Widmo wolności to surrealistyczny film fabularny z 1974 roku w reżyserii Luisa Buñuela. Film składa się z ciągu luźnych epizodów, które nie są ze sobą powiązane fabularnie. Każdy epizod opowiada o innej historii, która jest pełna absurdu i groteski.
Film rozpoczyna się od sceny, w której mnichowie grają w pokera o medaliki. Gra jest rozgrywana w klasztorze, a mnichowie nie kryją emocji. Jeden z nich wygrywa i triumfalnie pokazuje swoją wygraną. Inny mnich jest rozczarowany i rzuca się na ziemię.
Kolejny epizod opowiada o zniknięciu dziewczynki. Dziewczynka zgłasza się na komisariat wraz z rodzicami, ale policjanci nie są zainteresowani jej sprawą. Kontynuują poszukiwania, ignorując obecność dziewczynki.
W kolejnym epizodzie widzimy snajpera, który strzela do przechodniów z dachu wieżowca. Snajper zostaje schwytany i osądzony. Podczas rozprawy nie okazuje żadnych emocji. Wysłuchuje wyroku śmierci i spokojnie wychodzi z sali, rozdając autografy.
Ostatni epizod to wykład profesora o społecznych konwenansach. Profesor opowiada o przyjęciu, w czasie którego goście zasiadają wokół stołu na sedesach. Jedzenie, jako czynność wstydliwa, odbywa się w zamknięciu.
Film Widmo wolności jest pełnym absurdu i groteski obrazem świata. Buñuel wykorzystuje w filmie surrealistyczne środki wyrazu, aby zwrócić uwagę na absurdy i hipokryzję współczesnego społeczeństwa.
Analiza filmu
Konstrukcja filmu
Film Widmo wolności składa się z ciągu luźnych epizodów, które nie są ze sobą powiązane fabularnie. Każdy epizod opowiada o innej historii, która jest pełna absurdu i groteski. Buñuel celowo wybrał taką konstrukcję filmu, aby zwrócić uwagę na absurdalny i groteskowy charakter współczesnego świata.
Motywe
W filmie Widmo wolności pojawiają się następujące motywy:
Interpretacja
Film Widmo wolności można interpretować na wiele sposobów. Można go interpretować jako satyrę na współczesne społeczeństwo. Buñuel pokazuje w filmie absurdalne i groteskowe zachowania ludzi, które są wynikiem hipokryzji i konwenansów.
Film można również interpretować jako refleksję nad naturą człowieka. Buñuel pokazuje w filmie, że człowiek jest istotą absurdalną i groteskową. Jest on zdolny do zarówno dobrych, jak i złych czynów.
Ocena filmu
Film Widmo wolności to arcydzieło surrealistycznego kina. Buñuel wykorzystuje w filmie absurd i groteskę, aby zwrócić uwagę na absurdalny i groteskowy charakter współczesnego świata. Film jest pełny humoru i ironii, ale jednocześnie jest to film głęboko przemyślany i refleksyjny.
Film został pozytywnie przyjęty przez krytyków. Został nominowany do nagrody National Board of Review za najlepszy film zagraniczny.
reżyseria | Luis Buñuel |
scenariusz | Luis Buñuel, Jean-Claude Carrière |
gatunek | Surrealistyczny, Satyra |
produkcja | Francja, Włochy |
premiera | 11 września 1974 (Światowa) |
studio | Euro International Film (EIA) / Greenwich Film Productions |
tytuł oryg. | Le Fantôme de la liberté |
inne tytuły | The Phantom of Liberty Miedzynarodowe The Phantom of Liberty USA Le fantôme de la liberté USA The Phantom of Liberty Wielka Brytania The Phantom of Liberty Australia |
Aktor | Postać |
---|---|
Bernard Verley | Kapitan dragonów / Sędzia |
Jean-Claude Brialy | Pan Foucauld |
Monica Vitti | Pani Foucauld |
Milena Vukotic | Pielęgniarka |
Adriana Asti | Dama w czerni / Siostra prefekta |
Julien Bertheau | Prefekt policji |
Adolfo Celi | Doktor Pasolini |
Jean Champion | Lekarz |
Philippe Brigaud | Satyr / Mężczyzna ze zdjęciami |
Jean Rochefort | Pan Legendre |
Jacques Debary | Przewodniczący trybunału |
Agnès Capri | Dyrektorka szkoły |
Philippe Brizard | Barman |
Ellen Bahl | Françoise, pielęgniarka Legendra |
Pascale Audret | Pani Legendre |
Jenny Astruc | Żona profesora |
François Maistre | Profesor |
Paul Frankeur | Właściciel gospody |
Marie-France Pisier | Pani Calmette |
Marianne Borgo | |
Michael Lonsdale | Kapelusznik |
Muni | Opiekunka do dziecka rodziny Foucauld |
Jean-Michel Dhermay | Francuski oficer |
Claude Piéplu | Komisarz policji |
Michel Piccoli | Prefekt policji |
Pierre Maguelon | Gérard, żandarm |
Hélène Perdrière | Stara ciotka |
Alix Mahieux | Towarzyska gospodyni w recepcji |
Pierre Lary | Uniewinniony morderca |
Jean Rougerie | Charles, gość w recepcji |
Bernard Musson | Ojciec Raphaël |
Auguste Carrière | Służąca na skwerze |
André Rouyer | Brygadier |
Annie Monange | Ofiara zabójcy |
Jean Mauvais | Policjant |
Jacqueline Rouillard | Sekretarka prefekta policji |
Jean Degrave | |
Orane Demazis | Matka prefekta policji |
Eric Gamet | |
Marcel Pérès | Mnich |
Tobias Engel | |
Marc Mazza | Oficer w czołgu |
Gilbert Lemaire | Żandarm |
Pierre-François Pistorio | François, bratanek |
Guy Montagné | Młody zakonnik |
Marius Laurey | Strażnik na cmentarzu |
Paul Le Person | Gabriel, zakonnik |
Philippe Lancelot | Francuski oficer |
Anne-Marie Deschott | Panna Edith Rosenblum |
Maxence Mailfort | Porucznik dragonów |
Hans Verner | Kapitan żandarmerii |
Maryvonne Ricaud | Sophie |
Luis Buñuel | Skazany na śmierć |
José Luis Barros | Skazany na śmierć |
T.L. Barras | Dżentelmen |
Janine Darcey | Pacjentka |
Hummel | Nagie ciało starej ciotki |
Sala | Pucybut |
Serge Silberman | Skazany na śmierć |
I. Carrière | Véronique Foucauld |
Valerie Blanco | Aliette |
Jean-Claude Jarry | Oficer francuski |
Claude Jaeger | Pułkownik żandarmerii |
Didier Flamand | Skretarz prefekta policji |