W filmie „Mandy (2018)”, reżyser Panos Cosmatos przenosi widza w mroczny koszmar lat 80., gdzie życie Mandy i Reda staje się obiektem perwersyjnej przemiany pod wpływem demonicznego kultu. To surrealistyczne dzieło, zainspirowane eksploatacją i nasycone psychodelicznymi obrazami Benjamina Loeba oraz niezwykłą ścieżką dźwiękową Jóhanna Jóhannssona, stanowi hipnotyzującą podróż przez najbardziej skomplikowane zakamarki ludzkiej psychiki.
Cosmatos, unikając konwencjonalnych środków wyrazu, przenosi nas w świat intensywnych wrażeń, gdzie granice między jawą a snem stają się nieostrzejsze niż kiedykolwiek. Film, będący jednocześnie czułym hołdem dla kina eksploatacji i brutalną opowieścią o zemście, ukazuje historię Reda Millera (Nicolas Cage w roli życia), drwala gotowego na brutalne rozprawienie się z ludźmi odpowiedzialnymi za śmierć jego ukochanej – delikatnej Mandy.
Wiodąc nas przez surrealistyczne pejzaże, Cosmatos nie boi się eksperymentować z formą i treścią. W trakcie filmu, widzimy Reda w momentach spokoju, delektującego się reklamami pełnymi uroczych goblinów, co nadaje historii pewien groteskowy urok. To jednak tylko krótkie chwile w życiu bohatera, który równie łatwo przemieszcza się w świat narkotycznych ekstaz, pogłębiając swoją niebezpieczną determinację do zemsty.
W tym kalejdoskopie surrealistycznych obrazów i dźwięków pojawia się również postać Billa Duke’a, znanego z „Predatora”, który udziela Redowi praktycznych wskazówek, tworząc przy tym element czarnej komedii. Spotkanie dwóch światów – brutalnej zemsty i absurdalnej sytuacji komediowej – sprawia, że film emanuje niepowtarzalnym tonem i atmosferą.
Niezaprzeczalnym atutem „Mandy” jest także niezwykła ścieżka dźwiękowa autorstwa Jóhanna Jóhannssona, która doskonale harmonizuje z surrealistycznym światem filmu. Dźwięki te przyciągają uwagę widza, podkreślając emocje bohaterów i nadając całości głębi. To prawdziwe arcydzieło dźwiękowe, które wraz z obrazem tworzy kompleksowe doświadczenie kinematograficzne.
Podsumowując, „Mandy (2018)” to nie tylko film o brutalnej zemście, lecz również podróż do zakamarków ludzkiej psychiki, gdzie granice między rzeczywistością a fantazją rozmywają się. Z wybitną grą Nicolasa Cage’a, fascynującymi obrazami i doskonałą ścieżką dźwiękową, to arcydzieło Cosmatosa zapisuje się w pamięci jako jedno z najbardziej nietuzinkowych doświadczeń filmowych ostatnich lat.
reżyseria | Panos Cosmatos |
scenariusz | Panos Cosmatos, Aaron Stewart-Ahn |
gatunek | Horror |
produkcja | USA, Belgia, Wielka Brytania |
premiera | 19 stycznia 2018 (Światowa) 18 października 2019 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $1 653 784 na świecie$1 233 694 w USA$420 090 poza USA |
budżet | $6 000 000 |
na podstawie | Panos Cosmatos (materiały do scenariusza, historia) |
dystrybucja | Velvet Spoon |
studio | Piccadilly Pictures / SpectreVision / Umedia / |
tytuł oryg. | Mandy |
inne tytuły | Mandy (I) USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Nicolas Cage | Red Miller |
Andrea Riseborough | Mandy Bloom |
Linus Roache | Jeremiah Sand |
Ned Dennehy | Brat Swan |
Olwen Fouéré | Matka Marlene |
Richard Brake | Chemik |
Bill Duke | Caruthers |
Line Pillet | Siostra Lucy |
Clément Baronnet | Brat Klopek |
Alexis Julemont | Brat Hanker |
Stephan Fraser | Brat Lewis |
Ivailo Dimitrov | Skratch |
Hayley Saywell | Siostra |
Kalin Kerin | "Scabs" |
Tamás Hagyuó | "Fuck Pig" |
Paul Painter | Goblin |
Zeva DuVall | Dziewczynka Goblina |
Isaiah C. Morgan | Chłopiec Goblina |