W kręgu gorącego asfaltu brooklyńskich ulic, gdzie różnorodność kulturowa tkwi w każdym zakamarku, rozgrywa się opowieść o zaprawionych życiowymi doświadczeniami mieszkańcach. W tym mikrokosmosie, gdzie włoska pizzeria współistnieje obok koreańskiego sklepiku, każdy krok jest jak ruch na szachownicy, gotowy wywołać niespodziewane skutki.
To koniec lat osiemdziesiątych, kiedy Brooklyn rozkwita w swojej różnorodności, a ulice pełne są dźwięków i zapachów różnych kultur. Pizzeria, prowadzona z włoskim wdziękiem i amerykańskim pragnieniem sukcesu, wznosi się dumnie obok skromnego sklepiku koreańskiego. W tym dynamicznym krajobrazie Mookie, dostawca pizzy, pełni rolę nie tylko rozwożącego posiłki, lecz także obserwatora i uczestnika narastających napięć.
Gdy upalne promienie słońca zalewają ulice, a gorąco staje się nie do zniesienia, konflikty wybierają tę chwilę, by eksplodować niczym beczka prochu. Pizzeria i sklepik stają się sceną dramatu, na której toczą się walki o dominację nie tylko gospodarczą, lecz także kulturową. Właściciel pizzerii, z dumą niosący swój włoski dziedzictwo, stara się żyć zgodnie z zasadą „Rób, co należy”, wierząc, że to klucz do spokoju i pomyślności.
Jednak, kiedy spojrzymy na sklepik koreański, obraz stanie się bardziej złożony. Bariera językowa i kulturowa staje się przeszkodą, którą trudno przezwyciężyć, a wzajemne niezrozumienie prowadzi do wzrostu konfliktów. Społeczność murzyńska obwinia Koreańczyków o wyzysk i chciwość, widząc w nich nie tyle sąsiadów, co konkurentów gospodarczych. To wzajemne nieufności i oskarżenia prowadzą do narastającego napięcia, które wisi w powietrzu jak burza zbierająca się na horyzoncie.
Film Spike’a Lee to nie tylko obrazek z życia, to przede wszystkim studium społecznych napięć i konfliktów, które wciąż tli się pod powierzchnią wielokulturowego społeczeństwa. To opowieść o walce o szacunek, godność i prawo do bycia sobą, która wciąż pozostaje aktualna i inspirująca nawet po latach od premiery. „Rób, co należy” staje się tu nie tylko hasłem, lecz również pytaniem, które każdy z nas musi sobie zadać, patrząc na świat wokół siebie.
reżyseria | Spike Lee |
scenariusz | Spike Lee |
gatunek | Dramat, Komedia |
produkcja | USA |
premiera | 19 maja 1989 (Światowa) 21 listopada 2001 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $37 295 445 na świecie$27 545 445 w USA$9 750 000 poza USA |
budżet | $6 500 000 |
studio | 40 Acres & A Mule Filmworks |
tytuł oryg. | Do the Right Thing |
inne tytuły | Heatwave (tytuł roboczy) USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Ossie Davis | Burmistrz |
Ruby Dee | Matka Siostra |
Richard Edson | Vito |
Giancarlo Esposito | Buggin' Out |
Bill Nunn | Radio Raheem |
Paul Benjamin | ML |
Frankie Faison | Kokosowy Sid |
Danny Aiello | Salvatore "Sal" Fragione |
John Turturro | Pino |
Spike Lee | Mookie |
Martin Lawrence | Cee |
John Savage | Clifton |
Rosie Perez | Tina |
Sixto Ramos | Kumpel Steviego |
Angel Ramirez Jr. | Kumpel Steviego |
Shawn Elliott | Portorykański lodziarz |
Ginny Yang | Kim |
Joie Lee | Jade |
Miguel Sandoval | Oficer Ponte |
Rick Aiello | Oficer Long |
Roger Guenveur Smith | Smiley |
Steve White | Ahmad |
Leonard L. Thomas | Punchy |
Frank Vincent | Charlie |
Richard Habersham | Eddie |
Gwen McGee | Louise |
Steve Park | Sonny |
Yattee Brown | Dziewczyna grająca w Double Dutch |
Mecca Brunson | Dziewczyna grająca w Double Dutch |
Shawn Stainback | Dziewczyna grająca w Double Dutch |
Soquana Wallace | Dziewczyna grająca w Double Dutch |
David E. Weinberg | Detektyw ubrany po cywilnemu |
Joel Nagle | Sierżant |
Travell Lee Toulson | Hector |
Samuel L. Jackson | Pan "Love Daddy" |
Nelson Vasquez | Kumpel Steviego |
Chris Delaney | Kumpel Steviego |
Diva Osorio | Carmen |
Robin Harris | Słodki Dick Willie |
Christa Rivers | Ella |
Luis Antonio Ramos | Stevie |
Erik Dellums | Klient w pizzerii |
Leland Hardy | Prowodyr zamieszek |
Garry Pastore | P.O. Bonamo |
Nicholas Turturro | Policjant |
Sherwin Park | Koreańskie dziecko |
Eric Payne | Facet na zamieszkach |
John Michael Quinn | Policjant |
Michael Ralph | Facet przy hydrancie |