„Wieża. Jasny dzień” to pełen napięcia dramat z 2017 roku, wyreżyserowany przez utalentowaną twórczynię, Jagodę Szelc. Opowiada on o życiu rodziny Muli, której spokój i rutynę burzy niespodziewany powrót biologicznej matki córki Niny.
Akcja filmu rozgrywa się zaledwie kilka dni przed uroczystością Komunii Świętej, kiedy to Mula (Anna Krotoska) i Michał (Rafał Cieluch) wraz z kilkuletnią córką Niną zostają zaskoczeni niecodzienną wizytą. Kaja (Małgorzata Szczerbowska), młodsza siostra Muli, po wielu latach nieobecności powraca do rodziny, wnosząc ze sobą nie tylko dawno niewidziane relacje, lecz także tajemniczą historię.
Napięcie w rodzinie narasta, gdy Mula obawia się, że nieprzewidywalna Kaja może próbować odebrać jej córkę. Pozostali członkowie rodziny, mimo początkowego dystansu wobec powracającej siostry, zaczynają wierzyć w szansę na nowy start i pojednanie między siostrami. To z kolei zwiększa frustrację Muli, która staje w obliczu kwestionowania jej roli matki.
Film skupia się na zbliżającej się uroczystości komunijnej, która staje się tłem dla narastającego napięcia między siostrami. W miarę jak przeszłość zaczyna wyłaniać się z mroku, widzowie są świadkami wzrastającej dramaturgii, która kulminuje w trudnych decyzjach i konfrontacjach.
Nie tylko relacje rodzinne są obiektem niezwykłych wydarzeń. W otoczeniu bohaterek dochodzi do incydentów, które sprawiają trudności w jednoznacznym zrozumieniu. Kaja, chociaż na pozór nieprzewidywalna, skrywa w sobie tajemnice, które stopniowo wychodzą na światło dzienne, odsłaniając nowe aspekty jej osoby oraz powody jej powrotu.
Wiejski dom, w którym Mula mieszka z rodziną, staje się miejscem intensywnych wydarzeń. Chorująca matka, mąż i córka stają przed nieoczekiwanymi wyzwaniami losu, co wymusza na nich podjęcie trudnych decyzji. Pojawienie się Kaji wywołuje nie tylko konflikt w rodzinie, ale również rzuca cień na całą społeczność.
Reżyseria Jagody Szelc przenosi widzów do głębokich emocji i konfliktów, jakie toczą się w życiu bohaterek. Wrażenie subtelności obrazu, w połączeniu z intensywnymi aktorskimi kreacjami, nadaje „Wieża. Jasny dzień” charakter głębokiego poruszenia.
Anna Krotoska w roli Mulki doskonale ukazuje wewnętrzne konflikty i napięcia, z jakimi musi zmierzyć się jej postać. Rafał Cieluch, w roli Michała, stoi przed dylematem między lojalnością wobec żony a zrozumieniem dla trudnej sytuacji siostry. Małgorzata Szczerbowska z kolei przekonująco odgrywa postać Kaji, ukazując jej złożoną naturę i zakamarki psychiki.
Film nie ogranicza się jedynie do opowieści o konfliktach rodzinnych. Ukazuje również motywy i tajemnice z przeszłości, które napędzają bohaterki do podejmowania trudnych decyzji. Kaja, po latach nieobecności, wraca z obowiązkiem zachowania przyrzeczenia – nie wyjawiać prawdy o sobie. To zobowiązanie wprowadza elementy tajemnicy, które stopniowo są odkrywane, rzucając nowe światło na historię rodziny.
„Wieża. Jasny dzień” to film pełen nieoczekiwanych zwrotów akcji, głębokich emocji i refleksji nad naturą więzi rodzinnych. W miarę jak fabuła rozwija się, odkrywamy, że powrót Kaji kryje inny, ważniejszy powód. Tajemnice z przeszłości, nie wypowiedziane słowa i ukryte uczucia prowadzą do momentu przełomowego, który łączy losy bohaterek w sposób, którego nikt nie mógł przewidzieć.
Jagoda Szelc, słynna z subtelności w reżyserii, zręcznie balansuje między psychologicznym realizmem a elementami tajemnicy, tworząc film, który angażuje zarówno emocjonalnie, jak i intelektualnie. „Wieża. Jasny dzień” to nie tylko opowieść o rodzinnych relacjach, lecz także głęboka eksploracja ludzkich emocji i siły, jaką może mieć miłość w pokonywaniu trudności.
Podsumowując, „Wieża. Jasny dzień” to film, który dogłębnie analizuje złożone relacje rodzinne, ukazując zarówno konflikty, jak i potęgę miłości i pojednania. Zaskakujące obroty fabularne, świetne aktorstwo oraz głęboka psychologiczna warstwa sprawiają, że ten film jest nie tylko seansem, ale także refleksją nad naturą ludzkich więzi.
reżyseria | Jagoda Szelc |
scenariusz | Jagoda Szelc |
gatunek | Thriller, Psychologiczny |
produkcja | Polska |
premiera | 18 września 2017 (Światowa) 23 marca 2018 (Polska premiera kinowa) |
dystrybucja | Against Gravity |
studio | Centrala (koprodukcja) / Dreamsound (koprodukcja) / EBH Polska (koprodukcja) / |
tytuł oryg. | Wieża. Jasny dzień |
inne tytuły | Tower. A Bright Day Miedzynarodowe |
Aktor | Postać |
---|---|
Anna Krotoska | Mula |
Małgorzata Szczerbowska | Kaja |
Anna Zubrzycki | Ada |
Dorota Łukasiewicz-Kwietniewska | Anna |
Rafał Kwietniewski | Andrzej |
Rafał Cieluch | Michał |
Laila Hennessy | Nina |
Ida Kwietniewska | Dusia |
Igor Kwietniewski | Igor |
Artur Krajewski | Ksiądz |
Bogusława Sztencel | Pani Wanda |
Mahommed Almughanni | Uchodźca |
Jędrzej Wielecki | Pielgrzym |
Miłosz Karbownik | Pielgrzym |
Mikołaj Chroboczek | Pielgrzym |
Maciej Miszczak | Pielgrzym |
Alicja Pachowicz | Jasnowłosa dziewczynka |
Monika Strzelczyk | Kobieta |
Hanna Misiak | Kobieta |
Joanna Nowicka-Zagrajek | Kobieta |
Arkadiusz Zagrajek | Mężczyzna |
Joanna Łużny | Kobieta |
Wieża. Jasny dzień - Zwiastun nr 2
Wieża. Jasny dzień - Zwiastun nr 1
Wieża. Jasny dzień - Spot nr 1
Wieża. Jasny dzień - Fragment nr 1
Wieża. Jasny dzień - Movie się "Pacific Rim 2", "Wieża. Jasny dzień", "Player One"
Wieża. Jasny dzień - 7 wspaniałych Najlepsze polskie filmy minionej dekady
Wieża. Jasny dzień - Relacja wideo Premiera filmu "Wieża. Jasny dzień"
Wieża. Jasny dzień - Wywiad wideo BERLINALE 2018: Rozmawiamy z reżyserką filmu "Wieża. Jasny dzień"