„Ziemia obiecana,” w reżyserii Andrzeja Wajdy, stanowi monumentalny obraz Łodzi na końcu XIX wieku, zainspirowany literackim dziełem Władysława Reymonta. Film, pierwotnie wyreżyserowany w 1974 roku, przeszedł metamorfozę pod ręką samego Wajdy, który skrócił go o dwadzieścia minut, wzmacniając tym samym jego artystyczny wymiar.
Narracja skoncentrowana jest wokół trzech przyjaciół – Karola, Maksa i Moryca, którzy, zjednoczeni wspólnym celem, zakładają fabrykę w Łodzi, pragnąc szybkiego dorobienia się fortuny. Ci trzej przedstawiciele różnych narodowości – Polak, Żyd i Niemiec – stanowią amalgamat różnic kulturowych, gotów zrzec się młodzieńczych ideałów na rzecz bezwzględnych reguł walki o pieniądze.
Andrzej Wajda, legenda polskiego i światowego kina, podejmuje się wyzwania przeniesienia tej wielowymiarowej opowieści na ekran. Jego reżyseria przeplata się z losami trzech młodych mężczyzn, uwydatniając ich desperacką walkę o sukces, nie zważając na żadne ograniczenia czy moralne dylematy. Wajda maluje obraz Łodzi jako arenę konfliktów kapitalistycznych, gdzie ludzie gotowi są poświęcić wiele dla osiągnięcia zamierzonego celu.
Bohaterowie filmu, mimo różnic kulturowych, kierują się wspólnym celem, napotykając na swej drodze zarówno trudności miłosne, jak i egzystencjalne. Ich życiowe zawirowania, losy i zróżnicowane charaktery nadają historii głębi i uniwersalności. To opowieść o wspólnym dążeniu do bogactwa, o konfliktach i kompromisach, jakie trzeba zawrzeć, by osiągnąć sukces.
Wajda doskonale uchwycił ducha tamtej epoki, przedstawiając realistyczny obraz życia codziennego klasy robotniczej i wyższej społeczności Łodzi u progu XX wieku. Jego reżyseria zdolnie oddaje surowość pracy w fabryce, jak i przepych miejskich salonów. Jego biegłość w przedstawianiu społecznych napięć i kontrastów przenosi widzów w czasie i przestrzeni, wprowadzając ich do atmosfery rozkwitu przemysłowej potęgi Łodzi.
„Ziemia obiecana” porusza nie tylko kwestie ekonomiczne i społeczne ówczesnego okresu, ale stawia także pytania o cenę sukcesu i moralne wybory niezbędne w drodze do celu. Wajda, poprzez skomplikowane losy głównych postaci, zmusza widza do refleksji nad naturą ludzką i jej zdolnością do poświęceń.
Ta nowa, skrócona wersja klasycznego filmu to hołd dla dziedzictwa polskiego kina. Wajda, znany z głębokiego zrozumienia ludzkiej natury i społecznych realiów, tworzy dzieło, które nie tylko wciąga i wzrusza, ale również skłania do przemyśleń o wartościach, które kierują jednostkami i społeczeństwem. To kino, które mimo upływu czasu pozostaje aktualne, ukazując uniwersalność ludzkich pragnień i konfliktów.
reżyseria | Andrzej Wajda |
scenariusz | Andrzej Wajda |
gatunek | Obyczajowy |
produkcja | Polska |
premiera | 21 lutego 1975 (Światowa i polska premiera kinowa) |
na podstawie | Władysław Reymont (powieść) |
dystrybucja | Vision Film Distribution |
studio | Film Polski / Zespół Filmowy "X" |
tytuł oryg. | Ziemia obiecana |
inne tytuły | The Promised Land Miedzynarodowe The Promised Land USA Promised Land Wielka Brytania |
Aktor | Postać |
---|---|
Daniel Olbrychski | Karol Borowiecki |
Wojciech Pszoniak | Moryc Welt |
Andrzej Seweryn | Maks Baum |
Anna Nehrebecka | Anka |
Tadeusz Białoszczyński | Ojciec Karola |
Bożena Dykiel | Mada Muller |
Franciszek Pieczka | Muller, ojciec Mady |
Danuta Wodyńska | Mullerowa |
Marian Glinka | Wilhelm Muller, brat Mady |
Andrzej Szalawski | Herman Buchholz |
Jadwiga Andrzejewska | Buchholzowa |
Kalina Jędrusik | Lucy Zuckerowa |
Jerzy Nowak | Zucker |
Stanisław Igar | Grunspan |
Kazimierz Opaliński | Ojciec Maksa |
Andrzej Łapicki | Trawiński |
Zbigniew Zapasiewicz | Kessler |
Piotr Fronczewski | Von Horn, praktykant w kantorze fabryki Bucholca |
Wojciech Siemion | Wilczek |
Jerzy Zelnik | Stein |
Aleksander Dzwonkowski | Ksiądz Szymon |
Kazimierz Wichniarz | Zajączkowski |
Zdzisław Kuźniar | Kaczmarek, nabywca Kurowa |
Grażyna Michalska | Zośka Malinowska |
Maciej Góraj | Adam Malinowski, brat Zośki |
Halina Gryglaszewska | Malinowska, matka Zośki |
Jerzy Obłamski | Malinowski, ojciec Zośki |
Marek Walczewski | Bum-Bum |
Lidia Korsakówna | Wdowa po robotniku fabryki Bucholca |
Emilia Krakowska | Gitla |
Bernard Ładysz | Kupiec rosyjski |
Bogusław Sochnacki | Grosgluck |
Bohdana Majda | Grosgluckowa |
Kazimierz Kaczor | Kipman |
Włodzimierz Boruński | Halpern |
Teodor Gendera | Endelman |
Mieczysław Waśkowski | August, służący Buchholza |
Jan Paweł Kruk | Mateusz, służący Borowieckiego |
Alicja Sobieraj | Służąca Anki |
Krzysztof Majchrzak | Socha, chłop z Kurowa |
Witold Dederko | Stary farbiarz |
Tomasz Lengren | Majster Kesslera |
Jerzy Przybylski | Lekarz Buchholza |
Janina Grzegorczyk | Sochowa, chłopka z Kurowa |
Janina Tur-Kiryłow | Śpiewaczka w teatrze |
Ryszard Bromowicz | Śpiewak w teatrze |
Bolesław Płotnicki | Malinowski, ojciec Zośki |
Jerzy Braszka | Inżynier |
Mariola Kukuła | Kochanka Maksa Bauma |
Zofia Wilczyńska | Grunspanowa |
Lena Wilczyńska | Endelmanowa |
Andrzej Wohl | Kancelista |
Antoni Byszewski | Stangret |
Jerzy Stasiuk | Widz w teatrze |