Tytuł filmowy „Sátántangó”, zrealizowany w 1994 roku przez utalentowanego reżysera Bélę Tarra, zabiera widza w podróż do opuszczonego kołchozu na węgierskiej Nizinie. To monumentalne dzieło Tarra, mistrza kina, penetruje głębokie zakamarki ludzkiej duszy, ukazując melancholię i bezradność jednostek w obliczu postkomunistycznej rzeczywistości.
Akcja filmu rozgrywa się na odludziu, gdzie czas zdaje się zastygać, a mieszkańcy prowadzą życie przesiąknięte monotonią i samotnością. Wioska, odizolowana od świata, staje się alegorycznym obrazem zdegradowanej wspólnoty, tkwiącej w martwym punkcie historii. Pozbawieni złudzeń co do własnej sytuacji, ludzie tego opustoszałego miejsca uciekają w marzenia, by przetrwać szarość codzienności.
W tle dominuje postać tajemniczego przybysza, dawno uważanego za zmarłego współpracownika. Jego nieoczekiwane ponowne pojawienie się stawia przed mieszkańcami pytania dotyczące prawdziwości rzeczywistości, wprowadzając ich w wir emocji i niepewności. Czy to nie on miał być Odkupicielem, na którego wszyscy oczekiwali? Jego niespodziewany powrót staje się punktem zwrotnym dla całej społeczności, podsycając nadzieję na lepszą przyszłość.
W miarę rozwoju historii, Tarra ukazuje zawiłość ludzkiej psychiki i potrzebę posiadania wiary w coś ponad materialną rzeczywistość. Mieszkańcy wioski, pomimo wewnętrznych sporów i podziałów, zjednoczeni są w pragnieniu Odkupiciela, który miałby oczyścić ich grzeszną egzystencję. Ta opowieść staje się metaforą uniwersalnych pragnień, które kierują naszymi krokami w obliczu trudności i beznadziejności.
Narracja w „Sátántangó” Béli Tarra przypomina skomplikowaną układankę, gdzie każda scena i dialog stanowią element większej całości. Reżyser posługuje się precyzyjnymi, czasem wręcz hipnotyzującymi ujęciami, które przenoszą widza do dusznej atmosfery wioski. Długie, nieprzerwane sekwencje filmowe są charakterystycznym elementem stylu Tarra, umożliwiając publiczności całkowite zanurzenie się w historię i jej pełne doświadczenie.
W „Sátántangó” Béla Tarr wykorzystuje także symboliczny język tańca jako narzędzia do wyrażenia ludzkich losów. Tango, znane ze swojej ekspresyjności i zawiłych relacji, staje się metaforą życia, które nieustannie toczy się naprzód, choć czasem kręci się w kółko. Taniec mieszkańców wioski ilustruje nie tylko ich codzienne zmagania, ale również wspólną podróż w stronę nadziei, nawet gdy świat wokół nich rozpada się.
Głównym motywem filmu jest refleksja nad sensem istnienia i poszukiwanie znaczenia w świecie pozbawionym perspektyw. Béla Tarr w „Sátántangó” nie dostarcza łatwych odpowiedzi; raczej skłania widza do zastanowienia się nad kondycją ludzką, ukazując zarówno piękno, jak i brzydotę życia. To głęboka medytacja nad istotą człowieczeństwa, przedstawiona w formie hipnotyzującego, rozległego tańca przez mroczne zakamarki ludzkiej duszy.
reżyseria | Béla Tarr |
scenariusz | Béla Tarr |
gatunek | Dramat |
produkcja | Węgry, Szwajcaria, Niemcy |
premiera | 8 lutego 1994 (Światowa) |
na podstawie | László Krasznahorkai (powieść) |
studio | Magyar Televízió (koprodukcja) / Mozgókép Innovációs Társulás és Alapítvány / Télévision Suisse-Romande (TSR) (koprodukcja) / |
tytuł oryg. | Sátántangó |
inne tytuły | Satan's Tango Miedzynarodowe Satanstango USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Barna Mihók | Kerekes |
István Juhász | Kelemen |
András Bodnár | Sanyi Horgos |
Mihály Vig | Irimiás |
Putyi Horváth | Petrina |
László Lugossy | Schmidt |
János Derzsi | Kráner |
Alfréd Járai | Halics |
Miklós Székely B. | Futaki |
Erika Bók | Estike |
Zoltán Kamondi | Właściciel gospody |
Péter Dobai | Kapitan |
Ilona Bojár | Pani Horgos |
Peter Berling | Lekarz |
Éva Almássy Albert | Pani Schmidt |
Irén Szajki | Pani Kráner |
Erzsébet Gaál | Pani Halics |
György Barkó | Dyrektor |
Mihály Ráday | |
Ernö Mihályi | |
Mihály Kormos | |
András Fekete | |
Andor Simai | |
Katalin Krizsánné Kovács | |
Vilmosné Pataki | |
Mária Borbély | |
Kati Makrányi | |
Zsuzsa Fodor | |
Beatrix Jeszensky | |
Rita Deák Varga | |
Frigyes Hollósi | |
Ágnes Kamondy | |
Kína Vetõ | |
Mia Santamaria | |
József Kresinka | |
Gyula Pauer |