u Nadii |
Lars Bloch | Gość na przyjęciu |
Leo Coleman | Murzyński tancerz |
Gabriella Andreini | Kobieta na przyjęciu u Nadii |
Słodkie życie (wł. La dolce vita) to włoski czarno-biały film fabularny z 1960 roku w reżyserii Federico Felliniego. Opowiada o tygodniu z życia niezbyt aktywnego dziennikarza w Rzymie i bezskutecznym poszukiwaniu przez niego szczęścia i miłości.
Głównym bohaterem filmu jest Marcello Rubini (Marcello Mastroianni), dziennikarz prasowy prowadzący rubrykę plotek. Jest on zamożnym i popularnym mężczyzną, który prowadzi hulaszczy tryb życia. Marcello jest rozczarowany światem, w którym żyje. Widzi, że ludzie są zakłamani, egoistyczni i pozbawieni ideałów.
Film rozpoczyna się od sceny, w której Marcello i jego przyjaciele udają się na plażę. Tam spotykają grupę młodych ludzi, którzy spędzają czas na zabawie i flirtowaniu. Marcello poznaje Maddalenę (Anita Ekberg), piękną i tajemniczą kobietę. Maddalena fascynuje Marcello, ale ich romans szybko się kończy.
W kolejnych scenach Marcello obserwuje różne wydarzenia z życia Rzymu. Wraz z ekipą filmową jedzie na plan filmu o Chrystusie. Na przyjęciu u księcia w towarzystwie sławnych aktorek i modelek Marcello spotyka starą znajomą, która okazuje się być prostytutką. W nocy Marcello idzie na plażę, gdzie widzi, jak święty ojciec błogosławi tłumowi.
W ostatnim dniu tygodnia Marcello jedzie na spotkanie z grupą intelektualistów. Tam poznaje Steinera (Alain Cuny), wybitnego pisarza, który jest rozczarowany światem. Steiner mówi Marcello, że jedyną rzeczą, która ma sens, jest miłość.
Film kończy się sceną, w której Marcello idzie plażą w towarzystwie Maddaleny. W tle widać krzyże, które symbolizują nadzieję na lepsze życie.
Słodkie życie jest jednym z najważniejszych filmów w historii kina. Obraz Felliniego jest satyrą na świat sławy, pieniądza i rozpusty. Film porusza również tematy egzystencjalne, takie jak sens życia, miłość i samotność.
Film został nagrodzony Złotą Palmą na 13. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Obraz został również nominowany do pięciu Oscarów, w tym za najlepszy film i najlepszego reżysera.
Analiza filmu
Słodkie życie jest filmem o złożonym i wieloznacznym przesłaniu. Obraz Felliniego można interpretować na wiele sposobów.
Jedną z interpretacji filmu jest ta, że jest on satyrą na świat sławy, pieniądza i rozpusty. Marcello jest symbolem człowieka, który żyje w tym świecie i jest przez niego zniewolony. Marcello jest zamożny i popularny, ale nie jest szczęśliwy. Widzi, że ludzie są zakłamani, egoistyczni i pozbawieni ideałów.
Inną interpretacją filmu jest ta, że jest on opowieścią o poszukiwaniu sensu życia. Marcello jest człowiekiem, który szuka czegoś więcej niż tylko sławy i bogactwa. Marcello chce odnaleźć miłość, szczęście i sens życia.
Jeszcze inną interpretacją filmu jest ta, że jest on metaforą świata współczesnego. Marcello jest symbolem człowieka, który żyje w świecie, który jest pełen absurdu i chaosu. Świat, w którym żyje Marcello, jest światem, w którym nie ma miejsca na miłość, szczęście i sens życia.
Wybrane sceny filmu
Słodkie życie to film, który zawiera wiele ikonicznych scen. Jedną z najbardziej znanych scen jest scena, w której Maddalena kąpie się w fontannie di Trevi. Scena ta jest symbolem wolności i szaleństwa.
Inną znaną sceną jest scena, w której Marcello obserwuje, jak święty ojciec błogosławi tłumowi. Scena ta jest symbolem nadziei na lepsze życie.
Wpływ filmu
Słodkie życie to film, który miał ogromny wpływ na kino. Obraz Felliniego był inspiracją dla wielu innych filmowców.
Film był również wpływowy pod względem kulturowym. Obraz Felliniego stał się ikoną lat 60. i przedstawiał obraz świata, który był pełen zmian i niepewności.
Podsumowanie
**Słod
Słodkie życie (1960) to włoski film fabularny w reżyserii Federico Felliniego, opowiadający o tygodniu z życia niezbyt aktywnego dziennikarza w Rzymie i bezskutecznym poszukiwaniu przez niego szczęścia i miłości.
Film rozpoczyna się od sceny, w której Marcello Rubini (Marcello Mastroianni), dziennikarz zajmujący się tematami towarzyskimi, jest świadkiem samobójstwa młodej kobiety. Wydarzenie to skłania go do refleksji nad własnym życiem i poszukiwaniem sensu.
W kolejnych dniach Marcello bierze udział w różnych imprezach i wydarzeniach towarzyskich, które mają mu zapewnić rozrywkę i przyjemność. Spotyka się z bogatymi i wpływowymi ludźmi, celebrytami, modelkami i prostytutkami. Jednak żadna z tych relacji nie przynosi mu satysfakcji.
Marcello jest zmęczony pustką i bezsensem swojego życia. Pragnie odnaleźć coś więcej, ale nie wie, co to może być. W pewnym momencie spotyka Maddalenę (Anita Ekberg), młodą i piękną kobietę, która również nie jest zadowolona ze swojego życia. Wspólnie udają się do Fontanny di Trevi, gdzie tańczy w strumieniu wody.
Scena ta jest jedną z najbardziej znanych w historii kina. Symbolizuje ona pragnienie wolności i szczęścia, które drzemie w każdym człowieku.
Ostatecznie Marcello nie znajduje odpowiedzi na swoje pytania. Pozostawia Rzym i wyjeżdża w podróż do Paryża. Film kończy się sceną, w której Marcello siedzi na łodzi na Sekwanie i patrzy na miasto. Jego twarz wyraża zmęczenie i znużenie.
Słodkie życie to film o złożoności ludzkiej natury i trudnościach w odnalezieniu sensu życia. Fellini w swoim filmie przedstawia Rzym jako miasto, które jest jednocześnie piękne i brzydkie, pełne przyjemności i bólu.
Film został bardzo dobrze przyjęty przez krytyków i widzów. Zdobył 3 Oscary, w tym za najlepszy film nieanglojęzyczny. Jest uważany za jeden z najważniejszych filmów w historii kina.
Charakterystyka głównych bohaterów
- Marcello Rubini - główny bohater filmu. Jest dziennikarzem zajmującym się tematami towarzyskimi. Jest inteligentny i wykształcony, ale również zagubiony i nieszczęśliwy.
- Maddalena - młoda i piękna kobieta, którą Marcello spotyka w Rzymie. Jest również nieszczęśliwa i szuka sensu życia.
- Emma - dziewczyna Marcella. Jest zakochana w nim, ale nie akceptuje jego hulaszczy tryb życia.
Motywy i wątki filmowe
- Pustota i bezsens życia - główny motyw filmu. Marcello jest zmęczony pustką i bezsensem swojego życia. Pragnie odnaleźć coś więcej, ale nie wie, co to może być.
- Szukanie miłości - drugi ważny motyw filmu. Marcello szuka miłości, ale nie potrafi jej znaleźć.
- Rzym jako symbol - Rzym jest w filmie symbolem złożoności ludzkiej natury i trudności w odnalezieniu sensu życia. Jest zarówno piękny, jak i brzydki, pełen przyjemności i bólu.
Ocena filmu
Słodkie życie to film wybitny, który porusza ważne tematy i porusza widza. Jest to film o złożoności ludzkiej natury i trudnościach w odnalezieniu sensu życia. Fellini w swoim filmie przedstawia Rzym jako miasto, które jest jednocześnie piękne i brzydkie, pełne przyjemności i bólu.
Film jest dobrze zrealizowany pod względem technicznym. Fellini wykorzystuje charakterystyczny dla siebie styl, który charakteryzuje się długimi, statycznym ujęciami i wykorzystaniem symboliki.
Wpływ filmu
Słodkie życie wywarło ogromny wpływ na rozwój kina. Film został doceniony przez krytyków i widzów na całym świecie. Jest uważany za jeden z najważniejszych filmów w historii kina.
Film inspirował wielu innych twórców, w tym takich reżyserów jak Roman Polański, Bernardo Bertolucci czy Martin Scorsese.