Szalony Piotruś (1965)
Jean-Luc Godard
Opis
Ferdinand Griffon, znudzony swoim mieszczańskim życiem, pewnej nocy spotyka Marianne Renoir, w której po latach odzyskuje dawną miłość. Razem z nią wyrusza w szaloną podróż po południowej Francji.
Ferdinand to przedstawiciel pokolenia wypalonych idealistów, którzy stracili wiarę w sens życia. Jest znudzony swoim małżeństwem, pracą i konwencjonalnymi wartościami. Marianne to natomiast buntowniczka, która nie akceptuje panujących norm społecznych.
Wspólnie wyruszają w podróż, która jest jednocześnie ucieczką od rzeczywistości i poszukiwaniem nowych sensów. Podróżują bez celu, wpadając w różne przygody. Kradną, naciągają turystów, a nawet mordują. W międzyczasie rozmawiają o życiu, miłości i śmierci.
Podróż ta jest dla nich zarówno szansą na odnalezienie siebie, jak i na pogłębienie swojej relacji. Ferdinand zaczyna rozumieć Marianne, a Marianne zaczyna doceniać Ferdinanda.
Jednakże ich szczęście nie trwa wiecznie. Marianne zostaje uwikłana w niebezpieczną sprawę przemytu broni. Ferdinand staje przed wyborem: czy pozostać z Marianne, czy uciec przed niebezpieczeństwem.
Koniec filmu jest otwarty. Ferdinand może wybrać życie z Marianne, ale może też wybrać życie w bezpieczeństwie.
Analiza
Szalony Piotruś to film, który można interpretować na wiele sposobów. Można go traktować jako metaforę egzystencjalnego nihilizmu, jako opowieść o miłości i wolności, a także jako krytykę konwencjonalnego społeczeństwa.
Film jest pełen symboli i metafor. Samo imię bohatera, Piotruś, nawiązuje do postaci z francuskiego teatru ludowego. Pierrot jest postacią tragiczną, która jest ofiarą losu i otaczającego go świata. W filmie Godarda Ferdinand jest także ofiarą, ale nie losu, a konwencji społecznych.
Film jest także pełen humoru. Godard wykorzystuje różne środki komediowe, aby złagodzić dramatyzm historii. Dzięki temu film jest nie tylko głębokim studium ludzkiej egzystencji, ale także zabawną i wciągającą opowieścią.
Szalony Piotruś to jeden z najważniejszych filmów francuskiej Nowej Fali. Jest to film eksperymentalny, który wykorzystuje różne środki formalne, aby wyrazić złożoność ludzkiej psychiki. Film jest także ważnym dziełem politycznym, które krytykuje konwencjonalne społeczeństwo i zachęca do poszukiwania nowych sensów.
Ocena
Szalony Piotruś to film, który warto obejrzeć przynajmniej raz w życiu. Jest to film głęboki, zabawny i poruszający. Jest to także film, który pozostawia widza z mnóstwem pytań i refleksji.
reżyseria | Jean-Luc Godard |
scenariusz | Jean-Luc Godard, Rémo Forlani |
gatunek | Dramat, Komedia kryminalna |
produkcja | Francja, Włochy |
premiera | 29 sierpnia 1965 (Światowa) |
na podstawie | Lionel White (powieść) (niewymieniony w czołówce) |
studio | Dino de Laurentiis Cinematografica (koprodukcja) / Films Georges de Beauregard / Rome Paris Films / |
tytuł oryg. | Pierrot le Fou |
inne tytuły | Crazy Pete Miedzynarodowe Pierrot Goes Wild Miedzynarodowe Pierrot le Fou Wielka Brytania Pierrot le Fou USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Jean-Paul Belmondo | Ferdinand "Piotruś" Griffon |
Jean-Pierre Léaud | Młody człowiek w kinie |
Hans Meyer | Gangster |
Anna Karina | Marianne Renoir |
Dominique Zardi | Pracownik stacji benzynowej |
Samuel Fuller | Amerykański reżyser |
Dirk Sanders | Fred, brat Marianne |
László Szabó | Lazlo Kovacs, Emigrant polityczny |
Krista Nell | Pani Staquet |
Graziella Galvani | Żona Ferdynanda |
Henri Attal | Pracownik stacji benzynowej |
Aicha Abadir | |
Pascal Aubier | Drugi brat |
Georges Staquet | Franck |
Pierre Hanin | Trzeci brat |
Jimmy Karoubi | Karzeł |
Roger Dutoit | Gangster |
Raymond Devos | Przestraszony człowiek |
Maurice Auzel | Pracownik stacji benzynowej |