Za garść dolarów to włosko-hiszpańsko-niemiecki western z 1964 roku w reżyserii Sergia Leone. Jest to pierwszy film z tzw. dolarowej trylogii, w skład której wchodzą również Za kilka dolarów więcej (1965) oraz Dobry, zły i brzydki (1966).
Akcja filmu rozgrywa się w niewielkim miasteczku na granicy Stanów Zjednoczonych i Meksyku. Miasteczko to jest podzielone na dwie strefy wpływów, kontrolowane przez dwie rywalizujące ze sobą bandy przemytników: rodzinę Baxterów i rodzinę Rojo.
Do miasteczka przybywa tajemniczy rewolwerowiec, który nazywa siebie Joe. Joe jest najemnikiem, który nie ma żadnych skrupułów. Od razu dostrzega szansę na zarobek, lokując się pomiędzy skonfliktowanymi stronami.
Joe zaczyna pracować dla rodziny Baxterów, a następnie dla rodziny Rojo. W ten sposób zdobywa zaufanie obu stron i zyskuje dostęp do ich tajemnic.
Wkrótce Joe wtrąca się również w losy lokalnej rodziny, rozdzielonej przez bandytów. W rezultacie ściąga na siebie wrogość jednego z rodów, doprowadzając do eskalacji trwającego konfliktu.
W finale filmu Joe wykorzystuje swoje umiejętności i spryt, aby pozbyć się obu band przemytników. W ten sposób uwalnia miasteczko spod ich władzy i zyskuje sławę jako „Człowiek bez imienia”.
Charakterystyka bohaterów
Joe to główny bohater filmu. Jest to tajemniczy rewolwerowiec, który nie ma żadnych skrupułów. Jest najemnikiem, który walczy za pieniądze, bez względu na to, po której stronie się znajdzie. Joe jest zimnokrwistym zabójcą, ale jednocześnie jest też inteligentnym i sprytnym człowiekiem.
John Baxter to przywódca rodziny Baxterów. Jest to brutalny i bezwzględny przestępca, który nie cofnie się przed niczym, aby osiągnąć swój cel. Baxter jest również zazdrosny o swego brata, Antonio, który jest bardziej popularny wśród mieszkańców miasteczka.
Ramon Rojo to przywódca rodziny Rojo. Jest to równie brutalny i bezwzględny przestępca jak Baxter. Rojo jest również przebiegły i inteligentny. Jest przekonany, że jest niepokonany.
Konflikt między bandami
Konflikt między rodzinami Baxterów i Rojo jest źródłem cierpienia dla mieszkańców miasteczka. Bandyci terroryzują ludzi, grabią ich dobytek i zabijają tych, którzy im się sprzeciwiają.
Joe wykorzystuje ten konflikt, aby osiągnąć swój cel. Wpada między młot i kowadło, a następnie wykorzystuje swoją przewagę, aby pozbyć się obu band.
Tematyka filmu
Za garść dolarów to film o samotnym rewolwerowcu, który staje do walki ze złem. Joe jest bohaterem, ale nie jest to bohater w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Jest to człowiek, który nie ma żadnych skrupułów i walczy tylko dla pieniędzy.
Film jest również opowieścią o zemście. Joe chce pomścić śmierć swojej ukochanej, która została zamordowana przez bandytów.
Styl filmu
Za garść dolarów to film utrzymany w stylistyce westernu spaghetti. Film jest pełen akcji, brutalności i przemocy. Leone wykorzystuje charakterystyczne dla siebie ujęcia, takie jak długa ekspozycja, długie ujęcia i szybkie cięcia.
Film jest również pełen ironii i humoru. Leone nie traktuje westernu zbyt poważnie. Film jest raczej zabawną i satyryczną opowieścią o świecie przestępców.
Ocena filmu
Za garść dolarów to jeden z najważniejszych filmów westernowych w historii kina. Film zapoczątkował nową erę w westernach, zwaną westernem spaghetti. Leone stworzył nowy styl westernu, który był bardziej brutalny, realistyczny i ironiczny niż tradycyjne westerny.
Film jest również znakomitym przykładem twórczości Leone. Leone jest mistrzem westernu, a jego filmy są pełne akcji, brutalności i przemocy. Leone jest również mistrzem ironii i humoru. Jego filmy są zabawne i satyryczne, ale jednocześnie są pełn
reżyseria | Sergio Leone |
scenariusz | Sergio Leone, Víctor Andrés Catena |
gatunek | Western |
produkcja | RFN, Hiszpania, Włochy |
premiera | 12 września 1964 (Światowa) |
boxoffice | $14 516 248 na świecie$14 500 000 w USA$16 248 poza USA |
budżet | $200 000 |
na podstawie | Adriano Bolzoni (materiały do scenariusza, historia) / Víctor Andrés Catena (materiały do scenariusza, historia) ...więcej |
studio | Constantin Film Produktion / Jolly Film / Océan Films |
tytuł oryg. | Per un pugno di dollari |
inne tytuły | Fistful of Dollars (alternatywna pisownia) Miedzynarodowe A Fistful of Dollars Miedzynarodowe For a Fistful of Dollars (pełny tytuł) Wielka Brytania Fistful of Dollars (alternatywna pisownia) Wielka Brytania A Fist Full of Dollars (alternatywna pisownia) USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Clint Eastwood | Bezimienny rewolwerowiec |
Antonio Prieto | Don Miguel Benito Rojo |
Sieghardt Rupp | Esteban Rojo |
Gian Maria Volontè | Ramón Rojo |
Mario Brega | Chico |
Bruno Carotenuto | Antonio Baxter |
Benito Stefanelli | Rubio |
Margarita Lozano | Consuelo Baxter |
Wolfgang Lukschy | John Baxter |
Joseph Egger | Piripero |
Marianne Koch | Marisol |
José Calvo | Silvanito |
Daniel Martín | Julián |
Aldo Sambrell | Członek gangu Rojo |
Umberto Spadaro | Miguel, członek bandy Rojo |
Enrico Maria Salerno | Bezimienny rewolwerowiec |
José Riesgo | Kapitan meksykańskiej kawalerii |
Nosher Powell | Kowboj |
Fernando Sánchez Polack | Członek bandy Rojo uderzony beczką wina |
Lorenzo Robledo | Członek bandy Baxtera |
Antonio Molino Rojo | Członek bandy Baxtera |
José Canalejas | Członek bandy Rojo |
Nino Del Arco | Jesus |
Frank Braña | Członek bandy Baxtera |
Raf Baldassarre | Juan De Dios |
Luis Barboo | Członek bandy Baxtera |
Juan Cortés | Kapitan kawalerii |
Frank Kalvow | |
Antonio Moreno | Juan De Dios |
José Orjas | |
Manuel Peña | |
Julio Pérez Tabernero | Członek bandy Baxtera |
Antonio Vico | |
Edmondo Tieghi | Meksykański żołnierz |
Jose Halufi | Członek gangu Rojo |
Joe Kamel | Członek gangu Baxtera |
Lee Miller | Mężczyzna w barze |
Nazzareno Natale | Członek gangu Rojo |
William R. Thompkins | Członek gangu Baxtera |
Álvaro de Luna | Członek bandy Rojo |
Antonio Pica | Członek bandy Rojo |
Enrique Santiago | Fausto, członek bandy Rojo |
Ferruccio Amendola | Członek bandy Baxtera |
Giorgio Capecchi | John Baxter |
Lauro Gazzolo | Piripero |
Nando Gazzolo | Ramón Rojo |
Sergio Graziani | Rubio |
Oreste Lionello | Juan De Dios |
Anna Miserocchi | Consuelo Baxter |
Luigi Pavese | Silvanito |
Nino Pavese | Julián |
Bruno Persa | Esteban Rojo |
Mario Pisu | Don Miguel Benito Rojo |
Rita Savagnone | Marisol |
Renato Turi | Chico |
Za garść dolarów, włoski western z 1964 roku w reżyserii Sergia Leone, to film, który zrewolucjonizował gatunek i utorował drogę dla wielu innych klasyków. Opowieść o samotnym rewolwerowcu, który wykorzystuje konflikt między dwoma bandami przemytników, aby osiągnąć swój cel, była zarówno brutalna, jak i stylowa, a Clint Eastwood w roli głównej stworzył ikoniczną postać.
Akcja filmu rozgrywa się w niewielkim miasteczku na granicy Stanów Zjednoczonych i Meksyku. Miasteczko jest podzielone między dwie bandy przemytników: rodzinę Baxterów i braci Rojo. Obie grupy rywalizują ze sobą o wpływy i kontrolę nad przemytem broni i alkoholu.
W pewnym momencie do miasteczka przybywa tajemniczy rewolwerowiec, którego nazywają Joe. Joe jest doświadczonym wojownikiem i nie cofnie się przed niczym, aby osiągnąć swój cel. Szybko dostrzega, że może wykorzystać konflikt między Baxterami i Rojo, aby pozbyć się ich obu.
Joe zaczyna pracować dla Baxterów, a następnie dla Rojo. Wkrótce obie bandy wpadają w pułapkę. Joe wykorzystuje ich wzajemną nieufność i zazdrość, aby doprowadzić do ich ostatecznej klęski.
Za garść dolarów to film pełen akcji i zwrotów akcji. Leone stworzył sugestywną atmosferę westernu, wykorzystując mroczne zdjęcia i charakterystyczną muzykę Ennio Morricone. Film jest również niezwykle brutalny, a sceny walk i pojedynków są wyjątkowo realistyczne.
Główni bohaterowie
- Joe (Clint Eastwood) - tajemniczy rewolwerowiec, który wykorzystuje konflikt między Baxterami i Rojo, aby osiągnąć swój cel. Jest doświadczonym wojownikiem i nie cofnie się przed niczym, aby wygrać.
- John Baxter (Wolfgang Lukschy) - szef rodziny Baxterów. Jest bezwzględnym i okrutnym człowiekiem, który nie cofnie się przed niczym, aby zdobyć władzę.
- Ramon Rojo (Gian Maria Volontè) - szef braci Rojo. Jest równie bezwzględny i okrutny jak Baxter, ale jest również inteligentniejszy i bardziej przebiegły.
Inni bohaterowie
- Antonio Baxter (Bruno Carotenuto) - syn Johna Baxtera. Jest młodym i naiwnym mężczyzną, który wierzy, że może zmienić świat.
- Consuelo Baxter (Margarita Lozano) - żona Johna Baxtera. Jest odważną i silną kobietą, która nie boi się walczyć o swoje prawa.
- Chico (Mario Brega) - prawa ręka Johna Baxtera. Jest bezwzględnym i brutalnym mordercą.
- Rubio (Benito Stefanelli) - prawa ręka Ramona Rojo. Jest równie bezwzględny i brutalny jak Chico.
Ocena
Za garść dolarów to film, który zrewolucjonizował gatunek westernu. Leone stworzył sugestywną atmosferę i wyraziste postacie, a Eastwood w roli głównej stworzył ikoniczną postać. Film jest niezwykle brutalny, ale też niezwykle stylowy. To obowiązkowa pozycja dla wszystkich fanów westernów.
Ocena końcowa: 9/10
Za garść dolarów to włosko-hiszpańsko-niemiecki western z 1964 roku w reżyserii Sergia Leonego. Jest to pierwszy film z tzw. dolarowej trylogii, w skład której wchodzą również Za kilka dolarów więcej oraz Dobry, zły i brzydki.
Akcja filmu rozgrywa się w małym miasteczku na granicy meksykańsko-amerykańskiej. Wpływy w mieście dzielą się między dwie rywalizujące bandy przemytników: Rojosów i Baxterów.
Pewnego dnia do miasteczka przybywa tajemniczy rewolwerowiec Joe (Clint Eastwood). Od razu dostrzega, że konflikt między bandami jest dla niego szansą na łatwy zarobek. Postanawia więc zatrudnić się raz w jednej, raz w drugiej grupie.
Dzięki swojej umiejętności posługiwania się rewolwerem Joe szybko zyskuje zaufanie obu stron. Wkrótce jednak jego podwójna gra zaczyna wychodzić na jaw.
W tym samym czasie Joe wtrąca się również w losy lokalnej rodziny, rozdzielonej przez bandytów. W rezultacie ściąga na siebie wrogość jednego z rodów, doprowadzając do eskalacji trwającego konfliktu.
W finale filmu Joe staje do ostatecznego pojedynku z Ramonem Rojo (Gian Maria Volontè), przywódcą jednej z band. Po zwycięstwie Joe opuszcza miasteczko z garścią dolarów w kieszeni, pozostawiając za sobą zgliszcza i śmierć.
Motywacja bohatera
Głównym motywem postępowania Joe jest chęć zysku. Nie jest on żadnym altruistą, który pragnie pomóc biednym mieszkańcom miasteczka. Dla niego ważne są tylko pieniądze.
Joe jest również człowiekiem bezwzględnym i cynicznym. Nie waha się przed użyciem przemocy, aby osiągnąć swój cel.
Konflikt między bandami
Konflikt między bandami Rojosów i Baxterów jest źródłem cierpienia dla mieszkańców miasteczka. Bandyci terroryzują ludność, napadają na domy i rabują majątek.
Joe wykorzystuje ten konflikt do własnych celów. Udaje mu się rozegrać bandy przeciwko sobie, co prowadzi do ich wzajemnego wyniszczenia.
Motyw zemsty
Wątek zemsty pojawia się w filmie w dwóch odsłonach. Po pierwsze, Joe chce pomścić śmierć swojego przyjaciela, który został zabity przez bandytów. Po drugie, Consuelo Baxter (Margarita Lozano), córka przywódcy bandy Baxterów, chce pomścić śmierć swojego męża, zabitego przez bandytów Rojosów.
Ostatecznie jednak to Joe zostaje zwycięzcą. Zemsta Consuelo nie zostaje zrealizowana, ponieważ ona sama zostaje zamordowana przez Ramona Rojo.
Motyw samotności
Joe jest postacią samotną i nieprzystosowaną do życia w społeczeństwie. Nie ma żadnych bliskich osób, a jego jedynym celem jest zdobycie pieniędzy.
Ta samotność jest widoczna w wielu scenach filmu. Joe często spaceruje po mieście, pogrążony w swoich myślach. Nie uczestniczy w życiu społecznym miasteczka, a jego jedynym kontaktem z ludźmi są bandyci, którymi manipuluje.
Symbolika
Film Za garść dolarów jest pełen symboliki. Niektóre z nich są oczywiste, inne bardziej zawoalowane.
Do najoczywistszych symboli można zaliczyć:
- Rewolwer - symbol siły, władzy i przemocy.
- Pieniądze - symbol żądzy, chciwości i materializmu.
- Miasteczko - symbol przemocy, chaosu i upadku.
Do bardziej zawoalowanych symboli można zaliczyć:
- Jasny strój Joe - symbol dobra i porządku.
- Ciemny strój bandytów - symbol zła i chaosu.
- Jasne światło - symbol nadziei.
- Ciemność - symbol śmierci i zniszczenia.
Ocena
Za garść dolarów to film, który wyznaczył nowe standardy dla westernów. Reżyser Sergio Leone stworzył dzieło pełne akcji, przemocy i symboliki. Film jest również znakomitym przykładem kina neorealistycznego.
Clint Eastwood w roli Joe stworzył jedną z najbardziej ikonicznych postaci w historii kina. Jego rola jest pełna