Rashomon to japoński film fabularny z 1950 roku w reżyserii Akiry Kurosawy. Zapoczątkował międzynarodową popularność reżysera i przyczynił się do spopularyzowania na świecie kina japońskiego. Film opowiada o napadzie na samuraja i jego żonę, dokonanym przez rozbójnika Tajōmaru.
Akcja filmu rozgrywa się w Japonii w okresie Heian (794-1185). W gęstym lesie Rashōmon znajduje się rozkładające się ciało samuraja. W pobliżu leży jego żona, która jest w stanie szoku. Na miejscu zbrodni spotykają się dwaj świadkowie: drwal i strażnik. Drwal opowiada, że widział, jak Tajōmaru zamordował samuraja i zgwałcił jego żonę. Strażnik twierdzi, że widział, jak żona sama zabiła męża, a następnie popełniła samobójstwo.
Następnego dnia do Rashōmon przybywa Tajōmaru. Opowiada, że samuraj zaatakował go, a on musiał się bronić. Żona samuraja uciekła, a on ją zgwałcił.
Wreszcie do Rashōmon przybywa duch samuraja. Opowiada, że jego żona zdradziła go z Tajōmaru, a on sam nie chciał dopuścić do tego, aby żyła w hańbie.
Każda z tych relacji jest inna i sprzeczna z pozostałymi. Jaka jest prawda? Tego nie wie nikt.
Rashomon to film o naturze prawdy. Kurosawa pokazuje, że prawda jest subiektywna i zależy od punktu widzenia. Każdy z bohaterów filmu ma swoją własną prawdę, która jest dla niego wiarygodna.
Film jest również opowieścią o ludzkiej naturze. Kurosawa pokazuje, że ludzie są zdolni do okrucieństwa, ale też do miłości i współczucia.
Rashomon jest uważany za jeden z najważniejszych filmów w historii kina. Film zdobył wiele nagród, w tym Złotego Lwa na Festiwalu Filmowym w Wenecji w 1951 roku.
Obrazy i muzyka
Rashōmon to film pełen pięknych obrazów. Kurosawa wykorzystał w filmie naturalne piękno japońskiej przyrody, aby podkreślić tragiczny charakter historii.
Ważnym elementem filmu jest również muzyka. Muzykę do filmu skomponował Fumio Hayasaka. Jest ona melancholijna i nostalgiczna, idealnie pasująca do atmosfery filmu.
Reżyseria
Akira Kurosawa to jeden z najważniejszych reżyserów w historii kina. Jego filmy cechują się doskonałą reżyserią, scenariuszem i zdjęciami.
Rashōmon to przykład mistrzowskiego warsztatu Kurosawy. Reżyser wykorzystał w filmie wiele innowacyjnych technik, takich jak:
Wpływ
Rashōmon miał ogromny wpływ na rozwój kina. Film został nakręcony w czasie, gdy dominowało kino realistyczne. Kurosawa pokazał, że kino może być również narzędziem do badania ludzkiej natury i egzystencji.
**Film inspirował wielu innych twórców, w tym:
Rashōmon to film, który nie traci na aktualności. Jest to film, który warto zobaczyć przynajmniej raz w życiu.
reżyseria | Akira Kurosawa |
scenariusz | Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto |
gatunek | Dramat |
produkcja | Japonia |
premiera | 25 sierpnia 1950 (Światowa) |
na podstawie | Ryûnosuke Akutagawa (opowiadanie) |
studio | Daiei Motion Picture Company |
tytuł oryg. | Rashômon |
inne tytuły | Rashomon Wielka Brytania Rashomon USA In the Woods Rasho-Mon |
Aktor | Postać |
---|---|
Toshirô Mifune | Tajômaru |
Machiko Kyô | Masako |
Masayuki Mori | Takehiro |
Takashi Shimura | Drwal |
Minoru Chiaki | Kapłan |
Kichijirô Ueda | Chudopachołek |
Noriko Honma | Medium |
Daisuke Katô | Policjant |
Rashomon to japoński film fabularny z 1950 roku w reżyserii Akiry Kurosawy. Film opowiada o napadzie na samuraja i jego żonę, dokonanym przez rozbójnika Tajōmaru. Historia jest przedstawiona z perspektywy czterech narratorów: Tajōmaru, żony, ducha samuraja i drwala, który znalazł zwłoki.
Film rozpoczyna się od sceny, w której drwal (Takashi Shimura) znajduje zwłoki samuraja (Masayuki Mori) w lesie. Przybywa tam również strażnik (Takashi Shimura), który przesłuchuje drwala. Drwal opowiada, że widział, jak Tajōmaru (Toshiro Mifune) napadł na samuraja i jego żonę (Machiko Kyo). Tajōmaru zabił samuraja, a żonę zgwałcił.
Następnego dnia strażnik przesłuchuje Tajōmaru. Tajōmaru przedstawia inną wersję wydarzeń. Twierdzi, że to żona zaproponowała mu, aby zabili samuraja. Kobieta była niezadowolona z małżeństwa i chciała się uwolnić od męża. Tajōmaru zgodził się na jej prośbę i zabił samuraja. Kobieta jednak nie chciała, aby ją zgwałcono, więc walczyła z Tajōmaru. W wyniku szarpaniny opadła na miecz męża i śmiertelnie się zraniła.
Następnie strażnik przesłuchuje ducha samuraja. Duch opowiada, że to on zamordował żonę. Twierdzi, że kobieta była mu niewierna i chciał ją ukarać.
Na koniec strażnik przesłuchuje żonę. Kobieta opowiada, że to Tajōmaru zabił samuraja. Twierdzi, że walczyła z Tajōmaru, ale została zgwałcona.
W filmie nie ma jednej, ostatecznej wersji wydarzeń. Każdy z narratorów przedstawia swoją prawdę, która może być prawdą subiektywną, a nawet kłamstwem. Film pokazuje, że prawda może być różna dla różnych osób i że może być zależna od ich własnych interesów i przekonań.
Rashomon jest filmem przełomowym w historii kina. Był pierwszym japońskim filmem, który otrzymał międzynarodową sławę. Film zdobył Złotego Lwa na Festiwalu Filmowym w Wenecji w 1951 roku i był nominowany do Oscara w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego.
Film jest również uważany za jeden z najwybitniejszych filmów noir. Jest to gatunek filmowy, który charakteryzuje się mrocznym, ponurym klimatem i atmosferą niepewności. Rashomon spełnia te kryteria, ponieważ opowiada o zbrodni, która ma miejsce w ciemnym, gęstym lesie.
Rashomon jest filmem, który porusza wiele ważnych tematów. Jest to film o prawdzie, moralności, ludzkiej naturze i przemijaniu. Film jest również pięknie zrealizowany. Kurosawa wykorzystał w nim niesamowite zdjęcia Kazuo Miyagiwy, które tworzą niezapomniany klimat.
Oto kilka ciekawostek na temat filmu:
- Film jest oparty na dwóch opowiadaniach Ryūnosuke Akutagawy: Rashōmon i In a Grove.
- Scenariusz filmu został napisany przez Akirę Kurosawę, Shinobu Hashimoto i Ryūnosuke Akutagawę.
- Film został nakręcony w Japonii, w lesie Arashiyama w Kioto.
- Rashomon był pierwszym japońskim filmem, który został nakręcony w technice CinemaScope.
- Film był nominowany do Oscara w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego.
Rashomon to film, który warto obejrzeć. Jest to film, który zapada w pamięć i skłania do refleksji.