Dziecko Rosemary (ang. Rosemary’s Baby) to amerykański horror psychologiczny z 1968 roku w reżyserii i według scenariusza Romana Polańskiego, ekranizacja powieści Iry Levina o tym samym tytule z 1967. Film opowiada historię młodego małżeństwa, które po przeprowadzce do Nowego Jorku oczekuje narodzin pierwszego dziecka. Jednakże, gdy Rosemary zachodzi w ciążę, zaczyna podejrzewać, że jej mąż zawarł pakt z diabłem, aby osiągnąć sukces zawodowy.
Fabuła
Film rozpoczyna się od przyjazdu młodego małżeństwa, Rosemary Woodhouse (Mia Farrow) i Guya Woodhouse’a (John Cassavetes), do Nowego Jorku. Guy jest początkującym aktorem, a Rosemary pragnie zostać matką. Za namową przyjaciół, małżeństwo przeprowadza się do mieszkania na Upper West Side, które kiedyś należało do satanistycznej rodziny Castevet.
Rosemary szybko zaprzyjaźnia się z Minnie (Ruth Gordon) i Romanem Castevet (Sidney Blackmer), którzy są sąsiadami Woodhouse’ów. Minnie jest przemiłą i troskliwą starszą panią, a Roman jest bogatym i wpływowym biznesmenem. Rosemary zaczyna spędzać z nimi coraz więcej czasu, a także z ich synem, Hutchem (Maurice Evans).
Wkrótce potem Rosemary zachodzi w ciążę. Jednakże, w miarę upływu czasu, zaczyna podejrzewać, że coś jest nie tak. Zaczyna mieć koszmary, w których widzi, jak demony otaczają jej łóżko. Ponadto, Minnie i Roman zaczynają się zachowywać coraz bardziej podejrzanie.
Rosemary zaczyna dochodzić do prawdy o tym, co dzieje się wokół niej. Odkrywa, że jej mąż zawarł pakt z diabłem, aby osiągnąć sukces zawodowy. Guy obiecał diabłu, że Rosemary urodzi mu dziecko, które będzie jego mesjaszem.
Rosemary jest przerażona tym, co się dzieje. Próbuje uciec, ale jest uwięziona w mieszkaniu Castevet. W końcu, w dniu porodu, Rosemary zostaje zniewolona przez Minnie i Romana.
Rosemary rodzi dziecko, które jest brzydkie i dziwne. Guy i Castevetowie zabierają dziecko do siebie, a Rosemary pozostaje sama.
Motywy i symbolika
Motyw samotności
Jednym z głównych motywów filmu jest samotność Rosemary. Rosemary jest młodą kobietą, która nie zna nikogo w Nowym Jorku. Jej jedynym przyjacielem jest Minnie, która w rzeczywistości jest jej największym wrogiem. Rosemary jest coraz bardziej izolowana od świata zewnętrznego, a jej jedynym towarzyszem jest dziecko, które jest w rzeczywistości dzieckiem diabła.
Motyw zła
Film porusza również motyw zła. Rosemary jest zwykłą dziewczyną, która zostaje uwikłana w mroczny świat satanistów. Film pokazuje, jak zło może się skrywać za pozorami normalności.
Motyw macierzyństwa
Film jest również opowieścią o macierzyństwie. Rosemary marzy o tym, aby zostać matką, ale jej marzenie staje się koszmarem. Rosemary musi zdecydować, czy chce wychować dziecko, które jest dzieckiem diabła.
Symbolika
Film zawiera wiele symboli, które można interpretować na różne sposoby. Na przykład, mieszkanie Castevetów jest symbolem zła. Jest to ciemne i ponure miejsce, które jest pełne tajemnic.
Innym symbolem jest dziecko Rosemary. Dziecko jest symbolem zła, ale może być również symbolem nadziei. Rosemary może zdecydować, czy chce wychować dziecko jako narzędzie zła, czy też jako symbol nadziei na przyszłość.
Ocena
Dziecko Rosemary to jeden z najwybitniejszych horrorów w historii kina. Film jest dobrze napisany, zagrany i zrealizowany. Mia Farrow stworzyła wspaniałą kreację Rosemary, która jest jednocześnie wiarygodną i tragiczną postacią. Roman Polański wyreżyserował film z mistrzowskim wyczuciem napięcia i atmosfery.
Film został bardzo dobrze przyjęty przez krytyków i widzów. Zdobył wiele nagród, w tym trzy Oscary: za najlepszy scenariusz adaptowany, najlepsze zdjęcia i najlepszą scenografię.
Film jest nadal aktualny i poruszający. Jest to ostrzeżenie przed złem, które może się
reżyseria | Roman Polański |
scenariusz | Roman Polański |
gatunek | Horror, Psychologiczny |
produkcja | USA |
premiera | 12 czerwca 1968 (Światowa) |
boxoffice | $33 395 426 w USA |
budżet | $2 300 000 |
na podstawie | Ira Levin (powieść) |
studio | William Castle Productions |
tytuł oryg. | Rosemary's Baby |
Aktor | Postać |
---|---|
Mia Farrow | Rosemary Woodhouse |
John Cassavetes | Guy Woodhouse |
Ruth Gordon | Minnie Castevet |
Sidney Blackmer | Roman Castevet |
Maurice Evans | Edward "Hutch" Hutchins |
Ralph Bellamy | Dr Abraham Sapirstein |
Victoria Vetri | Terry Gionoffrio |
Patsy Kelly | Laura-Louise |
Elisha Cook Jr. | Pan Nicklas |
Emmaline Henry | Elise Dunstan |
Charles Grodin | Dr C.C. Hill |
Hanna Landy | Grace Cardiff |
Phil Leeds | Dr Shand |
Wende Wagner | Przyjaciółka Rosemary |
Marianne Gordon | Przyjaciółka Rosemary |
Hope Summers | Pani Gilmore |
D'Urville Martin | Diego |
Frank White | Hugh Dunstan |
George Savalas | Robotnik |
Michael Shillo | Papież |
Tom Signorelli | Mężczyzna na imprezie |
Clay Tanner | Diabeł |
Joan T. Reilly | Kobieta w ciąży |
Michel Gomez | Pedro |
Marilyn Harvey | Recepcjonistka doktora Sapirsteina |
Jean Inness | Siostra Agnes |
Roy Barcroft | Opalony mężczyzna |
William Castle | Mężczyzna przy budce telefonicznej |
Lynn Brinker | Siostra Veronica |
Tony Curtis | Donald Baumgart |
Jack Ramage | Klient |
Jack Knight | Policjant prowadzący dochodzenie |
Louise Lawson | Portia Haynes |
Eleanore Vogel | Kobieta w sekwencji snu |
Toby Adler | Kobieta na jachcie |
Florence Clayton | Kobieta w sekwencji snu |
Gordon Connell | Allen Stone, agent Guya |
Roger Creed | Mason |
Jane Crowley | Kobieta w sekwencji snu |
Charles Drubin | Mężczyzna w sekwencji snu |
William Graeff Jr. | Mężczyzna w sekwencji snu |
Ann Graeff | Kobieta w sekwencji snu |
Al Jepson | Mężczyzna w sekwencji snu |
Ray Johnson | Mężczyzna w sekwencji snu |
Irene Kelly | Kobieta na przyjęciu |
Michael Larrain | Ted Wendell |
Craig Littler | Jimmy |
Kenneth Luber | Mężczyzna na przyjęciu |
Lorna Luce | Kobieta na przyjęciu |
Donna Mantoan | Kobieta na przyjęciu |
Geoffrey Norman | Mike |
Naga Seversen | Kobieta na przyjęciu |
Michael Stark | Mężczyzna na przyjęciu |
Cathy Steele | Kobieta na jachcie |
Max Wagner | Mężczyzna w sekwencji snu |
Robert Whaley | Wujek Mike |
Adele Wynn | Carole Wendell |
Benito Prezia | Renato |
Almira Sessions | Pani Sabatini |
Bruno Sidar | Pan Gilmore |
Al Szathmary | Taksówkarz |
Viki Vigen | Lisa |
Natalie Masters | Młoda kobieta |
Elmer Modling | Młody mężczyzna |
Floyd Mutrux | Mężczyzna na imprezie |
Patricia O'Neal | Pani Wees |
Robert Osterloh | Pan Fountain |
Josh Peine | Mężczyzna na imprezie |
George R. Robertson | Lou Comfort |
Joyce Davis | Dee Bertillon |
Duke Fishman | Mężczyzna |
Janet Garland | Pielęgniarka |
John Halloran | Mechanik |
Ernest Harada | Młody Japończyk |
Mona Knox | Pani Byron |
Bill Baldwin | Sprzedawca |
Carol Brewster | Claudia Comfort |
Sebastian Brook | Argyron Stavropoulos |
Gail Bonney | Opiekunka dziecka |
Charlotte Boerner | Pani Fountain |
Walter Baldwin | Pan Wees |
Patricia Ann Conway | Pani John F. Kennedy |
Paul Denton | Kapitan łodzi |
Gale Peters | Rain Morgan |
Rutanya Alda | Automatyczna sekretarka doktora Hilla |
Yvonne Bouvier | Kobieta w sekwencji snu |
Pearl S. Cooper | Kobieta w sekwencji snu |
Fritzi Jane Courtney | Kobieta na przyjęciu |
Alphonso DuBois | Malarz |
Martin Meyers | Człowiek w scenie samobójstwa |
William Roderick | Scott |
Svetlana Mischoff | Kobieta na imprezie |
Dziecko Rosemary (ang. Rosemary's Baby) to amerykański horror psychologiczny z 1968 roku w reżyserii i według scenariusza Romana Polańskiego, ekranizacja powieści Iry Levina o tym samym tytule z 1967. Film opowiada historię młodego małżeństwa, które wprowadza się do mieszkania z tajemniczą przeszłością. Rosemary (Mia Farrow) zachodzi w ciążę, ale soon discovers that her husband, Guy (John Cassavetes), has made a pact with the devil.
Film rozpoczyna się od przybycia Rosemary i Guya Woodhouse'ów do Nowego Jorku. Młody aktor Guy dostaje rolę w nowym spektaklu, a Rosemary marzy o założeniu rodziny. Mają okazję kupić mieszkanie w ekskluzywnej kamienicy, ale szybko okazuje się, że budynek ma mroczną przeszłość.
Rosemary i Guy zaprzyjaźniają się z sąsiadami, Minnie i Romanem Castevet (Ruth Gordon i Sidney Blackmer). Minnie jest ekscentryczną staruszką, która wydaje się troszczyć o Rosemary. Roman to tajemniczy mężczyzna, który wydaje się mieć wpływ na Guya.
Rosemary zaczyna doświadczać dziwnych wizji i słyszeć głosy. Boi się, że jej ciąża nie jest normalna. Wkrótce po urodzeniu dziecka Rosemary zaczyna podejrzewać, że jej mąż i sąsiedzi mają coś wspólnego z tym, co się dzieje.
Dziecko Rosemary to film, który w mistrzowski sposób wykorzystuje atmosferę niepewności i grozy. Polański buduje napięcie poprzez sceny pełne symboliki i sugestii. Film jest również znakomicie zagrany przez całą obsadę, a zwłaszcza przez Mię Farrow, która stworzyła jedną z najbardziej ikonicznych ról w historii horroru.
Motywe
Film porusza wiele ważnych tematów, takich jak:
- Konflikt między dobrem a złem. Film przedstawia walkę między siłami dobra i zła, która rozgrywa się w duszy Rosemary. Bohaterka musi zdecydować, czy zaakceptuje swoją rolę matki antychrysta, czy też sprzeciwi się złu.
- Znaczenie rodziny. Film pokazuje, jak ważna jest rodzina i jak łatwo ją stracić. Rosemary traci zaufanie do swojego męża i przyjaciół, a w końcu i samą siebie.
- Wpływ religii na życie człowieka. Film ukazuje, jak religia może być wykorzystywana do manipulacji i zniewolenia. Rosemary jest katoliczką, ale jej wiara jest wystawiona na próbę, gdy zaczyna podejrzewać, że jej dziecko jest synem diabła.
Recepcja
Dziecko Rosemary było sukcesem zarówno krytycznym, jak i komercyjnym. Film otrzymał sześć nominacji do Oscara, w tym za najlepszy film, reżyserię i scenariusz. Został również doceniony przez krytyków, którzy chwalili jego atmosferę, grę aktorską i scenariusz.
Film miał również duży wpływ na popularną kulturę. Został cytowany i parodiowany w wielu filmach i programach telewizyjnych. Do dziś jest uważany za jeden z najlepszych horrorów wszechczasów.
Wpływ na horror
Dziecko Rosemary miało znaczący wpływ na rozwój horroru. Film zapoczątkował trend stosowania bardziej psychologicznego podejścia do horroru, zamiast opierania się na czystej grozie. Film również przyczynił się do popularyzacji motywu satanistycznego w horrorze.
Film wywarł wpływ na wiele późniejszych horrorów, takich jak:
- Egzorcysta (1973)
- Omen (1976)
- The Shining (1980)
- The Exorcist III (1990)
- Rosemary's Baby (2014)
Podsumowanie
Dziecko Rosemary to klasyczny horror psychologiczny, który nadal jest przerażający i poruszający. Film jest znakomicie zrealizowany i zawiera wiele ważnych tematów, które nadal są aktualne.