Film „The Third Man” to fascynujący thriller kryminalny, którego akcja rozgrywa się w zrujnowanym Wiedniu powojennym, podzielonym na cztery strefy okupacyjne. Pod reżyserią Carola Reeda, ukazuje historię Holly’ego Martinsa, amerykańskiego autora kryminałów drugiej kategorii, który przybywa do tego zniszczonego miasta na zaproszenie swojego przyjaciela, Harry’ego Lime’a. Jednakże po przybyciu dostrzega, że Lime nie żyje, a okoliczności jego śmierci owiane są tajemnicą.
Wiedeń, bezpośrednio po zakończeniu II wojny światowej, stanowi unikalne tło dla tej opowieści nasyconej intrygami i niepewnością. Miasto, które stało się areną konfliktu, teraz pełni rolę miejsca, w którym rozgrywa się ta historia, w której Martins postanawia zgłębić okoliczności śmierci swojego przyjaciela. Historia zaczyna się od tragicznej wiadomości o potrąceniu Harry’ego Lime’a przez ciężarówkę. Jednak sprzeczne zeznania świadków sprawiają, że Martins nie jest pewien, czy to było przypadkowe zdarzenie, czy też celowe działanie.
Holly Martins, autor powieści kowbojskich, staje przed wyzwaniem rozwikłania tej zagadki. Jego dusza detektywa popycha go do podjęcia prywatnego śledztwa, a w miarę jak zagłębia się w ciemne zakątki Wiednia, zdaje sobie sprawę, że jest obserwowany. To prowadzi go do jeszcze bardziej skomplikowanych aspektów historii, gdzie każdy ruch może być decydujący.
Orson Welles, w jednej ze swoich najbardziej wybitnych ról, wciela się w postać Harry’ego Lime’a, który okazuje się kluczową postacią w tej historii. Film eksploruje moralne rozterki, ukazując, że Lime postawił się poza społecznym nawiasem, a jego życie to krąg zbrodni bez alternatyw. Kino moralnego niepokoju w pełnej krasie ukazuje nie tylko zbrodnie jednostki, ale także ich społeczne konsekwencje.
W filmie poznajemy także inne postacie, takie jak Baron Kurtz i Popescu, przyjaciele zmarłego Harry’ego. Ich sprzeczne zeznania rzucają dodatkowe światło na tajemnicze okoliczności śmierci. Martins, pełen determinacji, próbuje odkryć prawdę, a w miarę postępującego śledztwa odkrywa niebezpieczny świat, w którym poruszali się Harry Lime i jego wspólnicy.
Wiedeń po wojnie, podzielony na strefy okupacyjne, staje się nie tylko miejscem kryminalnych wydarzeń, ale również metaforą zrujnowanej Europy. Reed mistrzowsko oddaje atmosferę miasta, gdzie cienie przeszłości kryją się w każdym zakamarku. Zdjęcia, pełne kontrastów i gry świateł, dodają filmowi niepowtarzalnego klimatu, tworząc nie tylko opowieść kryminalną, ale także portret społeczeństwa powojennego.
„The Third Man” to nie tylko historia kryminalna, lecz także psychologiczny portret bohatera, który staje się świadkiem mrocznych tajemnic swojego przyjaciela. Reed, zręcznie łącząc elementy kina noir i dramatu psychologicznego, tworzy arcydzieło, które pozostaje w pamięci widza długo po zakończeniu projekcji. Odkrywanie prawdy staje się podróżą przez zniszczone miasto, gdzie każdy krok to ryzyko, a każda decyzja może zmienić losy bohaterów.
reżyseria | Carol Reed |
scenariusz | Carol Reed, Orson Welles |
gatunek | Kryminał, Film-Noir |
produkcja | Wielka Brytania |
premiera | września 1949 (Światowa) |
boxoffice | $1 226 507 na świecie$1 067 364 w USA$159 143 poza USA |
na podstawie | Alexander Korda (materiały do scenariusza, historia) (niewymieniony w czołówce) / Graham Greene (opowiadanie) |
dystrybucja | Vision |
studio | London Film Productions |
tytuł oryg. | The Third Man |
inne tytuły | Carol Reed's Production The Third Man (pełny tytuł) Wielka Brytania The 3rd Man (alternatywna pisownia) Wielka Brytania The 3rd Man USA The third man Australia |
Aktor | Postać |
---|---|
Joseph Cotten | Holly Martins |
Alida Valli | Anna Schmidt |
Orson Welles | Harry Lime |
Trevor Howard | Major Calloway |
Bernard Lee | Sierżant Paine |
Paul Hörbiger | Karl, portier Harry'ego |
Ernst Deutsch | "Baron" Kurtz |
Siegfried Breuer | Popescu |
Erich Ponto | Dr Winkel |
Wilfrid Hyde-White | Crabbin |
Hedwig Bleibtreu | Gospodyni Anny |
Hugo Schuster | Kelner |
Paul Birch | Żandarm |
Lee Strasberg | Żandarm |
Jack Arrow | Członek międzynarodowego patrolu w strefie A |
Ray Browne | Członek międzynarodowego patrolu w strefie B |
Paul Carpenter | Członek międzynarodowego patrolu w strefie D |
Guy De Monceau | Członek międzynarodowego patrolu w strefie C |
Peter Fontaine | |
Michael Godfrey | Członek międzynarodowego patrolu w strefie C |
Vernon Greeves | Członek międzynarodowego patrolu w strefie D |
Walter Hertner | Barman w Sacher |
Charles Irwin | Pułkownik O'Sullivan |
Martin Miller | Kierownik sali |
Harry Belcher | Człowiek ścigający Holly"ego Martinsa |
Martin Boddey | Rosyjski żandarm |
Brookes Kyle | Członek międzynarodowego patrolu w strefie B |
Gordon Tanner | Członek międzynarodowego patrolu w strefie C |
Helga Wahlrow | Aktorka teatru w Josefstadt |
Harold Ayer | Żołnierz |
Annie Rosar | Żona portiera |
Karel Štěpánek | Aktor w Teatrze Josefstadt |
Jenny Werner | Służąca Winkela |
Ernst Ulman | Gość w klubie literackim |
Paul Smith | ŻW |
Frederick Schreicker | Ojciec Hansela |
Eric Pohlmann | Kelner |
Hannah Norbert | Aktorka w Teatrze Josefstadt |
Lily Kann | Pielęgniarka |
Geoffrey Keen | Brytyjski żandarm |
Nelly Arno | Matka Kurtza |
Leo Bieber | Barman w Casanovie |
Madge Brindley | Gość baru Casanova |
Robert Brown | Brytyjski żandarm |
Alexis Chesnakov | Brodsky |
Reed De Rouen | Amerykański żangarm na stacji |
Jack Faint | Gość baru Casanova |
Thomas Gallagher | Taksówkarz |
Herbert Halbik | Mały Hansel |
Paul Hardtmuth | Hartman, portier w hotelu Sacher |
Carol Reed | Narrator prologu |