Wkraczając w pustkę (Enter the Void) to film fabularny w reżyserii Gaspara Noé, którego premiera odbyła się w 2009 roku. Film opowiada historię Oscara, amerykańskiego dilera narkotyków, który mieszka w Tokio z siostrą Lindą. Oscar jest uzależniony od narkotyków, w szczególności od DMT, substancji psychoaktywnej wywołującej silne halucynacje.
Film rozpoczyna się od sceny, w której Oscar zażywa DMT i umiera w wyniku postrzału w głowę. Od tego momentu akcja filmu rozgrywa się z punktu widzenia ducha Oscara, który krąży nad Tokio, obserwując życie swoich bliskich.
Linda jest główną postacią, z którą Oscar pozostaje w bliskiej relacji. Jest ona tancerką w nocnym klubie i również uzależniona od narkotyków. Linda jest w ciąży, ale nie wie, kto jest ojcem dziecka.
W filmie pojawiają się również inne postacie, takie jak Alex, przyjaciel Oscara, który wprowadza go w świat narkotyków, oraz Mario, dealer narkotyków, który pracuje dla Oscara.
Wkraczając w pustkę to film o śmierci, przemijaniu i poszukiwaniu sensu życia. Film jest silnie oddziałujący wizualnie, wykorzystuje liczne efekty specjalne i dynamiczny montaż. Noé przedstawia Tokio jako miasto pełne grzechu i wyalienowania, w którym ludzie żyją w ciągłym pośpiechu i nie potrafią nawiązać prawdziwych relacji.
Fabuła
Film rozpoczyna się od sceny, w której Oscar zażywa DMT i umiera w wyniku postrzału w głowę. Od tego momentu akcja filmu rozgrywa się z punktu widzenia ducha Oscara, który krąży nad Tokio, obserwując życie swoich bliskich.
Oscar jest amerykańskim dilerem narkotyków, który mieszka w Tokio z siostrą Lindą. Jest on uzależniony od narkotyków, w szczególności od DMT, substancji psychoaktywnej wywołującej silne halucynacje.
Linda jest główną postacią, z którą Oscar pozostaje w bliskiej relacji. Jest ona tancerką w nocnym klubie i również uzależniona od narkotyków. Linda jest w ciąży, ale nie wie, kto jest ojcem dziecka.
W filmie pojawiają się również inne postacie, takie jak Alex, przyjaciel Oscara, który wprowadza go w świat narkotyków, oraz Mario, dealer narkotyków, który pracuje dla Oscara.
Wizualizacje
Wkraczając w pustkę to film o niezwykle bogatej warstwie wizualnej. Noé wykorzystuje liczne efekty specjalne i dynamiczny montaż, aby stworzyć surrealistyczny i psychodeliczny świat.
Film jest pełen świetlnych pulsacji, przenikających ściany i płynących w powietrzu. Noé wykorzystuje również technikę slow-motion, aby podkreślić intensywność halucynacji, których doświadcza Oscar.
Tokyo w ujęciu Noégo
Noé przedstawia Tokio jako miasto pełne grzechu i wyalienowania. Miasto jest chaotyczne i pełne neonów, które tworzą wrażenie sztucznego świata. Ludzie żyją w ciągłym pośpiechu i nie potrafią nawiązać prawdziwych relacji.
Tematyka śmierci i przemijania
Wkraczając w pustkę to film o śmierci i przemijaniu. Oscar, obserwując życie swoich bliskich z punktu widzenia ducha, zaczyna zastanawiać się nad sensem życia i śmierci.
Film porusza również temat odrodzenia. Oscar, który umiera w wyniku postrzału w głowę, odzyskuje życie w świecie halucynacji. Jest to świat pełen możliwości i nadziei.
Interpretacje
Wkraczając w pustkę to film, który można interpretować na wiele sposobów. Film można odczytywać jako metaforę podróży duszy do zaświatów. Można również interpretować go jako refleksję nad naturą rzeczywistości i iluzją.
Film jest również poruszającą opowieścią o miłości i stracie. Oscar i Linda są bardzo związani ze sobą, a śmierć Oscara jest dla Lindy ogromną traumą.
Ocena
Wkraczając w pustkę to film, który nie każdemu przypadnie do gustu. Film jest silnie oddziałujący wizualnie, ale może być również trudny do oglądania.
Film jest jednak dziełem niezwykle oryginalnym i niebanalnym. Noé stworzył film, który zapada w pamię
reżyseria | Gaspar Noé |
scenariusz | Gaspar Noé, Lucile Hadzihalilovic |
gatunek | Dramat, Fantasy |
produkcja | Francja, Niemcy, Włochy, Kanada, Japonia |
premiera | 22 maja 2009 (Światowa) 21 stycznia 2011 (Polska premiera kinowa) |
dystrybucja | Stowarzyszenie Nowe Horyzonty |
studio | Filmarto (produkcja wykonawcza) / BUF (koprodukcja) / Canal+ (udział) / |
tytuł oryg. | Enter the Void |
Aktor | Postać |
---|---|
Nathaniel Brown | Oscar |
Paz de la Huerta | Linda |
Cyril Roy | Alex |
Emily Alyn Lind | Mała Linda |
Jesse Kuhn | Mały Oscar |
Masato Tanno | Mario |
Olly Alexander | Victor |
Sara Stockbridge | Suzy |
Edward L. Papazian | Stały klient klubu tanecznego |
Janice Béliveau-Sicotte | Matka |
Ed Spear | Bruno |
Nobu Imai | Tito |
Sakiko Fukuhara | Saki |
Stuart Miller | Ojciec Victora |
Emi Takeuchi | Carol |
Rumiko Kimishima | Rumi |
Akira Kuzuki | Kobieta w klubie techno |
Sayuki Nakamura | Kobieta w klubie techno |
Kaori Nakamura | Kobieta w klubie techno |
Naoko Hirosawa | Kobieta w klubie techno |
Kenji Isomura | Menadżer klubu ze striptizem |
Lucas Sirois | Oscar (2 lata) |
Milton James | Wykidajło w klubie ze striptizem |
Akira | Striptizerka |
Anna | Striptizerka |
Marie | Striptizerka |
Rico | Striptizerka |
Risa | Striptizerka |
Ryo | Striptizerka |
Yuri | Striptizerka |
Sandra | Striptizerka |
Hideomi Nagahama | Dwujęzyczny oficer |
Takaharu Hachiya | Dwujęzyczny oficer |
Toshio Hanaoka | Dwujęzyczny oficer |
Kazuhiro Nakanishi | Dwujęzyczny oficer |
Adrien Ledanois | Przyjaciel Bruna |
Keiji Suzuki | Przyjaciel Bruna |
Simon Chamberland | Ojciec |
Joan Heithfield | Babka |
Kenneth Heathfield | Dziadek |
Jessica De Marco | Pracownica opieki społecznej |
Ewan Widgeinton | Oscar (2 lata) |
Alexandre Bergeron | Oscar jako dziecko |
Mackenzie Falcombridge | Linda jako dziecko |
Federico Aletta | Klient klubu |
Sayuki Matsumoto | |
Gaspar Noé | Mężczyzna w klubie nocnym |
Wkraczając w pustkę / Enter the Void (2009) to film w reżyserii Gaspara Noé, opowiadający o losach Oscara, młodego Amerykanina, który mieszka w Tokio i handluje narkotykami. Film jest podzielony na dwie części: pierwsza opowiada o życiu Oscara przed śmiercią, a druga o jego podróży po śmierci.
Pierwsza część filmu rozpoczyna się od sceny, w której Oscar i jego siostra Linda rozmawiają o śmierci. Oscar jest zainteresowany tematem śmierci i odrodzenia, a Linda jest sceptycznie nastawiona do jego zainteresowań. Po wyjściu Lindy z domu Oscar zażywa DMT, halucynogenną substancję, która daje mu wyjątkowe doświadczenie. W czasie wizji Oscar widzi siebie jako małego chłopca, który przeżywa wypadek samochodowy.
Po śmierci Oscara jego duch pozostaje na Ziemi. W pierwszej kolejności widzi swoje ciało, które leży na ulicy. Następnie zaczyna obserwować ludzi wokół siebie. Widzi Lindę, która jest zrozpaczona jego śmiercią. Widzi też innych ludzi, którzy żyją w Tokio.
Duch Oscara podróżuje po Tokio. Przenika przez ściany i obserwuje życie ludzi z ich perspektywy. Widzi ich myśli, uczucia i emocje. Duch Oscara zaczyna rozumieć, czym jest śmierć i czym jest życie.
Film kończy się sceną, w której duch Oscara wraca do świata pozaziemskiego.
Wkraczając w pustkę to film o śmierci, życiu i transcendencji. Jest to film eksperymentalny, który wykorzystuje nowatorskie techniki filmowe. Film jest pełen wizualnie oszałamiających scen, które mają wywołać u widza silne emocje.
Film został przyjęty przez krytyków z mieszanymi opiniami. Jedni chwalili film za jego oryginalność i nowatorskie podejście do tematu śmierci, inni natomiast krytykowali go za przemoc i brutalność.
Wkraczając w pustkę to film, który z pewnością nie pozostawi widzów obojętnymi. Jest to film, który skłania do refleksji o życiu, śmierci i naturze rzeczywistości.
Oto kilka szczegółowych uwag na temat filmu:
- Fabuła filmu jest prosta, ale jednocześnie głęboka i poruszająca. Film opowiada o uniwersalnych tematach, takich jak śmierć, życie i transcendencja.
- Film jest pełen wizualnie oszałamiających scen. Gaspar Noé jest znany ze swojego eksperymentalnego podejścia do kinematografii. W Wkraczając w pustkę wykorzystuje on nowatorskie techniki filmowe, takie jak zdjęcia w 3D, kamery obrotowe i szybki montaż.
- Film jest pełen przemocy i brutalności. Gaspar Noé nie boi się pokazywać trudnych i kontrowersyjnych tematów. W Wkraczając w pustkę nie brakuje scen śmierci, przemocy i seksu.
Wkraczając w pustkę to film, który nie jest dla każdego. Jest to film trudny i wymagający od widza uwagi. Jednak dla osób, które lubią eksperymentalne kino i są zainteresowane tematami śmierci i życia, film ten może być prawdziwym odkryciem.
Wkraczając w pustkę (ang. Enter the Void) to francuski dramat psychologiczny z 2009 roku w reżyserii Gaspara Noé. Film opowiada historię Oscara, amerykańskiego dilera narkotyków mieszkającego w Tokio. Po zabójstwie przez policję, Oscar trafia do zaświatów, gdzie obserwuje z perspektywy swojego ducha dalsze losy swojej siostry Lindy.
Film rozpoczyna się od sceny, w której Oscar i Linda rozmawiają o Tybetańskiej Księdze Umarłych. Oscar jest zainteresowany tematem śmierci i odrodzenia, a książka Alexa daje mu nadzieję na to, że po śmierci znajdzie się w lepszym miejscu.
Następnego dnia Oscar zażywa DMT, halucynogenne narkotyki, które pozwalają mu przeżyć mistyczne doświadczenie. W trakcie podróży Oscar widzi swoją zmarłą matkę, a także przenosi się do innych wymiarów.
W nocy Oscar zostaje zastrzelony przez policję. Po śmierci trafia do zaświatów, gdzie obserwuje z perspektywy swojego ducha dalsze losy swojej siostry Lindy.
Linda jest pogrążona w żałobie po śmierci brata. Zaczynają się w niej pojawiać halucynacje, które ukazują jej Oscara. Linda nie potrafi poradzić sobie ze stratą i zaczyna popadać w uzależnienie od narkotyków.
Film kończy się sceną, w której Oscar i Linda spotykają się w zaświatach. Oscar prowadzi Lindę przez kolejne wymiary, a ona zaczyna rozumieć, że śmierć nie jest końcem, a jedynie początkiem czegoś nowego.
Wkraczając w pustkę to film o śmierci, odrodzeniu i poszukiwaniu sensu życia. Film jest pełen wizualnych efektów specjalnych, które przedstawiają halucynacje przeżywane przez Oscara i Lindę. Obrazy są pełne kolorów i ruchu, a czasami wręcz uderzają w widza swoją intensywnością.
Film jest również bardzo osobistym dziełem Gaspara Noé. Reżyser opowiada w nim o swoich własnych doświadczeniach z narkotykami i śmiercią. Film jest więc również refleksją nad ludzką kondycją i poszukiwaniem sensu życia.
Film został przyjęty przez krytyków zróżnicowanie. Niektórzy chwalili jego oryginalną wizję i poruszające tematy, inni natomiast zarzucali mu przesadną brutalność i niejasną narrację.
Film zdobył nagrodę za najlepszą reżyserię na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2009 roku.
Oto kilka najważniejszych motywów w filmie:
- Śmierć i odrodzenie: Film opowiada o podróży Oscara do zaświatów. Oscar jest w stanie zobaczyć, co dzieje się po śmierci, a jego doświadczenie pozwala mu zrozumieć, że śmierć nie jest końcem, a jedynie początkiem czegoś nowego.
- Relacja między Oscarem i Lindą: Relacja między Oscarem i Lindą jest jednym z najważniejszych wątków w filmie. Oscar i Linda są bardzo blisko związani, a ich związek jest oparty na miłości i zrozumieniu. Śmierć Oscara jest dla Lindy ogromną traumą, z którą nie potrafi sobie poradzić.
- Narkotyki: Narkotyki są jednym z kluczowych elementów filmu. Oscar i Linda zażywają narkotyki, aby uciec od rzeczywistości i znaleźć ukojenie w halucynacjach. Narkotyki jednak stają się dla nich pułapką, która prowadzi do zniszczenia ich życia.
- Tokio: Tokio jest ważnym elementem filmu. Miasto jest przedstawione jako miejsce pełne grzechu i wyalienowania. Oscar i Linda czują się zagubieni w tym świecie i nie potrafią znaleźć swojego miejsca.
Wkraczając w pustkę to film, który z pewnością nie pozostawi widza obojętnym. Film jest pełen przemyśleń o śmierci, odrodzeniu i ludzkiej kondycji. Jest to również film niezwykle wizualnie atrakcyjny, który zapada w pamięć.