W filmie „The Virgin Suicides” (1999), debiutanckim dziele Sofii Coppoli, opartym na powieści Jeffrey’a Eugenidesa, przenosimy się do sennej atmosfery konserwatywnej dzielnicy Grosse Point na przedmieściach Michigan lat 70. To opowieść o rodzinie Lisbonów, której pięć uroczych córek przyciąga uwagę młodych chłopców z otoczenia.
W pozornie spokojnych amerykańskich przedmieściach, gdzie pozory harmonii kryją głęboko skrywane napięcia, pan Lisbon, nauczyciel matematyki w lokalnym liceum, i jego żona, skupiona na obowiązkach domowych, wychowują pięć nastoletnich córek w rygorystyczny sposób, oparty na katolickiej moralności. Choć dziewczęta są atrakcyjne, ich życie toczy się w surowych ramach zakazów i nakazów, a radość i zabawa rówieśników są traktowane jako grzeszne rozrywki.
Intryga filmu nabiera tempa, gdy najmłodsza z córek, trzynastoletnia Cecilia, próbuje popełnić samobójstwo. To wydarzenie zaczyna intensyfikować zainteresowanie młodych chłopców, którzy zaczynają bacznie obserwować życie i tajemnice dziewczynek. Po tragicznym zakończeniu życia Cecilii, rodzina Lisbonów rozpada się, a matka poddaje pozostałe córki izolacji, pragnąc uchronić je przed wpływem zewnętrznego świata.
Losy dziewcząt zmieniają się, gdy jedna z sióstr, Lux (grana przez Kirsten Dunst), nawiązuje romans z chłopakiem. Fascynacja młodych mężczyzn narasta, gdy postanawiają pomóc dziewczynom w ucieczce z domu. Po balu maturalnym, który przynosi im chwilową wolność, Lux nie powraca na noc, co skutkuje całkowitym zakazem opuszczania domu dla pozostałych sióstr.
Coppola prezentuje obiektywny obraz życia rodziny Lisbonów, utrzymany w dystansie od głębokich emocji i dramatycznych rozterek bohaterek. Film skupia się na perspektywie młodych chłopców, którzy, pod wpływem fascynacji dziewczętami, próbują zgłębić ich świat. Po samobójstwie Cecilii, chłopcy studiują pamiętnik zmarłej, zbierają przedmioty dziewcząt, poszukując odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
Coppola konsekwentnie unika dramatyzmu, pozostawiając widza z refleksją nad postępowaniem bohaterów. Dziewczyny, choć na pozór spokojne, ukrywają w sobie tajemnice, a ich wybory są pełne subtelności. Reżyserka bada tematy kontroli rodzicielskiej, katolickiej moralności, dojrzewania i traumy, ukazując historię rodzinnych relacji w kontekście społecznego i kulturowego dziedzictwa lat 70.
„The Virgin Suicides” to film pełen delikatności, w którym Coppola zwraca uwagę na detale i atmosferę, zamiast skupiać się na ekspresji emocji. Widzowie śledzą rozpad rodziny, próby zrozumienia dziewcząt przez chłopców oraz dążenia sióstr do wolności. Film ten porusza trudne tematy, pozostawiając jednocześnie widza z głębokimi przemyśleniami na temat natury ludzkich relacji i procesu dojrzewania.
reżyseria | Sofia Coppola |
scenariusz | Sofia Coppola |
gatunek | Dramat, Psychologiczny |
produkcja | USA |
premiera | 19 maja 1999 (Światowa) 30 listopada 2001 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $10 410 044 na świecie$4 906 229 w USA$5 503 815 poza USA |
budżet | $9 000 000 |
na podstawie | Jeffrey Eugenides (powieść) |
studio | American Zoetrope / Eternity Pictures / Muse Productions / |
tytuł oryg. | The Virgin Suicides |
inne tytuły | Sofia Coppola's the Virgin Suicides (pełny tytuł) USA The Lisbon Sisters (tytuł roboczy) USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Kirsten Dunst | Lux Lisbon |
A.J. Cook | Mary Lisbon |
Chelse Swain | Bonnie Lisbon |
Leslie Hayman | Therese Lisbon |
Hanna Hall | Cecilia Lisbon |
Josh Hartnett | Trip Fontaine |
James Woods | Pan Lisbon |
Kathleen Turner | Pani Lisbon |
Danny DeVito | Dr Horniker |
Jonathan Tucker | Tim Weiner |
Hayden Christensen | Jake Hill Conley |
Michael Paré | Dorosły Trip Fontaine |
Scott Glenn | Ojciec Moody |
Robert Schwartzman | Paul Baldino |
Chris Hale | Peter Sisten |
Joe Roncetti | Kevin Head |
Noah Shebib | Parkie Denton |
Lee Kagan | David Barker |
Anthony DeSimone | Chase Buell |
Allen Stewart-Coates | Pan Scheer |
Dawn Greenhalgh | Pani Scheer |
Suki Kaiser | Lydia Perl |
Joe Dinicol | Dominic Palazzolo |
Paul Sybersma | Joe Larson |
Roberta Hanley | Pani Weiner |
Michèle Duquet | Pani Denton |
Dustin Ladd | Chip Willard |
Charles Boyland | Curt van Osdol |
Gary Brennan | Donald |
Peter Snider | Ojciec Tripa (Pan Fontaine) |
Susan Sybersma | Pani Larson |
Giovanni Ribisi | |
Catherine Swing | Pani O'Connor |
Melody Johnson | Lorie |
Timothy Adams | Buzz Romano |
Andrew Gillies | Dyrektor Woodhouse |
Amos Crawley | John |
Tim Hall | Kurt Siles |
Mackenzie Lawrenz | Jim Czeslawski |
François Klanfer | Doktor |
Scot Denton | Pan O'Connor |
Tracy Ferencz | Pielęgniarka |
Marianne Moroney | Nauczycielka |
Leah Straatsma | Rannie |
Jaya Karsemeyer | Gloria |
Sandi Stahlbrand | Meredith Thompson |
Megan Kennedy | Cheerleaderka |
Sarah Minhas | Wanda Brown |
Courtney Hawkrigg | Grace |
Ashley Ainsworth | Sheila Davis |
Sheyla Molho | Danielle |
Kristin Fairlie | Amy Schraff |
Kirk Gonnsen | Pracownik cmentarza |
Mark Polley | Pracownik cmentarza |
Mandy Lee Jones | Uczennica |
John Buchan | John (Szef Lydii) |
Neil Girvan | Pijany mężczyzna w basenie |
Michael Michaelessi | Kierownik Działu Parku |
Sally Cahill | Pani Hedlie |
Mairlyn Smith | Pani Woodhouse |
Anne Wessels | Kobieta w Chiffon |
Derek Boyes | Płaczący trener piłki nożnej |
Sherry Miller | Pani Buell |