„Stroszek” (1977), wyreżyserowany przez Wernera Herzoga, to opowieść o trzech jednostkach, którym życie w Republice Federalnej Niemiec nie sprzyja, zdecydowanych na wyjazd do Stanów Zjednoczonych w poszukiwaniu swojego miejsca na ziemi.
Wiodącym bohaterem tej filmowej podróży jest Bruno Stroszek, uliczny artysta z Berlina, który po opuszczeniu zakładu karnego podejmuje decyzję o wspólnej wyprawie do Ameryki w towarzystwie prostytutki Ewy i ekscentrycznego sąsiada Scheitza. Ci trzej marginalizowani członkowie społeczeństwa postanawiają podjąć heroiczny, chociaż skazany na niepowodzenie, trud dotarcia do lepszego życia w nowym środowisku.
Rozpoczynamy historię od chwili, gdy Bruno Stroszek opuszcza mur więzienia w Berlinie, a na niego czeka Eva, dama lekkich obyczajów, która staje się jego towarzyszką życia. Dołącza do nich także ekscentryczny sąsiad Scheitz, pochłonięty badaniami nad magnetyzmem zwierząt. Razem podejmują decyzję o wyjeździe do Ameryki, gdzie kryje się nadzieja na lepsze jutro.
Po dotarciu do miasteczka Painsfield w stanie Wisconsin, trójka bohaterów na krótki okres odnajduje wymarzony raj. Bruno zatrudnia się jako mechanik, Eva rozpoczyna pracę jako kelnerka, a Scheitz kontynuuje swoje eksperymenty. Jednakże marzenia o wolności i szczęściu Bruno szybko zamieniają się w koszmar. Ameryka staje się dla niego miejscem zagubienia i anonimowości w tłumie, gdzie brak znajomości języka staje się barierą niemożliwą do przezwyciężenia.
Film „Stroszek” ukazuje tragiczne losy trzech jednostek dotkniętych przez okrutny los, które podejmują wyzwanie egzystencjalne. Bruno Stroszek, wzorowany na postaci rzeczywistej – Bruno S., spędzającego większą część swojego życia w zamkniętych zakładach dla umysłowo chorych i więzieniach, staje się symbolem ludzi odrzuconych przez społeczeństwo.
W filmie Herzoga, „Stroszek”, eksplorowane są tematy samotności, alienacji i niemożności odnalezienia się w obcym otoczeniu. Przez wykorzystanie faktów z życia odtwórcy roli tytułowej, Herzog hołduje nie tylko postaci filmowej, ale również przypomina o tych, którzy zostali zapomniani przez społeczeństwo. Bruno S., wcielający się w samego siebie, stanowi wyjątkowego aktora, przenoszącego na widzów głębokie emocje i doświadczenia z własnego życia.
„Stroszek” to filmowa podróż przez zakamarki ludzkiej psychiki, gdzie marzenia o lepszym życiu stają w obliczu bezlitosnej rzeczywistości. Werner Herzog, zawsze zafascynowany granicą między marzeniem a rzeczywistością, prowadzi widza przez labirynt ludzkich losów, odsłaniając tragiczną prawdę o życiu na marginesie społeczeństwa.
reżyseria | Werner Herzog |
scenariusz | Werner Herzog |
gatunek | Dramat, Psychologiczny |
produkcja | RFN |
premiera | 12 stycznia 1977 (Światowa) |
studio | Skellig Edition / Werner Herzog Filmproduktion / Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF) |
tytuł oryg. | Stroszek |
inne tytuły | Stroszek USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Bruno S. | Bruno Stroszek |
Eva Mattes | Eva |
Clemens Scheitz | Scheitz |
Wilhelm von Homburg | Sutener |
Vaclav Vojta | Lekarz |
Alfred Edel | Dyrektor więzienia |
Yuecsel Topcuguerler | Turecki więzień |
Clayton Szalpinski | Mechanik |
Michael Gahr | Więzień Hoss |
Ralph Wade | Licytator |
Al | Alfons |
Bob Evans | Bob Evans |
Scott McKain | Scott |
Ely Rodriguez | Indiański pomocnik mechanika |
Der Brave Beo | Beo |