Przygoda / L’avventura (1960)

  • Gatunek: Melodramat Psychologiczny
  • Rok:
  • Czas trwania: 2 godz. 23 min.
  • Tytuł oryginalny: L'avventura
  • Podczas rejsu grupy przyjaciół na wyspę, jedna z dziewcząt znika w tajemniczych okolicznościach. W trakcie poszukiwań jej przyjaciółka oraz kochanek zbliżają się do siebie.

Dostępne na urządzeniach:
  • IOS
  • Android
  • Windows
  • Smart TV

Gdzie obejrzeć

Baner VoD Strefa

Fabuła

Przygoda (1960) to włosko-francuski dramat filmowy w reżyserii Michelangelo Antonioniego. Jest to pierwsza część jego trylogii, na którą składają się również dwa kolejne filmy: Noc (1961) i Zaćmienie (1962). We wszystkich nich główną rolę odegrała ówczesna muza reżysera, Monica Vitti.

Fabuła

Film opowiada o grupie młodych i bogatych Rzymian, którzy urządzają sobie wycieczkę łodzią na bezludną, wulkaniczną wyspę blisko wybrzeża Sycylii. Wśród nich są:

  • Sandro (Gabriele Ferzetti), bogaty i przystojny mężczyzna, który jest narzeczonym Anny (Lea Massari).
  • Claudia (Monica Vitti), przyjaciółka Anny, inteligentna i niezależna kobieta.
  • Giulia (Dominique Blanchar), matka Sandro, ekscentryczna i wyrafinowana kobieta.
  • Książę Goffredo (Giovanni Petrucci), przyjaciel rodziny Sandro, przystojny i czarujący mężczyzna.

Pewnego dnia Anna oddala się od grupy i znika bez śladu. Pozostali są zszokowani i przerażeni. Rozpoczynają poszukiwania, ale bezskutecznie.

Interpretacje

Przygoda to film o wielu interpretacjach. Można go odczytywać jako:

  • Tajemnicę – Anna znika bez śladu, a jej tajemnicze zniknięcie pozostaje niewyjaśnione.
  • Dramat miłosny – zaginięcie Anny prowadzi do kryzysu w jej związku z Sandro. Claudia i Sandro zbliżają się do siebie, ale ich miłość jest skazana na niepowodzenie.
  • Krytykę społeczeństwa konsumpcyjnego – grupa młodych ludzi żyje w świecie luksusu i dostatku, ale ich życie jest pozbawione sensu i wartości.

Filmowe środki wyrazu

Antonioni w Przygodzie wykorzystuje szeroki wachlarz filmowych środków wyrazu, aby stworzyć atmosferę tajemnicy, niepokoju i melancholii. Do najważniejszych z nich należą:

  • Kadrowanie – Antonioni często wykorzystuje sceny z długimi planami, które pozwalają widzowi obserwować bohaterów z dystansu. W ten sposób reżyser podkreśla ich samotność i izolację.
  • Oświetlenie – Antonioni stosuje kontrastowe oświetlenie, które podkreśla dramatyzm sytuacji.
  • Muzyka – Antonioni współpracował z kompozytorem Giovannim Fusco, aby stworzyć oryginalną muzykę, która podkreśla nastrój filmu.

Odbiór

Przygoda została entuzjastycznie przyjęta przez krytyków. Film zdobył wiele nagród, w tym Złotą Palmę na festiwalu w Cannes. Do dziś jest uważany za jeden z najważniejszych filmów w historii kina.

Wpływ

Przygoda wywarła duży wpływ na rozwój kina europejskiego. Film Antonioniego zapoczątkował nowy trend w kinie, zwany neorealizmem psychologicznym. Ten nurt charakteryzuje się skupieniem na wewnętrznym życiu bohaterów i ukazywaniem ich psychologicznych problemów.

Ocena

Przygoda to film, który porusza ważne i aktualne tematy. Antonioni w sposób subtelny i nienachalny ukazuje kryzys wartości w nowoczesnym społeczeństwie. Film jest również świetnym przykładem mistrzowskiego wykorzystania filmowych środków wyrazu.

Zalety

  • Dopracowana fabuła
  • Wspaniałe aktorstwo
  • Efektowna scenografia
  • Niezapomniana muzyka

Wady

  • Film może być trudny do zrozumienia dla widzów, którzy nie są przyzwyczajeni do kina autorskiego
  • Tempo filmu jest powolne

Podsumowanie

Przygoda to film, który warto zobaczyć. Jest to dzieło sztuki, które porusza i inspiruje.

Baner Torrentos

Podstawowe informacje

reżyseria Michelangelo Antonioni
scenariusz Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra
gatunek Melodramat, Psychologiczny
produkcja Francja, Włochy
premiera 15 maja 1960 (Światowa)
studio Cino del Duca (koprodukcja) / Produzioni Cinematografiche Europee (P.C.E.) / Societé Cinématographique Lyre
tytuł oryg. L'avventura
inne tytuły The Adventure Wielka Brytania

Obsada

Aktor Postać
Anna
Sandro
Claudia
Giulia
Księżna
Gloria Perkins
Książę Goffredo
Dziennikarz Zuria
Ojciec Anny
Raimondo
Corrado
Patrizia
Fotograf
Stary mężczyzna na wyspie
Ettore

Zdjęcia

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *