Gra wstępna (1999) to japoński film grozy w reżyserii Takashiego Miike. Opowiada on historię Shigeharu Aoyamy, wdowca, który postanawia znaleźć sobie nową żonę. Aby to zrobić, organizuje fikcyjne przesłuchanie dla młodych aktorek. Jedną z kandydatek jest Asami Yamazaki, która wydaje się być idealną żoną dla Aoyamy.
Film rozpoczyna się jako niewinny romans. Aoyama i Asami zakochują się w sobie i zaczynają się spotykać. Jednak z czasem Aoyama zaczyna odkrywać mroczną tajemnicę Asami. Okazuje się, że dziewczyna jest sadystką, która czerpie przyjemność z zadawania bólu.
Finał filmu jest szokujący i makabryczny. Asami porywa Aoyamę i rozpoczyna jego tortury. W scenie, która uznawana jest za jedną z najokrutniejszych w historii kina, Asami przebija język Aoyamy igłą i przywiązuje go do sufitu.
Gra wstępna jest filmem wieloznacznym. Można ją odczytywać jako krytykę relacji między mężczyznami a kobietami, a także jako metaforę ludzkiej natury. Film jest również uważany za jeden z najważniejszych filmów japońskiego kina grozy.
Oto bardziej szczegółowy opis filmu:
Fabuła
Film rozpoczyna się od przedstawienia głównego bohatera, Shigeharu Aoyamy. Aoyama jest wdowiem, który od siedmiu lat żyje samotnie. Jest to człowiek nieśmiały i niepewny siebie, który ma trudności z nawiązywaniem bliskich relacji.
Pewnego dnia Aoyama postanawia znaleźć sobie nową żonę. Aby to zrobić, organizuje fikcyjne przesłuchanie dla młodych aktorek. Na przesłuchanie przychodzi wiele dziewczyn, ale Aoyama od razu zwraca uwagę na Asami Yamazaki. Asami jest młoda, piękna i wydaje się być idealną żoną dla Aoyamy.
Aoyama i Asami zaczynają się spotykać. Szybko zakochują się w sobie i planują ślub. Jednak z czasem Aoyama zaczyna odkrywać mroczną tajemnicę Asami. Okazuje się, że dziewczyna jest sadystką, która czerpie przyjemność z zadawania bólu.
Motywe
Gra wstępna porusza wiele ważnych tematów, takich jak:
Motyw relacji między mężczyznami a kobietami jest jednym z najważniejszych w filmie. Aoyama to typowy przedstawiciel japońskiego społeczeństwa, w którym mężczyźni zajmują dominujące pozycje. Asami natomiast jest kobietą, która nie akceptuje tej sytuacji. Jest niezależna i silna, a jej sadystyczne skłonności są wyrazem buntu przeciwko patriarchalnej kulturze.
Motyw ludzkiej natury jest również istotnym elementem filmu. Asami to postać, która początkowo wydaje się być idealną żoną. Jednak z czasem okazuje się, że jest to tylko maska, za którą kryje się mroczna i niebezpieczna osobowość. Ta zmiana jest wyrazem tego, że każdy człowiek może mieć w sobie potencjał do dobra i zła.
Motyw zachowania w obliczu zagrożenia jest również istotny w filmie. Aoyama to człowiek, który jest nieśmiały i niepewny siebie. Jednak w obliczu zagrożenia okazuje się, że jest w stanie walczyć o swoje życie. Ta zmiana jest wyrazem tego, że każdy człowiek ma w sobie siłę, której nie zawsze jest świadomy.
Technika filmowa
Gra wstępna to film bardzo dobrze zrealizowany technicznie. Reżyser Takashi Miike wykorzystuje różne techniki filmowe, aby stworzyć atmosferę grozy i napięcia.
**Jedną z najważniejszych technik, które wykorzystuje Miike, jest montaż. Film jest podzielony na dwie części: pierwsza część jest spokojna i romantyczna, druga część jest mroczna i makabryczna. Miike wykorzystuje montaż, aby podkreślić kontrast między tymi dwiema częściami.
**Inną ważną techniką, którą wykorzystuje Miike, jest światło. W pierwszej części filmu światło jest ciepłe i przytulne, natomiast w drugiej części filmu światło jest zimne i surowe. Miike wykorzystuje światło, aby
reżyseria | Takashi Miike |
scenariusz | Daisuke Tengan |
gatunek | Dramat, Thriller |
produkcja | Japonia, Korea Południowa |
premiera | 2 października 1999 (Światowa) 1 lipca 2005 (Polska premiera kinowa) |
na podstawie | Ryû Murakami (powieść) |
dystrybucja | Gutek Film |
studio | Basara Pictures / Creators Company Connection / Omega Project |
tytuł oryg. | Ôdishon |
inne tytuły | Audition Miedzynarodowe Audition Wielka Brytania Audition USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Ryo Ishibashi | Shigeharu Aoyama |
Eihi Shiina | Asami Yamazaki |
Jun Kunimura | Yasuhisa Yoshikawa |
Ren Osugi | Shimada |
Toshie Negishi | Rie |
Renji Ishibashi | Starzec na wózku |
Miyuki Matsuda | Ryoko Aoyama |
Tetsu Sawaki | Shigehiko Aoyama |
Koshio Jindôji | Pielęgniarka |
Nattsu Tanabashi | Recepcjonista |
Shigeru Saiki | Mężczyzna wznoszący toast |
Party | Gangster |
Kanji Tsuda | Barman |
Tatsuo Endô | Doktor |
Kimiko Tachibana | Spiker FM |
Ayaka Izumi | Asami jako dziecko |
Yuuto Arima | Shigehiko jako dziecko |
Misato Nakamura | Misuzu Takagi |
Fumiyo Kohinata | Prezenter stacji TV |
Yuriko Hiro'oka | Michiyo Yanagida |
Ken Mitsuishi | Reżyser |
Saori Tachibana | |
Yayoi Ôtsu |