Rok diabła / Rok ďábla (2002)

  • Gatunek: Dokumentalizowany Komedia Muzyczny
  • Rok: 2002
  • Czas trwania: 1 godz. 28 min.
  • Tytuł oryginalny: Rok ďábla
  • Wyreżyserował go Petr Zelenka, autor scenariusza do popularnych również w Polsce „Samotnych”. „Rok diabła” to fikcyjna biografia prawdziwych muzyków, którzy grają tu…

Dostępne na urządzeniach:
  • IOS
  • Android
  • Windows
  • Smart TV
reżyseria Petr Zelenka
scenariusz Petr Zelenka
gatunek Komedia / Muzyczny / Dokumentalizowany
produkcja Czechy
premiera 7 marca 2002 (świat)
dystrybucja Vivarto
studio Cestmír Kopecký / Czech TV Brno / Falcon /
data produkcji 2002
tytuł oryg. Rok ďábla
inne tytuły Rok diabła Polska
Wyreżyserował go Petr Zelenka, autor scenariusza do popularnych również w Polsce "Samotnych". "Rok diabła" to fikcyjna biografia prawdziwych muzyków, którzy grają tu samych siebie. Jak podaje dystrybutor: "Zelenka łączy w filmie fakty i elementy fikcyjne w wypełnioną muzyką, magiczną przygodę, w której duchy i aniołowie stróżowie pomagają ludziom odnaleźć ich własną drogę życiową."
Jan Holman, wyleczony alkoholik, przyjeżdża do Czech aby nakręcić film dokumentalny o szpitalu odwykowym. Tam spotyka się z Jaromírem Nohavicą i jego aniołem stróżem - Karlem Plíhalem, który "na próbę" inscenizuje swój własny pogrzeb. Konduktowi żałobnemu towarzyszy muzyka grupy "Czechomor"; ich energia zauroczy Plíhala na tyle, że zaproponuje im wspólne występy. To początek niezwykłej opowieści, w której rzeczywistość przeplata się z cudami, magią i niezwykłością. [opis dystrybutora]
Rok diabła to film, który można określić jako fabularyzowany dokument, jednak wraz z rozwojem akcji i nawarstwianiem się absurdalnych wydarzeń, widz traci rozeznanie w tym, co jest prawdą, a co fikcją. Bohaterami filmu są postaci rzeczywiste: Jaromir Nohavica, Karel Plihal, zespól folkowy "Czechomor", angielski muzyk rockowy Jaz Coleman, oraz holenderski dokumentalista Jan Holman (grany w filmie przez czeskiego filmowca Jana Prenta). Poruszanych tematów również jest wiele: alkohol, media i ich rola w naszym życiu, dalej - wiara w Boga, kontrast anioła i diabła, problem zmiany tożsamości. Niewątpliwie jednak najważniejsza pozostaje muzyka - doskonałe tło dla metafizycznych dociekań i wędrówek bohaterów. Zelenka umiejętnie łamie reguły filmowej narracji wykorzystując szeroki repertuar środków - film jest pełen ironii, metafor, przenikających się epizodów i wszystkiego tego, co uniemożliwia jego jednoznaczną interpretację, a zbliża do doskonałej mistyfikacji. [opis dystrybutora]

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *