Życie na podsłuchu / Das Leben der Anderen (2006)

  • Gatunek: Dramat
  • Rok:
  • Czas trwania: 2 godz. 17 min.
  • Tytuł oryginalny: Das Leben der Anderen
  • Agent służb specjalnych w NRD otrzymuje zadanie śledzenia poczynań znanego pisarza i jego partnerki. Z czasem zaczyna współczuć podsłuchiwanym.

Dostępne na urządzeniach:
  • IOS
  • Android
  • Windows
  • Smart TV

Gdzie obejrzeć

Baner Zlukaj Film

Fabuła

Życie na podsłuchu (2006) to niemiecki dramat polityczny w reżyserii i według scenariusza Floriana Henckela von Donnersmarcka. Film osadzony jest w realiach NRD lat 80. XX wieku i przedstawia historię Gerda Wieslera, agenta Stasi, który zostaje przydzielony do śledzenia Georga Dreymana, znanego dramaturga i pisarza. Wiesler początkowo jest bezwzględny i oddany swojemu zadaniu, ale z czasem zaczyna poznawać Dreymana i jego partnerkę, Christę-Marię Sieland, i coraz bardziej sympatyzuje z nimi.

Film rozpoczyna się w listopadzie 1984 roku. Minister Bruno Hempf, wysoki rangą urzędnik w rządzie NRD, jest zazdrosny o sukcesy Dreymana. Prosi on swojego przyjaciela, podpułkownika Antona Grubitza, o zebranie dowodów obciążających pisarza. Grubitz zleca to zadanie Wieslerowi, który jest doświadczonym agentem Stasi.

Wiesler podsłuchuje Dreymana i Sieland w ich mieszkaniu. Słucha ich rozmów, czyta ich listy i obserwuje ich zachowania. Z czasem zaczyna poznawać ich lepiej i coraz bardziej rozumie ich wartości. Odkrywa, że Dreyman jest nie tylko utalentowanym pisarzem, ale także człowiekiem o silnych przekonaniach moralnych. Sieland jest zaś piękną i inteligentną kobietą, która kocha Dreymana bezgranicznie.

Wiesler zaczyna mieć wątpliwości co do swoich działań. Zaczyna się zastanawiać, czy słusznie podsłuchuje ludzi, którzy nie robią nic złego. Zostaje skonfrontowany z własnymi przekonaniami i z koniecznością wyboru między lojalnością wobec systemu a własnym sumieniem.

W finale filmu Wiesler podejmuje decyzję, która zmienia jego życie. Pomaga Dreymanowi i Sieland uciec z NRD. Sam zaś zostaje aresztowany przez Stasi i skazany na karę więzienia.

Życie na podsłuchu to film o władzy, odpowiedzialności i o cenie wolności. To także film o miłości, o przyjaźni i o ludzkiej naturze.

Krytyka

Film został bardzo dobrze przyjęty przez krytyków. Został doceniony za dokładność historyczną, realistyczny obraz NRD lat 80., świetne aktorstwo i poruszającą historię.

Film zdobył wiele nagród, w tym Oscara za najlepszy film nieanglojęzyczny, Złoty Glob za najlepszy film nieanglojęzyczny oraz Europejską Nagrodę Filmową za najlepszy film.

Obsada

  • Ulrich Mühe jako Gerd Wiesler

  • Sebastian Koch jako Georg Dreyman

  • Martina Gedeck jako Christa-Maria Sieland

  • Thomas Thieme jako minister Bruno Hempf

  • Ulrich Tukur jako podpułkownik Anton Grubitz

Ocena

Życie na podsłuchu to film, który warto obejrzeć. To poruszająca i ważna historia, która skłania do refleksji.

Baner Torrentos

Podstawowe informacje

reżyseria Florian Henckel von Donnersmarck
scenariusz Florian Henckel von Donnersmarck
gatunek Dramat
produkcja Niemcy, Francja
premiera 15 marca 2006 (Światowa) 26 stycznia 2007 (Polska premiera kinowa)
boxoffice $77 356 942 na świecie$11 286 112 w USA$66 070 830 poza USA
budżet $2 000 000
dystrybucja Monolith Plus
studio Bayerischer Rundfunk (BR) (koprodukcja) / Creado Film (koprodukcja) / Wiedemann & Berg Filmproduktion
tytuł oryg. Das Leben der Anderen
inne tytuły The Lives of Others Miedzynarodowe The Lives of Others Wielka Brytania The Lives of Others USA The Lives of Others Nowa Zelandia The Lives of Others Australia

Obsada

Aktor Postać
Kapitan Gerd Wiesler
Georg Dreyman
Christa-Maria Sieland
Minister Bruno Hempf
Podpułkownik Anton Grubitz
Nowack
Udo
Albert Jerska
Karl Wallner
Paul Hauser
Gregor Hessenstein
Więzień 227
Benedikt Lehmann
Chłopiec z piłką
Pani Meineke
Podporucznik Axel Stigler
Oficer dowodzący Meyer
Egon Schwalber
Wuj Franka Hausera
Andrea
Prostytutka "Ute"
Stomatolog dr Czimmy
Prezenter wiadomości
Stróż
'Martha' 1991
"Anja" 1984
"Anja" 1991
"Elena" 1984
"Elena" 1991 / Współpracowniczka BStU
Christas Verhafter
"Rolf" Andi Wenzke-Falkenau
Dowodzący zespołem
Członek zespołu
Kupujący książkę
Grafolog
Oficer dowodzący w mundurze
Oficer Stasi w kantynie
Erich Mielke
Aktorka teatralna

Zdjęcia

Alternatywne opisy

Życie na podsłuchu / Das Leben der Anderen (2006) to niemiecki dramat historyczny w reżyserii i według scenariusza Floriana Henckel von Donnersmarcka. Film opowiada o Gerdzie Wieslerze, agencie Stasi, który otrzymuje zadanie śledzenia Georga Dreymana, popularnego dramaturga i krytyka literackiego. Wiesler początkowo jest oddanym służbie funkcjonariuszem, ale z czasem zaczyna sympatyzować z Dreymanem i jego partnerką, Christą-Marią Sieland.

Akcja filmu rozgrywa się w Berlinie Wschodnim w 1984 roku. NRD to totalitarny kraj, w którym władza sprawuje Socjalistyczna Partia Jedności Niemiec (SED). Stasi, tajna policja polityczna, ma pełną kontrolę nad życiem obywateli. Wiesler jest jednym z najlepszych agentów Stasi. Jest bezwzględny i skuteczny w swojej pracy.

Pewnego dnia Wiesler otrzymuje zadanie śledzenia Dreymana. Dreyman jest znanym dramaturgiem i krytykiem literackim. Jego sztuki są często krytyczne wobec władzy. Wiesler zaczyna obserwować Dreymana i jego partnerkę, Christę-Marię Sieland. Z czasem zaczyna poznawać ich i ich życie prywatne.

Wiesler początkowo jest przekonany, że Dreyman jest wrogiem państwa. Jednak z czasem zaczyna dostrzegać w nim człowieka o wysokich wartościach moralnych. Wiesler zaczyna sympatyzować z Dreymanem i jego partnerką.

Gdy Wiesler dowiaduje się, że Dreyman jest planowany do aresztowania, postanawia mu pomóc. Wiesler podrabia dowody, które mają oczyścić Dreymana z zarzutów. Dreyman i Christa-Maria są zmuszeni wyjechać z NRD, ale dzięki Wieslerowi są bezpieczni.

Życie na podsłuchu to film poruszający i pełny emocji. Film ukazuje tragiczne skutki totalitaryzmu. Film pokazuje również, że nawet w najciemniejszych czasach zawsze są ludzie, którzy są w stanie zachować godność i człowieczeństwo.

Film został nagrodzony Oscarem za najlepszy film nieanglojęzyczny. Film został również doceniony przez krytyków, którzy chwalili jego reżyserię, scenariusz, aktorstwo i scenografię.

Obsada

  • Ulrich Mühe jako Gerd Wiesler

  • Sebastian Koch jako Georg Dreyman

  • Martina Gedeck jako Christa-Maria Sieland

  • Thomas Thieme jako Minister Bruno Hempf

  • Ulrich Tukur jako Podpułkownik Anton Grubitz

Motywy

  • Totalitaryzm
  • Władza
  • Wolność
  • Miłość
  • Sztuka

Ocena

Życie na podsłuchu to znakomity film, który warto obejrzeć. Film jest poruszający, pełny emocji i porusza ważne tematy. Film jest również dobrze zrealizowany, z doskonałą reżyserią, scenariuszem, aktorstwem i scenografią.


"Życie na podsłuchu" to film wyreżyserowany przez Flaminiana Henckela von Donnersmarcka, który opowiada historię niemieckiego dramaturga Georga Dreymana i jego partnerki Christy Marii Sieland, a także agenta służb specjalnych Stasi, Gerd Wieslera. Akcja filmu toczy się w Berlinie Wschodnim w listopadzie 1984 roku, pięć lat przed upadkiem NRD, gdzie system kontroli i represji rządził krajem.

Georg Dreyman (w tej roli Sebastian Koch) i Christa Maria Sieland (grana przez Martinę Gedeck) stanowią parę intelektualistów, których życie jest pod stałą obserwacją ze strony Stasi. Ich nietypowy styl życia i poglądy nie mieszczą się w ramach oficjalnej ideologii, więc Minister Kultury wydaje rozkaz monitorowania ich przez agenta Stasi, Gerd'a Wieslera.

Gerd Wiesler (wcielający się w niego Ulrich Mühe) jest oddanym członkiem partii, który otrzymuje zadanie śledzenia Dreymana i Sieland. Jego pierwotnym celem jest zebranie dowodów obciążających parę intelektualistów. Jednakże, w miarę jak Wiesler podsłuchuje ich życie, zaczyna dostrzegać w nich coś więcej niż tylko obiekty obserwacji. Stopniowo, jego lojalność wobec systemu zaczyna chwiać się, a on sam otwiera się na nowe spojrzenie na świat, który do tej pory był mu obcy.

Film ukazuje proces transformacji Wieslera - od bezwzględnego agenta służb specjalnych do człowieka obdarzonego empatią i współczuciem. To nie tylko historia o podsłuchu i represjach, ale również o ludzkiej naturze, moralności i odpowiedzialności za własne czyny. Wiesler, który początkowo traktował swoją rolę rutynowo i mechanicznie, z czasem zaczyna dostrzegać absurd tej sytuacji oraz cierpienie, jakie jego działania przynoszą ludziom.

Napięcie w filmie buduje się nie tylko poprzez rozwijającą się intrygę, ale również poprzez złożone relacje między bohaterami. Wiesler, który początkowo postrzega Dreymana i Sieland jedynie jako obiekty swojej pracy, stopniowo angażuje się emocjonalnie w ich życie. Jego współczucie dla nich staje się coraz bardziej oczywiste, aż w końcu podejmuje ryzykowną decyzję, która zmieni jego własne życie.

Film "Życie na podsłuchu" porusza również szerszy kontekst społeczny i polityczny epoki. Ukazuje obraz wschodnioniemieckiego społeczeństwa pod rządami reżimu komunistycznego, gdzie każdy był podejrzany, a służby specjalne miały ogromną władzę nad życiem obywateli. Jednocześnie, poprzez historię głównego bohatera, film stawia pytania o moralność, etykę zawodową oraz granice lojalności wobec państwa.

"Życie na podsłuchu" to nie tylko thriller szpiegowski, ale również głęboko wzruszająca historia o ludzkich relacjach i zmianie światopoglądu. Dzięki znakomitej grze aktorskiej oraz sugestywnemu reżyserstwu, film ten pozostaje jednym z najważniejszych dzieł kina niemieckiego, poruszającym nie tylko kwestie polityczne, ale również uniwersalne tematy ludzkiej natury i moralności.


Film "Das Leben der Anderen", reżyserowany przez Flaminiana Henckela von Donnersmarcka, przedstawia historię niemieckiego pisarza Georga Dreymana i jego partnerki, Christy Marii Sieland, a także agenta Stasi, Gerd'a Wieslera. Akcja rozgrywa się w Berlinie Wschodnim w listopadzie 1984 roku, gdzie system nadzoru i represji kontroluje życie obywateli.

Georg Dreyman (w tej roli Sebastian Koch) oraz Christa Maria Sieland (grana przez Martinę Gedeck) są parą intelektualistów, których codzienne życie jest śledzone przez Stasi. Ich nietuzinkowy styl życia oraz przekonania nie mieszczą się w ramach oficjalnej ideologii, więc Minister Kultury wydaje dyrektywę w sprawie monitorowania ich przez agenta Stasi, Gerd'a Wieslera.

Gerd Wiesler (wcielający się w niego Ulrich Mühe) jest oddanym członkiem partii, który otrzymuje zadanie śledzenia Dreymana i Sieland. Jego pierwotnym celem jest zebranie materiałów obciążających tę parę intelektualistów. Jednakże, w miarę jak Wiesler podsłuchuje ich życie, zaczyna dostrzegać w nich więcej niż tylko obiekty obserwacji. Stopniowo, jego lojalność wobec systemu zaczyna chwiać się, a on sam otwiera się na nowe spojrzenie na świat, który dotąd był mu obcy.

Film ukazuje proces metamorfozy Wieslera - od bezwzględnego agenta służb specjalnych do człowieka obdarzonego empatią i zrozumieniem. To nie tylko opowieść o podsłuchu i represjach, lecz także o ludzkiej naturze, moralności oraz odpowiedzialności za własne czyny. Wiesler, który początkowo traktował swoją rolę mechanicznie i rutynowo, z czasem zaczyna dostrzegać absurd tej sytuacji oraz cierpienie, jakie przynosi ona innym.

Napięcie w filmie narasta nie tylko poprzez rozwijającą się intrygę, lecz także dzięki zawiłym relacjom między bohaterami. Wiesler, który na początku postrzega Dreymana i Sieland jedynie jako przedmioty swojej pracy, stopniowo angażuje się emocjonalnie w ich życie. Jego empatia wobec nich staje się coraz bardziej zauważalna, aż w końcu podejmuje ryzykowną decyzję, która zmieni jego własne życie.

Film "Das Leben der Anderen" rzuca także światło na szerszy kontekst społeczny i polityczny tamtej epoki. Ukazuje obraz społeczeństwa wschodnioniemieckiego pod rządami reżimu komunistycznego, gdzie każdy był podejrzany, a służby specjalne miały ogromną władzę nad życiem obywateli. Jednocześnie, poprzez historię głównego bohatera, film stawia pytania o moralność, etykę zawodową oraz granice lojalności wobec państwa.

"Das Leben der Anderen" to nie tylko thriller szpiegowski, ale także głęboko poruszająca opowieść o ludzkich relacjach i zmianie światopoglądu. Dzięki znakomitej grze aktorskiej oraz sugestywnemu reżyserstwu, film ten pozostaje jednym z najważniejszych dzieł kina niemieckiego, dotykając nie tylko kwestii politycznych, lecz również uniwersalnych tematów ludzkiej natury i moralności.


Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *