Upadek (1993) to film dramatyczny w reżyserii Joela Schumachera, w którym główne role grają Michael Douglas i Robert Duvall. Akcja filmu toczy się w Los Angeles, a jego głównym bohaterem jest William Foster (Douglas), bezrobotny inżynier, który w wyniku serii niefortunnych zdarzeń popada w coraz większą furię.
Opowieść rozpoczyna się od tego, że William spóźnia się na urodziny swojej córki. W drodze do niej zostaje zaskoczony korkiem na autostradzie. Sfrustrowany porzuca swój samochód i rusza pieszo. Wkrótce potem dochodzi do kolejnej kłótni, tym razem z pracownikiem sklepu z bronią. William kupuje pistolet i kontynuuje swoją wędrówkę.
W kolejnych scenach William spotyka na swojej drodze różne osoby, z którymi wchodzi w konflikt. Wyzywa do bójki ochroniarza w fast foodzie, demoluje sklep odzieżowy, a nawet grozi śmiercią policjantowi. Jego zachowanie jest coraz bardziej agresywne, a on sam coraz bardziej zagubiony i zdezorientowany.
W pewnym momencie William poznaje detektywa Martina Prendergasta (Duvall). Prendergast jest doświadczonym policjantem, który właśnie odchodzi na emeryturę. Ma on za zadanie schwytać Fostera, ale nie jest przekonany, czy jest to właściwy człowiek do tej pracy.
W miarę rozwoju akcji okazuje się, że William nie jest zwykłym psychopatą. Jest to człowiek, który został doprowadzony do ostateczności. Stracił pracę, dom i rodzinę. Jest rozczarowany współczesnym światem, który uważa za zły i niesprawiedliwy.
Film „Upadek” to poruszająca opowieść o człowieku, który utracił nadzieję. To także krytyka współczesnego społeczeństwa, które jest pełne niesprawiedliwości i absurdów.
Film został pozytywnie przyjęty przez krytyków i publiczność. Zdobył wiele nagród, w tym nominację do Złotej Palmy na Festiwalu Filmowym w Cannes.
Oto niektóre z najważniejszych motywów pojawiających się w filmie:
Film „Upadek” to ważne dzieło, które porusza ważne tematy społeczne. Jest to film, który warto zobaczyć, aby lepiej zrozumieć współczesny świat.
Oto kilka dodatkowych refleksji na temat filmu:
Podsumowując, „Upadek” to film, który warto zobaczyć. Jest to film, który porusza, skłania do refleksji i pozostaje w pamięci na długo po obejrzeniu.
reżyseria | Joel Schumacher |
scenariusz | Ebbe Roe Smith |
gatunek | Thriller |
produkcja | USA, Francja, Wielka Brytania |
premiera | 26 lutego 1993 (Światowa) |
boxoffice | $40 903 593 w USA |
budżet | $25 000 000 |
dystrybucja | Solopan |
studio | Alcor Films / Canal+ / Regency Enterprises / |
tytuł oryg. | Falling Down |
Aktor | Postać |
---|---|
Michael Douglas | William "D-Fens" Foster |
Robert Duvall | Sierżant Martin Prendergast |
Barbara Hershey | Elizabeth "Beth" Trevino |
Tuesday Weld | Amanda Prendergast |
Rachel Ticotin | Detektyw Sandra Torres |
Frederic Forrest | Nick, Właściciel sklepu |
Lois Smith | Matka Williama |
Steve Park | Detektyw Brian |
Ebbe Roe Smith | Facet na autostradzie |
Joey Hope Singer | Adele Foster-Trevino |
James Morrison | Człowiek na przystanku |
Amy Morton | Mama na przyjęciu |
John Diehl | Tata na przyjęciu |
Brent Hinkley | Rick |
John Fleck | Gośc w parku |
Dean Hallo | Partner oficera u Beth |
Benjamin Mouton | Oficer u Beth |
Irene Olga López | Matka Angie |
Karina Arroyave | Angie |
Michael Paul Chan | Pan Lee |
Raymond J. Barry | Kapitan Yardley |
D.W. Moffett | Detektyw Lydecker |
Kimberly Scott | Detektyw Jones |
James Keane | Detektyw Keene |
Macon McCalman | Detektyw Graham |
Richard Montoya | Detektyw Sanchez |
Bruce Beatty | Policjant |
Matthew Saks | Oficer na stacji |
Agustin Rodriguez | Członek gangu 1 |
Eddie Frias | Członek gangu 2 |
Pat Romano | Członek gangu 3 |
Julian Scott Urena | Członek gangu 4 |
Valisha Jean Malin | Córka Prendergasta |
Susie Singer Carter | Suzie |
Abbey Barthel | Trina |
Al Mancini | Jim |
Dedee Pfeiffer | Sheila Folsom |
Carole Androsky | Kobieta |
Margaret Medina | Lita, kelnerka |
Peter Radon | Gej |
Spencer Rochfort | Drugi gej |
Carole White | Drugi oficer u Beth |
Russell Curry | Partner drugiego oficera |
John Fink | Facet za kobietą-kierowcą |
Jack Kehoe | Robotnik |
Valentino D. Harrison | Dzieciak |
Jack Betts | Frank |
Vondie Curtis-Hall | Protestujący mężczyzna bez zdolności kredytowej |
Jeffrey Byron | Oficer CHP |
Marjorie J. Frazier | Kierowca / Piesza |
Thomas M. Harrigan | Robotnik drogowy |
Deron McBee | Mężczyzna na molo |
Wayne Duvall | Sanitariusz |
Mark Frank | Mężczyzna przy budce telefonicznej |
Jeff Behar | Kulturysta |
Jorga Caye | Klient Whammy Burger |
Titiksava Karunika Das | Hare Krishna |
Vaiyasaki Das | Hare Krishna |
Caitanya Dasi | Hare Krishna |
Pavani Devi Dasi | Hare Krishna |
Jason Kramer | Sanitariusz |
Harvey 'Mrigendra' Mechanic | Hare Krishna |
Sunit Gupta | Indyjski sprzedawca |
Tobias Jelinek | Klient Whammyburgera |
Jim Rhine | Wściekły kierowca |
Richard Wakasa | Osoba w restauracji Whammyburger |
Ilona Wilson | Kobieta na odprawie emerytalnej Prendergasta |
Upadek (Falling Down, 1993) to amerykański film dramatyczny w reżyserii Joela Schumachera. Film opowiada historię Williama Fostera (Michael Douglas), bezrobotnego, rozwiedzionego mężczyzny, który pewnego dnia zostaje uwięziony w korku na autostradzie. Sfrustrowany i zdenerwowany Foster porzuca swój samochód i rozpoczyna podróż pieszo do domu swojej córki, która obchodzi urodziny. W trakcie swojej wędrówki Foster zaczyna wyładowywać swoją złość na innych ludziach, których uważa za winnych swoich problemów.
Film rozpoczyna się sceną, w której Foster zostaje zwolniony z pracy w firmie produkującej bronie. Foster jest zdenerwowany i rozczarowany, gdyż uważał, że ma dobrą pracę i stabilną przyszłość. W drodze do domu Foster zostaje uwięziony w korku na autostradzie. Sfrustrowany i zdenerwowany zaczyna krzyczeć na innych kierowców. Kiedy jeden z kierowców próbuje go sprowokować, Foster go bije.
Foster porzuca swój samochód i rozpoczyna podróż pieszo do domu swojej córki. W trakcie swojej wędrówki Foster spotyka różne osoby, z którymi wchodzi w konflikt. W jednym z sklepów Foster zostaje ukarany za to, że nie ma pieniędzy na zakup koszulki. W innym sklepie Foster sprzecza się z pracownikiem o to, czy może dostać piwo, mimo że nie ma 21 lat. W końcu Foster zostaje zatrzymany przez policję za napaść na pracownika sklepu.
Podczas przesłuchania Foster opowiada policjantowi swoją historię. Wyjaśnia, że jest rozwiedziony i że jego córka mieszka z matką. Foster chce ją odwiedzić z okazji jej urodzin, ale nie wie, gdzie mieszka. Policjant nie wierzy Fosterowi i zabiera go do aresztu.
W areszcie Foster poznaje innego więźnia, Prendergasta (Robert Duvall). Prendergast jest starszym policjantem, który wkrótce przechodzi na emeryturę. Foster i Prendergast zaczynają rozmawiać i odkrywają, że mają wiele wspólnego. Obaj są rozczarowani życiem i czują się jak przegrani.
Foster zostaje zwolniony z aresztu i kontynuuje swoją wędrówkę. W końcu dociera do domu swojej córki. Córka Fostera jest zadowolona z jego wizyty, ale jest też zaniepokojona jego zachowaniem. Foster opowiada jej o swoich problemach i o tym, jak czuje się jak outsider. Córka Fostera próbuje go pocieszyć, ale Foster jest nieugięty.
W końcu Foster decyduje się wrócić do domu. W drodze powrotnej Foster spotyka ponownie Prendergasta. Prendergast proponuje Fosterowi, że go odwiezie. Foster zgadza się i obaj mężczyźni wyruszają w drogę.
Upadek to film, który porusza wiele ważnych tematów, takich jak:
- frustracja i złość
- alienacja i poczucie bycia outsiderem
- zmiany społeczne i gospodarcze
Film jest także wnikliwą analizą psychologii człowieka. Foster jest postacią tragiczną, która została skrzywdzona przez życie. Jest człowiekiem, który czuje się jak przegrany i który nie może znaleźć swojego miejsca w świecie.
Upadek to film, który jest zarówno poruszający, jak i fascynujący. Jest to film, który pozostaje w pamięci na długo po obejrzeniu.
Ocena filmu
Upadek to film, który jest bardzo dobrze zrobiony. Reżyseria Joela Schumachera jest sprawna i dokładna. Michael Douglas w roli Williama Fostera daje znakomitą kreację.
Film jest także bardzo aktualny. Tematy, które porusza, są nadal aktualne i ważne.
Ocena 9/10
Film "Upadek", wyreżyserowany przez Joela Schumachera, ukazuje historię Williama Fostera, który wpada w spiralę gniewu i autodestrukcji, niezdolny poradzić sobie z frustracjami życiowymi i absurdalnymi sytuacjami, jakie napotyka na swojej drodze.
Los Angeles tonie w upale, a William, w samochodzie o tablicy rejestracyjnej D-Fens, znów utkwił w ulicznym korku. Jego życie jest pełne przeciwności: stracił pracę, a żona wystąpiła o rozwód, ograniczając mu kontakt z córką. Upał w samochodzie, gdzie klimatyzacja odmawia posłuszeństwa, staje się nie do zniesienia. Wreszcie, puszczają mu nerwy i opuszcza auto, by kontynuować podróż pieszo.
Jego wędrówka staje się symbolem jego wewnętrznego konfliktu i frustracji. Na każdym kroku spotyka niezrozumienie, niekompetencję lub wręcz wrogość ze strony innych ludzi. W sklepie, gdzie próbuje zadzwonić do byłej żony, sprzedawca odmawia mu drobnych, co staje się iskrą, która rozpala jego gniew. Demoluje sklep, biorąc ze sobą kij baseballowy jako narzędzie wyładowania frustracji.
Jego szaleństwo staje się coraz bardziej bezwzględne, gdy napotyka kolejne przeszkody. Konfrontacja z bandytami latynoskimi staje się kulminacyjnym punktem, gdzie jego desperacja wkracza w obszar przemocy. Jednakże, choć staje się bohaterem przestępców, to jednocześnie pokazuje jego zdolność do obrony własnej i odwagi w obliczu zagrożenia.
W tym samym czasie, detektyw Martin Prendergast, który ma przejść na emeryturę, staje się ostatnią deską ratunku dla społeczeństwa przed eskalującym obłędem Williama. Jego wysiłki, by zrozumieć motywacje i zatrzymać Fostera, prowadzą do dramatycznego starcia dwóch skrajnych postaci: jednej tonącej w szaleństwie, a drugiej stojącej na granicy swojej służby.
"Upadek" to nie tylko historia jednego człowieka, który traci kontrolę nad sobą i światem. To także obraz społeczeństwa, które staje się obojętne lub wręcz nieprzychylne wobec jednostek borykających się z własnymi demonami. Joel Schumacher w mistrzowski sposób ukazuje ciemne strony ludzkiej natury, zadając pytania o granice ludzkiego pojmowania tolerancji i wybaczania.
Film "Upadek", zrealizowany przez Joela Schumachera, przedstawia historię Williama Fostera, który pogrąża się w spiralę agresji i autoagresji, niezdolny poradzić sobie z frustracjami życiowymi i absurdami otaczającego go świata.
W gorącym Los Angeles William, podróżujący w samochodzie o numerze rejestracyjnym D-Fens, ponownie utknął w korku ulicznym. Jego życie pełne jest przeciwności: utracił pracę, a jego małżeństwo rozpadło się, co ograniczyło mu kontakt z córką. Upał w pojeździe, gdzie klimatyzacja odmawia współpracy, staje się nie do zniesienia. W końcu, tracąc cierpliwość, opuszcza samochód, by kontynuować podróż pieszo.
Jego wędrówka staje się manifestacją jego wewnętrznej walki i frustracji. Na każdym kroku napotyka niezrozumienie, niekompetencję lub nawet wrogość ze strony innych ludzi. W sklepie, gdzie próbuje skontaktować się z byłą żoną, sprzedawca odmawia mu drobnych, co staje się iskrą, która podsyca jego gniew. Niszcząc sklep, zabiera ze sobą kij baseballowy jako sposób na wyładowanie frustracji.
Jego obłęd staje się coraz bardziej bezwzględny, gdy napotyka kolejne przeszkody. Starcie z latynoskimi bandytami staje się kulminacyjnym momentem, gdzie jego desperacja przekształca się w przemoc. Mimo że staje się celem przestępców, jednocześnie pokazuje swoją zdolność do obrony i odwagę w obliczu zagrożenia.
W tym samym czasie, detektyw Martin Prendergast, zbliżający się do emerytury, staje się ostatnią nadzieją społeczeństwa przed eskalacją obłędu Williama. Jego starania, by zrozumieć motywacje i powstrzymać Fostera, prowadzą do dramatycznego starcia dwóch skrajnych postaci: jednej tonącej w szaleństwie, a drugiej stojącej na granicy służby.
"Upadek" to nie tylko opowieść o człowieku, który traci kontrolę nad sobą i otaczającym go światem. To również obraz społeczeństwa, które staje się obojętne lub wręcz nieprzyjazne wobec jednostek borykających się z własnymi demonami. Joel Schumacher w mistrzowski sposób ukazuje mroczne strony ludzkiej natury, stawiając pytania o granice ludzkiej tolerancji i wybaczania.