Film „Big Eyes” to podróż w głąb fascynującej historii Margaret Keane, malarki, która odważnie stawiała czoła wyzwaniom, dążąc do uznania i emancypacji spod szkodliwego wpływu despotycznego małżeńskiego związku. W reżyserii niezwykłego wizjonera kina nowoczesnego, Tima Burtona, ten obraz nie tylko oddaje hołd sztuce, ale również ukazuje siłę ludzkiej wytrwałości.
W epoce lat sześćdziesiątych XX wieku, gdy społeczeństwo zachwycało się zagadkowymi portretami dzieci i kobiet o tajemniczych, hipnotyzujących oczach, Walter Keane, zdeterminowany artysta (Christoph Waltz), podbijał serca publiczności swoimi dziełami. Przełamując tradycyjne konwencje sztuki, odnosił wielki sukces artystyczny, jednakże jak się okazuje, triumf ten ma swoją ciemną stronę.
W filmie ukazana jest prawdziwa geniusz malarski, skrywający się w cieniu – Margaret Keane (Amy Adams). Jej fascynujące obrazy, przedstawiające opuszczone dzieci o „Wielkich Oczach”, stają się ikoną epoki. Paradoksalnie, to nie ona cieszy się z uznania świata sztuki. Jej mąż, Walter, przedstawiany jako niezwykle ambitny i utalentowany artysta, bezwzględnie przypisuje sobie autorstwo tych dzieł, oszukując całe środowisko artystyczne oraz globalny rynek sztuki.
Burton maluje portret pełen dramatyzmu małżeństwa, gdzie kreatywność i geniusz Margaret zostają zduszane przez despotyczny charakter małżonka. Amy Adams wciela się w rolę głównej bohaterki z determinacją i siłą, koniecznymi do stawienia czoła patriarchalnym normom lat sześćdziesiątych, gdzie kobieta często pozostawała w cieniu męża. Z kolei Christoph Waltz mistrzowsko kreuje postać bezwzględnego oszusta, którego ambicje zdają się nie znać granic.
Film nie tylko odsłania skomplikowane relacje między małżonkami, ale również analizuje mechanizmy władzy i manipulacji w świecie sztuki. Wielowątkowa fabuła przeplata się z metaforami procesu artystycznego, gdzie prawdziwy talent zostaje przyćmiony przez chciwość i zarozumiałość. Burton wprowadza również elementy surrealizmu, podkreślając unikalne spojrzenie na świat sztuki i ludzkiej psychologii.
„Wielkie Oczy” to nie tylko opowieść o walce o własną tożsamość artystyczną, ale także o emancypacji kobiety w sztuce i społeczeństwie. Margaret Keane staje się symbolem kobiecej siły i wytrwałości, które nie ulegają presji patriarchalnych norm. Jej historia jest także przestrogą, jak łatwo może dojść do zohydzenia prawdziwego talentu poprzez manipulacje i fałszywe ego.
Burton z gracją balansuje między momentami dramatycznymi a subtelnie podanym humorem, nadając filmowi charakterystyczny ton. Klimat lat sześćdziesiątych został doskonale oddany dzięki starannej rekonstrukcji kostiumów i scenografii. Muzyka, zawsze istotna w filmach Burtona, pełni tu istotną rolę, tworząc wyjątkową atmosferę.
Niezwykle ważny jest również aspekt dygresyjnego spojrzenia na świat sztuki, gdzie prawda i autentyczność dzieła stają w opozycji do pustego pościgu za sławą i zyskiem. Burton nie unika krytyki instytucji artystycznych, ukazując je jako pole, na którym talent może łatwo ulec zohydzeniu poprzez manipulacje i kłamstwa.
„Wielkie Oczy” to nie tylko opowieść o malarstwie i pasji artystycznej, ale również o ludzkich tragediach ukrytych za fasadą triumfu. Film ten skłania do refleksji nad ceną sukcesu oraz ceną, jaką płaci się za utrzymanie własnej integralności w świecie, gdzie pozory często przewyższają prawdę. Tim Burton, zawsze zafascynowany światem marzeń i tajemnic, przenosi nas w świat zmysłowej sztuki i walki o indywidualność. „Wielkie Oczy” to arcydzieło, które absorbuje widza nie tylko swoim estetycznym wydźwiękiem, lecz także głębokim przesłaniem, pozostawiając trwały ślad w pamięci.
reżyseria | Tim Burton |
scenariusz | Scott Alexander, Larry Karaszewski |
gatunek | Biograficzny, Dramat |
produkcja | USA |
premiera | 25 grudnia 2014 (Światowa) 2 stycznia 2015 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $27 229 444 na świecie$14 482 031 w USA$12 747 413 poza USA |
budżet | $10 000 000 |
dystrybucja | Forum Film Poland |
studio | Weinstein Company, The (przedstawia) / Electric City Entertainment / Silverwood Films / |
tytuł oryg. | Big Eyes |
inne tytuły | Big Eyes (I) USA Big Eyes Nowa Zelandia Big Eyes Australia Big Eyes Szwajcaria |
Aktor | Postać |
---|---|
Amy Adams | Margaret Keane |
Christoph Waltz | Walter Keane |
Mia Adams | Kolekcjonerka autografów |
Michael St. John Smith | Prawnik Margaret |
Timothy Van Cleave | Cal Tjader |
Eric Keenleyside | Prawnik Gannett |
Greg Kean | Prawnik Gannett |
Sean Campbell | Pomocnik sądowy |
Julie Johnson | Głodna klientka |
Matthew Kevin Anderson | Hipster |
Britt Irvin | Hipsterka |
Desiree Zurowski | Wstawiona kobieta |
Vincent Gale | Wstawiony mężczyzna |
Fred Keating | Ksiądz |
Byron Bertram | Mężczyzna w łazience |
Heather Doerksen | Plotkująca kobieta |
Eliza Norbury | Plotkująca kobieta |
Ryan Beil | Wścibski koleś w galerii |
Frenchy Gagne | Główny kelner Henri |
Fiona Vroom | Asystentka w galerii |
Jill Morrison | Odwiedzająca galerię |
Leela Savasta | Hipiska |
Linda Sato | Świadkowa Jehowy |
Traci Toguchi | Świadkowa Jehowy |
Stephanie Bennett | Studentka |
Andrea Bucko | Studentka |
Emily Fonda | Seksowna dziewczyna |
Aaron Craven | Wczesny kupujący |
Lear Howard | Porządna kobieta |
Heather Ireland | Porządna kobieta |
Danny Huston | Dick Nolan |
Krysten Ritter | Dee-Ann |
Jason Schwartzman | Ruben |
Terence Stamp | John Canaday |
Jon Polito | Enrico Banducci |
Delaney Raye | Młoda Jane |
Madeleine Arthur | Starsza Jane |
James Saito | Sędzia |
Farryn VanHumbeck | Lily |
Guido Furlani | Dino Olivetti |
Elisabetta Fantone | Dziewczyna Olivettiego |
Emily Maddison | Dziewczyna Olivettiego |
Brent Chapman | Szef w fabryce |
Gabe Khouth | Tata na pokazie artystycznym |
Dylan Kingwell | Chłopak na pokazie artystycznym |
Peter Kelamis | Facet od nieruchomości |
Deni DeLory | Kochanka |
Linda Marr | Porządna kobieta |
Doreen McKenzie | Porządna kobieta |
Elizabeth Urrea | Porządna kobieta |
Kari-Ann Wood | Odwiedzająca galerię |
Dale Wolfe | Gospodarz programu telewizyjnego |
Patricia Mayen-Salazar | Fanka |
Tony Alcantar | Fan |
Darren Dolynski | Snobistyczny artysta |
David Milchard | Snobistyczny artysta |
Andrew Airlie | Bogaty mężczyzna |
Forbes Angus | Lider miejski |
Michael Kopsa | Obeznany mężczyzna w Nowym Jorku |
Alan MacFarlane | Mężczyzna z towarzystwa |
Thomas Potter | Mężczyzna z towarzystwa |
Colleen Winton | Pani Teasdale |
Pomaika'i Brown | DJ radiowy |
Dan Cooke | Reporter |
L. G. Michael Brown | Reporter |
Barclay Hope | Adwokat Gannett |
Alex Anstey | Prezenter Art Today |
Jock Armour | Przyjaciel nastoletniej Jane |
Ian Boisvert | Bitnik rowerzysta |
Raj K. Bose | Fotograf |
Joe Bravo | Bitnik |
Kurt Cotton | Pieszy |
Dyendis Davis-Jones | Bitnik |
Oliver Drawson | Szkicujący artysta na sali sądowej |
Peter Dwerryhouse | Klient galerii sztuki |
David Edward | Pieszy |
Ryan Else | Bitnik rowerzysta |
Amy Esterle | Klientka w barze |
Casey T. Evans | Pieszy |
Rebecca Georgelin | Inwestor |
Tony Grat | Kelner w kawiarni |
Ariel Hart | Bitnik |
Matthew Hoglie | Klient na wystawie sztuki |
Bomber Hurley Smith | Bitnik |
Olga Kalashnikova | Klientka baru w Flirty Royal Hawaiian |
Norman Krüsmann | Artysta w galerii sztuki |
Michael A. Lilly | Klient na plaży i w hotelu |
John Lobato | Bitnik |
Rick Mischke | Muzyk |
Christina Hepburn | Bitnik |
Travis Michael Myers | Facet na scenie w kawiarni |
Bulat Nasibullin | Klient baru |
Christine Reade | Sekretarka Canadaya w NY Times |
Adam Reeser | Bitnik |
Sandy Ritz | Zwolennik |
Vanessa Ross | Mieszkanka San Francisco |
David L. Schormann | Hipster klient w restauracji |
Connie Jo Sechrist | Klientka w North Beach |
Dwight Taylor | Klient w North Beach |
Laryssa Troniak | Klientka galerii sztuki |
Ran Wei | Azjatka |
Steven Wiig | Bitnik |
Scotty Wood | Mechanik |
Jaden Alexander | Bitnik |
James Allore | Klient bistro / Odwiedzający galerię |
Leslie Hucul | Klientka galerii sztuki / Przechodzień |
Margaret Keane | Stara dama w parku |
George W. Leonard | Mężczyzna patrzący na obraz |
NeShaunda Mays | Piesza |
Christian Harris Neeman | Bitnik |
Paul Oostergo | Gość na gali / Przechodzień |