Kobieta z wydm (1964) to japoński dramat filmowy w reżyserii Hiroshiego Teshigahary, adaptacja powieści Kōbō Abego o tym samym tytule. Film opowiada historię młodego nauczyciela entomologii, Niki Jumpeia, który trafia do chaty samotnej kobiety mieszkającej wśród wydm. Kobieta ta, znana jedynie jako „Kobieta z wydm”, każdego dnia walczy z piaskiem, który zagraża wiosce położonej u stóp wydmy. Jumpei zostaje uwięziony w chatce i stopniowo zakochuje się w Kobieta z wydm.
Fabuła
Film rozpoczyna się od przedstawienia Niki Jumpeia, młodego nauczyciela, który jest pasjonatem entomologii. Pewnego dnia Jumpei postanawia wybrać się na kilkudniową wycieczkę nad morze, aby szukać nowych gatunków owadów.
Po wielu godzinach wędrówki Jumpei zostaje zaskoczony przez zmierzch. Spotyka mężczyznę, który oferuje mu pomoc w znalezieniu noclegu w pobliskiej wiosce. Wkrótce Jumpei dociera do wsi, ale okazuje się, że jest już za późno na powrót do miasta.
Mężczyzna, który pomógł Jumpiemu, prowadzi go do chatki ukrytej wśród wydm. Chatkę zamieszkuje samotna kobieta, która oferuje Jumpiemu nocleg.
Rankiem Jumpei chce jak najszybciej opuścić chatkę, aby powrócić do swoich poszukiwań. Jednak okazuje się, że sznurowa drabinka, która prowadziła do chatki, zniknęła. Jumpei zostaje uwięziony.
Kobieta z wydm okazuje się być cichą i tajemniczą osobą. Nie opowiada Jumpiemu o sobie ani o tym, dlaczego mieszka wśród wydm. Jumpei stopniowo zaczyna się w niej zakochiwać.
Mężczyzna i kobieta spędzają kolejne dni razem, walcząc z piaskiem, który zagraża wiosce. Jumpei zaczyna rozumieć, że Kobieta z wydm jest ofiarą natury. Jej życie jest ciężkie i pełne wyrzeczeń, ale ona nie poddaje się.
W końcu Jumpeiowi udaje się uciec z chatki. Jednak nie jest w stanie porzucić Kobieta z wydm. Powraca do niej i postanawia zostać z nią na zawsze.
Analiza
Kobieta z wydm to film o wielu interpretacjach. Może być odczytywany jako przypowieść o trudnościach życia w społeczeństwie, o wyzbywaniu się egoistycznych pragnień i podporządkowaniu swojego „ja” dla dobra ogółu.
Film można również interpretować jako metaforę miłości. Jumpei i Kobieta z wydm są niczym dwa przeciwstawne światy, które się do siebie przyciągają. Ich miłość jest pełna pasji i poświęcenia, ale także trudności i wyzwań.
Film został nakręcony w ascetycznej, minimalistycznej stylistyce. Obrazy wydmy, które są symbolem natury i siły żywiołów, są niezwykle sugestywne.
Kobieta z wydm to jeden z najwybitniejszych filmów japońskich. Jest to film głęboki i poruszający, który pozostawia widza z mnóstwem refleksji.
Osiągnięcia filmowe
Podsumowanie
Kobieta z wydm to film, który warto obejrzeć. Jest to film głęboki i poruszający, który pozostawia widza z mnóstwem refleksji.
reżyseria | Hiroshi Teshigahara |
scenariusz | Kôbô Abe |
gatunek | Dramat |
produkcja | Japonia |
premiera | 15 lutego 1964 (Światowa) |
na podstawie | Kôbô Abe (powieść) |
studio | Teshigahara Productions / Toho Film (Eiga) Co. Ltd. |
tytuł oryg. | Suna no Onna |
inne tytuły | Woman of the Dunes (alternatywna pisownia) Miedzynarodowe Woman in the Dunes Miedzynarodowe Woman of the Dunes Wielka Brytania Woman in the Dunes USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Kyôko Kishida | Kobieta |
Eiji Okada | Entomolog Niki Jumpei |
Hiroko Itô | Żona Niki Jumpeia |
Kôji Mitsui | |
Sen Yano | |
Ginzô Sekiguchi | |
Hideo Kanze | |
Kiyohiko Ichihara | |
Tamutsu Tamura | |
Hiroyuki Nishimoto |