Tokijska opowieść / Tōkyō Monogatari (1953)

  • Gatunek: Dramat
  • Rok:
  • Czas trwania: 2 godz. 16 min.
  • Tytuł oryginalny: Tōkyō Monogatari
  • Dwoje staruszków wyrusza do Tokio, by odwiedzić swoje dorosłe dzieci. Nie mają one jednak czasu na zajęcie się rodzicami.

Dostępne na urządzeniach:
  • IOS
  • Android
  • Windows
  • Smart TV

Gdzie obejrzeć

Baner Zlukaj Film

Fabuła

„Wędrówka do Tokio / Podróże w Tōkyō (1953)”, reżyserowana przez Yasujiro Ozu, stanowi kamień milowy w filmowej sztuce Japonii. Historia dwójki staruszków, którzy podążają do stolicy, by spotkać swoje dorosłe dzieci, wplątana jest w delikatną sieć relacji rodzinnych i społecznych.

Opowieść rozpoczyna się od doświadczonych małżonków, Tomi (Chieko Higashiyama) i Shukishi (Chishû Ryû) Hirayamów, mieszkających w malowniczej japońskiej wiosce Onomichi z ich najmłodszą córką Kyoko (Kyôko Kagawa), nauczycielką miejscowej szkoły. Mimo obecności trójki dorosłych dzieci, którzy rozsiedli się w różnych miastach, Hirayamowie postanawiają wyruszyć w podróż do Tokio, aby odwiedzić Koichiego (Sô Yamamura) i Kaneko (Haruko Sugimura). W drodze do celu, zatrzymują się niespodziewanie w Osace, aby odwiedzić syna Keiso (Shirô Osaka).

Po dotarciu do Tokio stają przed gorzką rzeczywistością. Ich dzieci traktują ich wizytę jako niepotrzebny kłopot, zakłócający bieg ich codziennych planów. Ojciec i matka stanowią problem, który można łatwo rozwiązać, przekazując ich do taniego hotelu. Jedyną osobą, która okazuje szczere zainteresowanie starszymi Hirayamami, jest owdowiała synowa Noriko (Setsuko Hara).

W miarę upływu czasu wizyty, dzieci zaczynają zastanawiać się nad swoim postępowaniem nie tylko wobec rodziców, ale także w kontekście całego swojego dorosłego życia. Ozu, poprzez prosty, niemal kronikarski styl, ukazuje życie trzech pokoleń Japończyków. Początkowe rozczarowanie i niespełnione nadzieje ustępują szybko zrozumieniu i akceptacji zmian, jakie niesie ze sobą czas. Film stawia fundamentalne pytania o naturę relacji rodzinnych, starzenie się społeczeństwa i wpływ biegu czasu na wartość tradycji.

Moc „Podróży w Tōkyō” nie tkwi jedynie w głębokiej treści, ale również w subtelnych środkach wyrazu, z jakimi Ozu ukazuje swe tematy. Precyzyjne posługiwanie się kamerą, subtelność psychologiczna i niepowtarzalny rytm narracji czynią z tego filmu prawdziwe arcydzieło sztuki filmowej. W porównaniu do europejskich twórców, Ozu dzieli z Bergmanem, Olmim czy Rohmerem nie tylko subtelność psychologiczną, ale także zdolność do uniwersalnego ukazywania ludzkiego losu w sposób niezapomniany.

Podczas podróży do Tokio, śledzimy zmienne uczucia i oczekiwania starszych Hirayamów. Pragną oni zobaczyć, czy życie ich dzieci układa się pomyślnie, czy osiągnęły szczęście, a także, czy wychowanie przyczyniło się do tego, by stały się porządniejszymi ludźmi. Wizyta u syna, lekarza pediatry, i córki, prowadzącej swój salon fryzjerski, otwiera przed nimi drzwi do różnych światów, w których ich dzieci odnajdują się jako dorośli jednostki.

Jednak, jak często bywa, rzeczywistość nie pokrywa się z oczekiwaniami. Syn, traktowany jako lekarz domowy, nie spełnia pokładanych w nim nadziei, a córka, po ślubie, staje się bardziej oschła i skąpa. Ironicznie, najcieplejszym przyjęciem cieszy się synowa, która mimo tragicznych przeżyć w swoim życiu, zachowuje godność i optymizm. Ozu, z delikatnością, ukazuje proces starzenia się, ewolucję relacji międzypokoleniowych oraz nieuniknione zmiany, jakie niesie ze sobą bieg życia.

„Podróże w Tōkyō” to nie tylko film o rodzinie i relacjach międzyludzkich, ale również subtelne spojrzenie na społeczne przemiany, jakie zachodzą w powojennej Japonii. Zanikające rozczarowanie Hirayamów i niespełnione nadzieje przeradzają się w spokojną refleksję nad ludzkim losem i nieuniknionymi przemianami, jakie towarzyszą biegu czasu. Ozu, w swój jedyny sposób, porusza uniwersalne tematy, sprawiając, że „Podróże w Tōkyō” pozostają arcydziełem, które przetrwało próbę czasu i nadal dotyka serc widzów na całym globie.

Baner Torrentos

Podstawowe informacje

reżyseria Yasujirô Ozu
scenariusz Yasujirô Ozu, Kôgo Noda
gatunek Dramat
produkcja Japonia
premiera (Wznowienie w polskich kinach) 3 listopada 1953 (Światowa) 29 października 2010 (Polska premiera kinowa)
dystrybucja Gutek Film
studio Shôchiku Eiga
tytuł oryg. Tōkyō Monogatari
inne tytuły Tokyo Story Miedzynarodowe Their First Trip to Tokyo Miedzynarodowe Tokyo Story USA Tokyo Story Australia

Obsada

Aktor Postać
Shukishi Hirayama
Tomi Hirayama
Noriko Hirayama
Shige Kaneko
Koichi Hirayama
Kyôko Hirayama
Sanpei Numata
Kurazo Kaneko
Kobieta z kawiarni Oden
Pracownik kolei
Fumiko Hirayama, żona Koichiego
Keizo Hirayama
Klientka salonu piękności
Pomoc w salonie piękności
Klientka salonu piękności
Minoru Hirayama, syn Koichiego
Geshuku no seinen
Yone Hattori
Sąsiadka Noriko
Osamu Hattori
Isamu Hirayama, syn Koichiego
Sąsiad Shukichi Hirayama
Wpływowy mężczyzna
Posterunkowy
Szef Noriko
Urzędnik
Pokojówka z zajazdu
Pokojówka z zajazdu
Członek zespołu muzycznego
Lekarz

Zdjęcia

Zwiastuny

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *