W filmie „Komornik” z 2005 roku, reżyserowanym przez utalentowanego Feliksa Falka, obserwujemy Lucjana Bohme, bezwzględnego egzekutora długów, który pełni swoją funkcję w jednym z dolnośląskich miast u stóp Sudetów. Bohme, w wieku około trzydziestu lat, skrupulatnie winduje długi mieszkańców zmagającego się z biedą i bezrobociem Wałbrzycha. Jego sukcesy w pracy zdobywają uznanie zarówno wśród przełożonych, jak i miejscowej społeczności prawniczej.
Lucjan Bohme, znany również jako Lucek, to młody i ambitny komornik, który odniósł sukces życiowy, opuszczając przedmieścia. Odrzucając skromność, zaskakuje swoim rzutkim, inteligentnym i dowcipnym podejściem, zdolnym oczarować każdego rozmówcę. Niemniej jednak, ukryte pod tą fasadą są przebiegłość i bezwzględność, a jego zawodowy triumf bierze się z doświadczeń związanych z ubóstwem i upokorzeniem, które sam kiedyś przeżył.
Fabuła rozpoczyna się od momentu, gdy Bohme wtacza się do szpitala, z zamiarem zajęcia aparatury na oddziale intensywnej terapii jako zabezpieczenia przed długami. Starcie z personelem medycznym i zarządem szpitala odsłania nie tylko jego bezwzględność, ale również narastającą pychę, która staje się coraz bardziej zauważalna. Mimo sukcesów w sferze zawodowej, młody komornik nie jest zaspokojony i pragnie więcej.
Historia życia Lucjana Bohme, zarejestrowana na ekranie, ujawnia jego pełną kontrastów osobowość. Młodość, ambicje i osiągnięcia prezentują jedną stronę, podczas gdy ukryta przebiegłość i bezwzględność przedstawiają drugą. Jego umiejętność zrozumienia biedy i upokorzenia przekłada się na skuteczność w ściąganiu długów, zyskując podziw nie tylko zwierzchników, ale również miejscowej społeczności prawniczej.
Nagle Bohme doświadcza nagłego zwrotu, gdy staje się świadkiem samobójstwa dłużnika i sam pada ofiarą sprytnego urzędnika. To wydarzenie stymuluje refleksję i opamiętanie, odsłaniając ludzkie uczucia w komorniku, które dotychczas skutecznie ukrywał. W tym momencie pojawia się pytanie, czy zdoła naprawić wyrządzone krzywdy i czy odnajdzie wiarę w dobro i sprawiedliwość.
W trakcie filmu Bohme decyduje się wejść do szpitala, aby zająć defibrylator, zagrożąc życiu pacjentów. To bezduszne działanie ujawnia jego bezwzględność, jednak równocześnie staje się punktem zwrotnym, zmuszającym go do refleksji nad swoimi postępowaniami. Film rzuca także światło na relacje Bohme z kochanką Anną oraz współpracownikiem Jaśkiem, eksponując jego osobistą samotność i złożone związki z innymi ludźmi.
„Komornik” to nie tylko historia bezwzględnego ściągania długów, ale również opowieść o przemianie, refleksji i poszukiwaniu ludzkiej strony w sercu komornika. Czy Lucjan Bohme zdoła odzyskać utracone wartości i naprawić wyrządzone krzywdy? Odpowiedzi na te pytania dostarcza widowisko Feliksa Falka, będące pełnym emocji i nieprzewidywalnych zwrotów akcji filmem o ludzkich uczuciach i moralnych dylematach.
reżyseria | Feliks Falk |
scenariusz | Grzegorz Łoszewski |
gatunek | Dramat |
produkcja | Polska |
premiera | 14 września 2005 (Światowa) 7 października 2005 (Polska premiera kinowa) |
dystrybucja | ITI CINEMA |
studio | Agencja Produkcji Filmowej (współfinansowanie) / Agencja Scenariuszowa (współfinansowanie) / Canal+ Polska / |
tytuł oryg. | Komornik |
inne tytuły | The Collector Miedzynarodowe |