W mrokach XVII-wiecznej Francji, gdzie Richelieu skonsolidował swoją władzę, a Ludwik XIII kroczył po zgliszczach oporu hugenotów, rozwija się opowieść o Księdzu Urbainie Grandierze, kapłanie odchodzącym od utartych ścieżek wiary katolickiej. Dla Grandiera, głód duchowy nie ma barier – poszukuje go poprzez cielesne doznania, gdzie ból splata się z rozkoszą, a mięśnie są bramą ku transcendencji. Choć wiedzie życie sprzeczne z celibatem, staje się ojcem licznych potomków, stając się jednocześnie obiektem pożądania Jeanne, siostry przełożonej w zakonie urszulanek.
W elitarnych kręgach społeczeństwa, Grandier cieszy się wyjątkowym poważaniem, co pozwala mu eksperymentować z grzechami cielesnymi. Lecz gdy odważny duchowny, zlekceważając nakazy, wiąże się z Madeline w związku małżeńskim, narusza tabu, co staje się iskrą zapalającą ogień skandalu. Przeciwnicy Grandiera szybko wykorzystują tę okazję, by skierować przeciw niemu swoje działa.
Ken Russell, reżyser znany z prowokacyjnego stylu, w „Diabłach” stawia krok na minowym polu politycznych intryg i religijnych konfliktów XVII-wiecznej Francji. Film oparty na literackich dziełach Aldousa Huxleya i Johna Whitinga, staje się areną starcia pomiędzy cielesnymi namiętnościami a religijną ortodoksją. Urbain Grandier, spowiednik żyjący w cieniu Ludwika XIII, odchodzi od ustalonych zasad, penetrując granice cielesnych doznań.
Jego życie pełne grzesznych uciech i licznych romansów nie umyka spojrzeniu społeczeństwa. Gdy jedna z jego uczennic staje się matką, Grandier nie drży przed konsekwencjami, a serce oddaje Madeline, która staje się motywacją do przemiany.
Jednak ojciec Madeline, widząc w Grandierze jedynie hańbę dla rodziny, knuje spisek, by użyć zakonu urszulanek jako narzędzia zemsty. Jeanne, siostra przełożona, zostaje wplątana w intrygę, a jej żarliwe pożądanie staje się jednym z elementów spiralujących wydarzeń, prowadzących do tragicznego finału.
W „Diabłach” Ken Russell prowadzi widza przez labirynt cielesnych namiętności, politycznych machinacji i religijnych ekstremów. Historia Księdza Grandiera staje się polem bitwy między indywidualną wolnością a instytucjonalną kontrolą, a każdy krok pociąga za sobą reakcje, których skutki są nieuniknione.
reżyseria | Ken Russell |
scenariusz | Ken Russell |
gatunek | Dramat historyczny, Biograficzny |
produkcja | Wielka Brytania |
premiera | lipca 1971 (Światowa) |
na podstawie | John Whiting (sztuka) / Aldous Huxley (powieść) |
studio | Russo Productions |
tytuł oryg. | The Devils |
inne tytuły | Ken Russell's Film of The Devils (pełny tytuł) Wielka Brytania The Devils of Loudun |
Aktor | Postać |
---|---|
Vanessa Redgrave | Siostra Jeanne |
Oliver Reed | Urbain Grandier |
Dudley Sutton | Baron De Laubardemont |
Max Adrian | Ibert |
Gemma Jones | Madeleine |
Murray Melvin | Mignon |
Michael Gothard | Ojciec Barre |
Georgina Hale | Philippe |
Brian Murphy | Adam |
Christopher Logue | Kardynał Richelieu |
Kenneth Colley | Legrand |
John Woodvine | Trincant |
Andrew Faulds | Rangier |
Judith Paris | Siostra Judith |
Catherine Willmer | Siostra Katarzyna |
Izabella Teleżyńska | Siostra Iza |
Graham Armitage | Król Ludwik XIII |
Imogen Claire | Zakonnica |
Selina Gilbert | Zakonnica |
Alex 'Alien' Russell | |
Doremy Vernon | Zakonnica |