Pan Zemsta, reż. Chan-wook Park, 2002
Opis
Ryu jest głuchoniemym mężczyzną, który opiekuje się swoją chorą siostrą. Kiedy jego żona opuszcza go, a siostra wymaga przeszczepu nerki, Ryu jest zmuszony do podjęcia dramatycznych kroków. W akcie desperacji postanawia porwać córkę bogatego przemysłowca, Dong-jina Parka.
Dong-jin to rozdarty między pracą a rodziną mężczyzna. Kiedy dowiaduje się o porwaniu córki, jest gotów zrobić wszystko, aby ją odzyskać. Po zapłaceniu okupu, znajduje ją martwą. Wściekły i zrozpaczony, postanawia sam wymierzyć sprawiedliwość.
Dwa losy, dwa światy, dwie zemsty.
Ryu jest zwykłym człowiekiem, który zostaje wciągnięty w spiralę przemocy. Nie ma złej woli, ale jest zmuszony do działania, aby ratować swoją siostrę. W jego oczach porwanie jest jedyną możliwością, aby zdobyć pieniądze na przeszczep.
Dong-jin to z pozoru spokojny i poukładany człowiek. Jednak pod maską skrywa żądzę zemsty, która jest w stanie zniszczyć wszystko, co stanie na jej drodze.
**W Panu Zemście Park Chan-wook ukazuje, jak przemoc może zmienić człowieka. Nawet najbardziej szlachetni i niewinni ludzie są w stanie dokonać strasznych rzeczy, kiedy są zmuszeni do obrony tego, co dla nich najcenniejsze.
Motyw zemsty
Pan Zemsta to film o zemście. Jest to jeden z najstarszych i najsilniejszych ludzkich motywów. Zemsta może być motorem napędowym, który pozwala człowiekowi przetrwać w trudnych chwilach. Może być również źródłem okrucieństwa i destrukcji.
Park Chan-wook pokazuje, że zemsta jest ślepa i niesprawiedliwa. Nie rozróżnia winnych od niewinnych. Niszczy zarówno tych, którzy ją wymierzają, jak i tych, na których jest wymierzana.
Filmowy język
Pan Zemsta to film o wyjątkowym stylu. Park Chan-wook wykorzystuje w nim elementy kina noir, thrillera i kina akcji. Film jest pełen przemocy, ale także piękna i liryzmu.
Reżyser łączy w nim różne konwencje i style, tworząc dzieło, które jest jednocześnie brutalne i estetyczne.
Ocena
Pan Zemsta to jeden z najważniejszych filmów południowokoreańskiego kina. Jest to dzieło o sile i brutalności zemsty, które porusza ważne tematy moralne.
Film został doceniony przez krytyków i widzów na całym świecie. Zdobył nagrody na wielu międzynarodowych festiwalach filmowych, w tym na Festiwalu Filmowym w Cannes.
Podsumowanie
Pan Zemsta to mroczny i brutalny film, który porusza ważne tematy moralne. To dzieło, które zapada w pamięć na długo po obejrzeniu.
reżyseria | Chan-wook Park |
scenariusz | Jae-sun Lee, Mu-yeong Lee |
gatunek | Thriller |
produkcja | Korea Południowa |
premiera | 29 marca 2002 (Światowa) 8 czerwca 2007 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $1 954 937 na świecie$45 289 w USA$1 909 648 poza USA |
budżet | $4 000 000 |
dystrybucja | Gutek Film |
studio | CJ Entertainment / Studio Box |
tytuł oryg. | Bok-su-neun Na-ui Geot |
inne tytuły | Sympathy for Mr. Vengeance Miedzynarodowe Sympathy for Mr. Vengeance USA Sympathy for Mr. Vengeance Wielka Brytania |
Aktor | Postać |
---|---|
Dae-yeon Lee | Choe |
Bo-bae Han | Yu-sun |
Doona Bae | Cha Yeong-mi |
Ha-kyun Shin | Ryu |
Kang-ho Song | Park Dong-jin |
Se-dong Kim | Szef |
Ji-eun Lim | Siostra Ryu |
Kan-hie Lee | Była żona Park Dong-jina |
Jae-yeong Jeong | Mąż byłej żony Dong-jina |
Dae-han Ji | Detektyw Ji |
Seung-wan Ryoo | Dostawca w chińskiej restauracji |
Seung-bum Ryoo | Upośledzony chłopak nad rzeką |
Kwang-rok Oh | Anarchista |
Ju-bong Gi | |
Gyoo-soo Jeong | Doktor |
Ik-tae Kim | Anarchista |
Jeong-geun Sin | Anarchista |
Jae-Woong Park |