W pulsującym Nowym Jorku lat 50. XX wieku, fotoreporter James Stewart wciela się w postać L.B. ‚Jeffa’ Jeffriesa, który doznaje poważnego wypadku, przykując go do wózka inwalidzkiego. Deprawacja ruchu sprawia, że jego dni stają się monotonią, a jedynym źródłem przyjemności staje się okno wychodzące na podwórze. Tam, poprzez czujną obserwację życia sąsiadów, Jeff staje się świadkiem ich codziennych zmagania i dramatycznych zwrotów.
Osią zainteresowania staje się para sąsiadów, Lars i Anna Thorwaldowie. Anna, schorowana małżonka Larsa, nagle znika bez śladu. Jeff staje się świadkiem podejrzanych przechadzek nocnych przez męża oraz podejrzliwego czyszczenia noży. W pewnym momencie, gdy Lars opuszcza mieszkanie niosąc ciężką walizkę, niepokój w umyśle Jeffa osiąga zenit. W przekonaniu, że Thorwald jest winny zbrodni, Jeff rozpoczyna własne dochodzenie, nakłaniając swoją elegancką towarzyszkę, Lisę (Grace Kelly), do pomocy w odkryciu prawdy.
Historia rozwija się w rytmie monotematycznego życia Jeffa, który mimo ograniczeń fizycznych odkrywa fascynujące wydarzenia w otaczającym go świecie. Jego uwaga skupiona jest na Thorwaldach, a zwłaszcza na zagadkowym zniknięciu Anny. Jeff jest przekonany, że Lars zamordował swoją żonę, a walizka, którą wyniósł, kryje ciało kobiety. Bezmocność wynikająca z niezdolności poruszania się sprawia, że staje się bezradnym świadkiem potencjalnej tragedii.
Zaplet narasta, gdy Jeffowi udaje się przekonać Lisę do współpracy w rozwikłaniu zagadki. Ich ryzykowne dochodzenie odsłania coraz to bardziej niepokojące fakty, a atmosfera grozy się nasila. Alfred Hitchcock sprawnie prowadzi widza przez labirynt podejrzeń i napięcia, tworząc atmosferę niebezpieczeństwa.
W miarę jak dochodzi do kolejnych niepokojących wydarzeń, Jeff utwierdza się w przekonaniu, że Thorwald jest mordercą. Jego perspektywa przykutej do wózka inwalidzkiego staje się zarówno atutem, jak i słabością. Choć umożliwia mu szczegółowe obserwacje sąsiadów, jednocześnie czyni go bezsilnym w obliczu narastającego zagrożenia.
W kulminacyjnym momencie filmu, gdy Jeff i Lisa odkrywają przerażającą prawdę, napięcie osiąga apogeum. Hitchcock mistrzowsko kieruje emocjami widza, prowadząc go przez labirynt zwątpienia i niepewności. Finale staje się jednym z najbardziej ekscytujących zakończeń w historii kina, pozostawiając widza z dreszczem emocji i zaskoczeniem.
„Okno na podwórze” to nie tylko thriller kryminalny, lecz także psychologiczna analiza postaci i społeczeństwa. Hitchcock sprawnie bada tematy związane z prywatnością, obserwacją i ludzką ciekawością. James Stewart w roli Jeffa doskonale oddaje frustrację, bezradność i determinację swojego bohatera. Grace Kelly dodaje filmowi elegancji i uroku jako Lisa, która nie tylko stanowi mocne wsparcie dla Jeffa, lecz także odgrywa kluczową rolę w rozwikłaniu tajemnicy.
„Okno na podwórze” to arcydzieło Alfreda Hitchcocka, które nie tylko trzyma widza w napięciu od pierwszej do ostatniej minuty, ale również pozostawia go z głębokim refleksyjnym spojrzeniem na naturę ludzkich relacji i obsesyjną potrzebę zgłębiania cudzych tajemnic. To dzieło, które nie tylko zachwyca techniką filmową swojej epoki, ale również pozostaje ponadczasowym arcydziełem, zasługującym na odkrycie przez kolejne pokolenia.
reżyseria | Alfred Hitchcock |
scenariusz | John Michael Hayes |
gatunek | Psychologiczny, Dreszczowiec |
produkcja | USA |
premiera | 4 sierpnia 1954 (Światowa) |
boxoffice | $37 034 579 na świecie$36 764 313 w USA$270 266 poza USA |
budżet | $1 000 000 |
na podstawie | Cornell Woolrich (opowiadanie) |
studio | Paramount Pictures / Patron Inc. |
tytuł oryg. | Rear Window |
inne tytuły | Alfred Hitchcock's Rear Window (pełny tytuł) USA Alfred Hitchcock's Rear Window (pełny tytuł) Wielka Brytania |
Aktor | Postać |
---|---|
James Stewart | L.B. "Jeff" Jefferies |
Grace Kelly | Lisa Carol Fremont |
Wendell Corey | Porucznik Thomas J. Doyle |
Thelma Ritter | Stella |
Raymond Burr | Lars Thorwald |
Judith Evelyn | Panna "Samotne serce" |
Ross Bagdasarian | Autor piosenek |
Georgine Darcy | Panna Torso |
Sara Berner | Kobieta na schodach przeciwpożarowych |
Frank Cady | Mężczyzna na schodach przeciwpożarowych |
Jesslyn Fax | Panna z aparatem słuchowym |
Rand Harper | Małżonek |
Irene Winston | Pani Anna Thorwald |
Havis Davenport | Małżonka |
Alfred Hitchcock | Mężczyzna nakręcający zegar w pokoju muzycznym |
Jack Stoney | Mężczyzna z lodem |
Jonni Paris | Opalająca się kobieta |
Art Gilmore | Spiker radiowy |
James Cornell | |
Sue Casey | Opalająca się kobieta |
Nick Borgani | |
Barbara Bailey | Choreografka z panną Torso |
Jerry Antes | Tancerz z panną Torso |
Mike Mahoney | Policjant |
Marla English | Dziewczyna na przyjęciu |
Kathryn Grant | Dziewczyna na przyjęciu |
Alan Lee | Gospodarz domu nowożeńców |
Anthony Warde | Detektyw |
Benny Bartlett | Mężczyzna z panną Torso |
Fred Graham | Detektyw |
Harry Landers | Mężczyzna z panną Lonelyheart |
Dick Simmons | Mężczyzna z panną Torso |
Iphigenie Castiglioni | Kobieta z ptakiem |
Ralph Smiley | Carl |
Eddie Parker | Detektyw |
Len Hendry | Policjant |
Bess Flowers | Kobieta na przyjęciu trzymająca pudla |
Don Dunning | Detektyw |
Charles Harvey | |
Robert Sherman | |
Gig Young | Wydawca Jeffa |