Howard Hawks przynosi na ekrany kinowy klasyk noir, „Wielki sen”, który w mistrzowski sposób wciąga widza w mroczny świat zbrodni i intryg. Humphrey Bogart w roli prywatnego detektywa Philipa Marlowe’a odkrywa zawiłe intrygi, które prowadzą go przez labirynt ulic Los Angeles, gdzie każdy krok może być pułapką.
Marlowe zostaje wynajęty przez bogatego generała, aby ochronić jego córkę Carmen przed szantażem. Co początkowo wydaje się rutynowym zadaniem, szybko przeradza się w skomplikowaną układankę zdrad i mrocznych tajemnic. Detektyw musi być czujny i sprytny, aby odkryć prawdę, która jest bardziej złożona, niż się spodziewał.
Podczas swojego śledztwa Marlowe spotyka tajemniczą Vivian, starszą siostrę Carmen, która próbuje mu pomóc, ale także ukrywa własne sekrety. Ich wspólne wysiłki prowadzą do kolejnych zaskakujących odkryć i niebezpiecznych sytuacji, gdzie każdy może być podejrzany.
Film eksploruje ciemne strony ludzkiej natury, ukazując brutalność i zepsucie świata, w którym pieniądz rządzi regułami. Bogart w roli Marlowe’a emanuje twardym zewnętrzem, ale pod tą powierzchnią kryje się człowiek z moralnym kompasem i niezłomną determinacją.
„Wielki sen” to nie tylko historia detektywa tropiącego zbrodnie, ale także opowieść o miłości, zdradzie i przetrwaniu w niebezpiecznym świecie, gdzie nie ma miejsca na naiwność ani słabość. Reżyseria Howarda Hawksa sprawia, że film nabiera intensywności i głębi, przenosząc widza w złowieszcze ulice lat 40.
Akcja filmu rozwija się dynamicznie, zaskakując widza kolejnymi zwrotami akcji i nieoczekiwanymi wydarzeniami. Wspaniała gra aktorska Bogarta i Bacall dodaje filmowi nuty romansu i napięcia seksualnego, sprawiając, że oglądanie „Wielkiego snu” staje się niezapomnianym przeżyciem.
To arcydzieło kina noir, które wciąga widza od pierwszej do ostatniej sceny, pozostawiając go z refleksją nad naturą zła i granicami ludzkiej moralności. „Wielki sen” to film, który zostaje w pamięci na długo po zakończeniu seansu, zadając pytania o to, co naprawdę kryje się za maską pozorów i iluzji.
reżyseria | Howard Hawks |
scenariusz | Jules Furthman, Leigh Brackett |
gatunek | Film-Noir |
produkcja | USA |
premiera | 22 sierpnia 1946 (Światowa) |
na podstawie | Raymond Chandler (powieść) |
studio | Warner Bros. |
tytuł oryg. | The Big Sleep |
Aktor | Postać |
---|---|
Lauren Bacall | Vivian Sternwood Rutledge |
Humphrey Bogart | Philip Marlowe |
Martha Vickers | Carmen Sternwood |
Dorothy Malone | Seller |
Peggy Knudsen | Mona Mars |
Regis Toomey | Starszy aspirant Bernie Ohls |
Charles Waldron | Generał Sternwood |
Charles D. Brown | Norris, kamerdyner |
Bob Steele | Lash Canino |
Louis Jean Heydt | Joe Brody |
Elisha Cook Jr. | Harry Jones |
John Ridgely | Eddie Mars |
Theodore von Eltz | Arthur Gwynn Geiger |
Dan Wallace | Owen Taylor |
Ben Welden | Pete |
Sonia Darrin | Agnes Lowzier |
Trevor Bardette | Art Huck |
Tommy Rafferty | Carl Lundgren |
Paul Weber | Zbir Marsa |
Wally Walker | Zbir Marsa |
Jack Perry | Zbir Marsa bijący Marlowe'a |
Forbes Murray | Furtive man |
Shep Houghton | Właściciel nocnego klubu |
Pete Kooy | Funkcjonariusz na motorze |
Shelby Payne | Cigarette girl |
Tom Fadden | Sidney |
Carole Douglas | Bibliotekarka |
Joseph Crehan | Lekarz medycyny sądowej |
Jack Chefe | Krupier |
Tanis Chandler | Kelnerka |
Deannie Best | Kelnerka |
Max Barwyn | Max, główny kelner |
Joy Barlow | Taksówkarka |
Emmett Vogan | Ed, zastępca szeryfa |
Jay Eaton | Mężczyzna w kasynie |
Bess Flowers | Kobieta z podskakującym mężczyzną |
Lorraine Miller | Szatniarka |