Zaćmienie (1962) to włosko-francuski dramat filmowy w reżyserii Michelangelo Antonioniego, ostatnia część jego trylogii, na którą składają się wcześniejsze filmy Przygoda (1960) i Noc (1961). Główne role w filmie zagrali Monica Vitti i Alain Delon.
Film opowiada o Vittorii, młodej kobiecie, która rozstaje się ze swoim narzeczonym, Ricardo. Vittoria jest zdezorientowana i zagubiona, nie wie, co dalej ze sobą zrobić. W poszukiwaniu nowych doświadczeń poznaje Piera, młodego maklera giełdowego. Ich związek rozwija się szybko, ale jest pozbawiony głębi i emocji. Oboje czują, że coś jest nie tak, ale nie potrafią tego określić.
Zaćmienie to film o pustce i alienacji współczesnego człowieka. Antonioni ukazuje świat jako miejsce pozbawione sensu i wartości. Ludzie są samotni i zagubieni, nie potrafią nawiązać prawdziwych relacji.
Fabuła
Film rozpoczyna się sceną rozstania Vittorii z Ricardo. Vittoria jest załamana, nie wie, co dalej ze sobą zrobić. W poszukiwaniu pocieszenia udaje się na giełdę, gdzie pracuje jej matka. Vittoria gubi się w tłumie zabieganych ludzi. Jest to metafora zagubienia i alienacji, która charakteryzuje współczesnego człowieka.
W giełdzie Vittoria poznaje Piera. Piero jest młodym maklerem, który jest doskonale przystosowany do świata giełdy. Jest pewny siebie i cyniczny. Vittoria jest zafascynowana Pierem, który wydaje jej się być osobą pełną życia i energii.
Vittoria i Piero zaczynają spotykać się. Ich pierwsze spotkania są pełne beztroskiej wesołości. Wkrótce jednak ich związek zaczyna się komplikować. Vittoria zaczyna zdawać sobie sprawę, że Piero jest osobą chłodną i wyrachowaną. Piero z kolei jest rozczarowany Vittorią, która jest dla niego zbyt uczuciowa.
Ostatecznie Vittoria i Piero rozstają się. Oboje czują, że ich związek jest skazany na niepowodzenie.
Analiza
Zaćmienie to film o pustce i alienacji współczesnego człowieka. Antonioni ukazuje świat jako miejsce pozbawione sensu i wartości. Ludzie są samotni i zagubieni, nie potrafią nawiązać prawdziwych relacji.
W filmie dominuje atmosfera beznadziei i rozpaczy. Vittoria i Piero są ofiarami świata, w którym żyją. Nie potrafią odnaleźć dla siebie miejsca w tym świecie.
Antonioni wykorzystuje w filmie różne środki wyrazu, aby wyrazić swoją wizję świata.
Zaćmienie to film, który pozostaje aktualny do dziś. Antonioni ukazuje problemy, które są wciąż obecne w naszym świecie. Film jest refleksją nad kondycją człowieka w nowoczesnym świecie.
Synonimy i inne zmiany
W opisie wykorzystałem następujące synonimy:
reżyseria | Michelangelo Antonioni |
scenariusz | Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra |
gatunek | Dramat, Romans, Psychologiczny |
produkcja | Francja, Włochy |
premiera | 12 kwietnia 1962 (Światowa) |
na podstawie | Michelangelo Antonioni (dialogi) / Tonino Guerra (dialogi) |
studio | Cineriz / Interopa Film / Paris Film |
tytuł oryg. | L'eclisse |
inne tytuły | L'eclisse Miedzynarodowe L'Eclisse Wielka Brytania L'Eclisse USA Eclipse The Eclipse |
Aktor | Postać |
---|---|
Alain Delon | Piero |
Monica Vitti | Vittoria |
Francisco Rabal | Ricardo |
Louis Seigner | Ercoli |
Lilla Brignone | Matka Vittori |
Rossana Rory | Anita |
Mirella Ricciardi | Marta |
Cyrus Elias | Pijany mężczyzna |