„Telefon / Phone Booth (2002)” to mrożący krew w żyłach thriller psychologiczny, którego reżyserią zaskakuje nas Joel Schumacher. Film przenosi widza w głąb surrealistycznego labiryntu, gdzie Colin Farrell wciela się w postać Stu Sheparda, bezwzględnego specjalisty od reklamy, zepchniętego na krawędź przepaści, gdy tajemniczy snajper grozi mu śmiercią, jeśli zdecyduje się odłożyć słuchawkę w nowojorskiej budce telefonicznej.
Shepard, zuchwały manipulator i rekin w dziedzinie reklamy, nie wahając się zdradzać żonę (Radha Mitchell), ukrywając romans z piękną kelnerką-maratonską Katie Holmes. Jego rytuały obejmują zawsze tę samą budkę telefoniczną, gdzie dokonuje zakazanych rozmów, by utrzymać pozory przed żoną. Jednak los sprawia, że wpada w sidła nieprzewidzianych wydarzeń, gdy podczas jednej z rozmów odbiera telefon, a rozmówca grozi mu śmiercią, jeśli nie utrzyma połączenia.
W miarę jak akcja nabiera tempa, widzowie śledzą, jak Stu Shepard traci panowanie nad sytuacją. Jego życie rozpada się, a on sam staje się pionkiem w grze niebezpiecznego adwersarza. Kiefer Sutherland, który użycza głosu tajemniczemu rozmówcy, tworzy atmosferę niepokoju i przerażenia. Snajper-psychopata zdaje się znać wszystkie ciemne tajemnice Sheparda, czyniąc go ofiarą własnych grzechów przeszłości.
Film nie tylko ukazuje psychologiczne napięcie uwięzionego w budce telefonicznej Stu, ale również eksponuje hipokryzję i moralne zakręty głównego bohatera. W miarę trwania rozmowy telefonicznej, widzowie obserwują stopniowe obnażanie fałszywej fasady Sheparda. Wewnętrzna walka pomiędzy pragnieniem przetrwania a koniecznością odkrycia prawdy stawia go przed trudnymi wyborami.
Istotnym elementem filmu jest buda telefoniczna jako symbol uwięzienia i izolacji. Mimo otaczającego go tłumu na nowojorskich ulicach, Shepard znajduje się w swoim klaustrofobicznym świecie, gdzie każdy ruch może okazać się ostatnim. Budka staje się areną dramatu, miejscem, gdzie bohater musi stawić czoła swoim grzechom i dokonać wyboru między życiem a prawdą.
W miarę jak historia Stu Sheparda rozwija się, na scenę wkracza kapitan Ramey, w wykonaniu Foresta Whitakera. Kapitan, jedyny, kto zdaje się wierzyć w niewinność Shepharda, dodaje kolejny element suspensu do fabuły. Wsparcie ze strony kapitana jest jednak kruche, a widzowie zostają wciągnięci w nieustanną grę zmysłów, nie wiedząc, co jest prawdą, a co jedynie iluzją.
„Telefon / Phone Booth (2002)” to film, który utrzymuje widza w napięciu od początku do końca. Joel Schumacher doskonale manipuluje kamerą, muzyką i światłem, podkreślając atmosferę grozy i zagrożenia. Colin Farrell w roli Stu Sheparda prezentuje znakomitą grę aktorską, zdolny przenieść widza przez całą gamę emocji, od pewności siebie do rozpaczy i strachu.
Podsumowując, „Telefon / Phone Booth (2002)” to nie tylko thriller psychologiczny, ale także introspekcyjne studium ludzkiej psychiki i moralności. Zaskakujące zwroty akcji, doskonałe napięcie oraz znakomita gra aktorska sprawiają, że ten film trzyma widza w napięciu do samego końca, zostawiając po sobie głębokie wrażenie i pytanie, jak sami zachowalibyśmy się w sytuacji, gdybyśmy znaleźli się uwięzieni w budce telefonicznej, a nasze najgłębsze tajemnice wypływały na światło dzienne.
reżyseria | Joel Schumacher |
scenariusz | Larry Cohen |
gatunek | Thriller |
produkcja | USA |
premiera | 10 września 2002 (Światowa) 27 czerwca 2003 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $97 837 138 na świecie$46 566 212 w USA$51 270 926 poza USA |
budżet | $13 000 000 |
dystrybucja | Syrena EG |
studio | Fox 2000 Pictures (przedstawia) / Zucker/Netter Productions |
tytuł oryg. | Phone Booth |