Metropolis – futurystyczny film science fiction z 1927 roku w reżyserii Fritza Langa. Obraz przedstawia dystopijny obraz miasta przyszłości, w którym społeczeństwo jest podzielone na dwie kasty: uprzywilejowanych myślicieli i wyzyskiwanych robotników.
Akcja filmu rozgrywa się w Metropolis – mieście, które jest podzielone na dwie części: na powierzchnię, gdzie mieszkają i pracują myśliciele, oraz podziemia, gdzie żyją i pracują robotnicy. Miasto jest zarządzane przez dyktatora, Jona Fredersena, który jest ojcem Fredera, należącego do klasy myślicieli.
Pewnego dnia Freder odwiedza podziemia, gdzie po raz pierwszy styka się z prawdą o okrucieństwie systemu, który zmusza robotników do niewolniczej pracy. Zdruzgotany Freder postanawia zburzyć porządek miasta i połączyć robotników i myślicieli.
W tym celu Freder pomaga Marii, kapłance podziemnego świata, która głosi nadzieję na nadejście Pośrednika, który połączy umysł i ręce, które zbudowały miasto.
Fredersen odkrywa prawdę o planach Fredera i Marii i postanawia zwrócić robotników przeciwko Marii. W tym celu zleca szalonemu naukowcowi, Rotwangowi, stworzenie robota, który będzie wyglądał jak Maria.
Robot, który nazywa się Futura, powoduje wybuch rewolty robotników. Rewoltę tłumi Fredersen, powodując powódź, która zalewa podziemia.
W finale filmu Freder i Maria udaje się połączyć robotników i myślicieli. Miasto zostaje zjednoczone i rozpoczyna się nowa era pokoju i harmonii.
Opis filmu
Akcja
Akcja filmu rozgrywa się w 2000 roku w mieście Metropolis. Miasto jest podzielone na dwie części: na powierzchnię, gdzie mieszkają i pracują myśliciele, oraz podziemia, gdzie żyją i pracują robotnicy.
Myśliciele to uprzywilejowana klasa, która korzysta z luksusów i rozrywek. Robotnicy to wyzyskiwana klasa, która pracuje w ciężkich warunkach i jest wykorzystywana przez myślicieli.
Postaci
Motywy
Interpretacja
Metropolis jest filmem, który porusza wiele ważnych tematów, takich jak podział społeczeństwa, niewolnictwo, rewolucja i pojednanie. Film można interpretować na wiele sposobów.
Jedna z interpretacji wskazuje, że Metropolis to film ostrzeżenie przed niebezpieczeństwem, jakie niesie ze sobą podział społeczeństwa. Film pokazuje, że gdy społeczeństwo jest podzielone, dochodzi do niesprawiedliwości i wyzyskiwania.
Inna interpretacja wskazuje, że Metropolis to film o nadziei. Film pokazuje, że nawet w najbardziej niesprawiedliwym społeczeństwie jest nadzieja na pojednanie i harmonię.
Metropolis to film, który nadal jest aktualny i poruszający. Film jest dziełem sztuki, które inspiruje i skłania do refleksji.
reżyseria | Fritz Lang |
scenariusz | Fritz Lang / Thea von Harbou |
gatunek | Sci-Fi / Niemy |
produkcja | Niemcy |
premiera | 10 stycznia 1927 (świat) |
boxoffice | $1 236 166 w USA |
na podstawie | Thea von Harbou "Metropolis" (powieść) |
dystrybucja | Vivarto |
studio | Universum Film (UFA) |
data produkcji | 1927 |
tytuł oryg. | Metropolis |
Aktor | Postać |
---|---|
Alfred Abel | Joh Fredersen |
Gustav Fröhlich | Freder, syn Joha |
Brigitte Helm | Twórca / Robot Futura / Śmierć / Siedem grzechów głównych / Maria |
Rudolf Klein-Rogge | C.A. Rotwang, wynalazca |
Fritz Rasp | Szczupły mężczyzna |
Theodor Loos | Josaphat |
Heinrich George | Grot, strażnik serca maszyny |
Erwin Biswanger | George 11811 |
Grete Berger | Pracująca kobieta |
Rolf von Goth | Syn w wiecznym ogrodzie |
Helen von Münchofen | Kobieta z wiecznego ogrodu |
Helene Weigel | Pracująca kobieta |
Hilde Woitscheff | Kobieta z wiecznego ogrodu |
Anny Hintze | Kobieta z wiecznego ogrodu |
Georg John | Pracujący mężczyzna, który spowodował wybuch maszyny M |
Walter Kuehle | Pracujący mężczyzna |
Margarete Lanner | Dama w samochodzie / Kobieta z wiecznego ogrodu |
Rose Lichtenstein | Pracująca kobieta |
Hanns Leo Reich | Marinus |
Curt Siodmak | Pracujący mężczyzna |
Henrietta Siodmak | Pracująca kobieta |
Olaf Storm | Jan |
Erwin Vater | Pracujący mężczyzna |
Fritz Alberti | Przekonywujący wynalazca |
Olly Boeheim | Pracująca kobieta |
Max Dietze | Pracujący mężczyzna |
Ellen Frey | Pracująca kobieta |
Beatrice Garga | Kobieta z wiecznego ogrodu |
Heinrich Gotho | Mistrz ceremonii |
Dolly Grey | Pracująca kobieta |