Powrót to film rosyjskiego reżysera Andrieja Zwiagincewa, który zdobył Złotego Lwa na 60. MFF w Wenecji. Jest to oszczędny w środkach film, który porusza ważne tematy, takie jak relacje rodzinne, kryzys tożsamości i poszukiwanie sensu życia.
Akcja filmu rozgrywa się w Rosji. Ojciec, który zniknął 12 lat temu, niespodziewanie wraca do domu. Ma dwóch synów, Andrieja i Iwana, którzy nie pamiętają go. Ojciec zabiera synów w podróż do odległej wsi, gdzie mieszka jego matka.
Podczas podróży ojcowie i synowie poznają się na nowo. Ojciec jest surowym i autorytarnym mężczyzną, który nie okazuje uczuć. Synowie są zagubieni i nie wiedzą, jak się zachować w stosunku do ojca.
W trakcie podróży dochodzi do kilku konfliktów między ojcem a synami. Ojciec jest zły na synów za to, że wyrośli bez niego. Synowie są źli na ojca za to, że ich opuścił.
Konflikty te prowadzą do tragedii. W finale filmu ojciec zostaje zabity przez jednego z synów.
Powrót jest filmem o poszukiwaniu sensu życia. Ojciec, który wraca do domu, jest człowiekiem, który stracił sens życia. Nie wie, kim jest i co ma zrobić ze sobą. Synowie, którzy nie pamiętają ojca, również szukają sensu życia. Próbują zrozumieć, kim jest ich ojciec i dlaczego ich opuścił.
Film Zwiagincewa jest także filmem o relacjach rodzinnych. Ojciec i synowie są skomplikowanymi postaciami, które mają do siebie wiele żalu i pretensji. Ich relacje są pełne napięcia i konfliktów.
Powrót jest filmem, który porusza ważne tematy w sposób oszczędny i sugestywny. Jest to film, który zapada w pamięć i długo się o nim myśli.
Analiza filmu
Film Zwiagincewa można analizować z wielu perspektyw. Można go interpretować jako metaforę kryzysu tożsamości, który dotyka Rosję w XXI wieku. Można go również interpretować jako film o poszukiwaniu sensu życia w świecie, który jest coraz bardziej zsekularyzowany i pozbawiony wartości.
Analiza postaci
Ojciec to postać złożona i tajemnicza. Nie wiemy, dlaczego zniknął na 12 lat. Nie wiemy, co robił przez ten czas. Wiemy tylko, że jest to człowiek, który stracił sens życia.
Aleksiej, starszy syn, jest posłusznym i uległym chłopcem. Jest zagubiony i nie wie, jak się zachować w stosunku do ojca.
Iwan, młodszy syn, jest buntowniczym i nieposłusznym chłopcem. Jest zły na ojca za to, że go opuścił.
Analiza reżyserii
Zwiagincew jest reżyserem, który słynie z oszczędnego stylu. Jego filmy są pełne długich kadrów i powtarzających się motywów.
Powrót jest filmem, który jest utrzymany w ciemnej i ponurej tonacji. Film jest pełen symboliki i metafor.
Ocena filmu
Powrót to film wybitny, który zasługuje na uwagę. Jest to film, który porusza ważne tematy w sposób oszczędny i sugestywny.
reżyseria | Andriej Zwiagincew |
scenariusz | Vladimir Moiseenko, Aleksandr Novototskiy-Vlasov |
gatunek | Dramat |
produkcja | Rosja |
premiera | 25 czerwca 2003 (Światowa) 19 marca 2004 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $8 482 993 na świecie$504 256 w USA$7 978 737 poza USA |
dystrybucja | Gutek Film |
studio | Ren Film |
tytuł oryg. | Vozvrashchenie |
inne tytuły | The Return Miedzynarodowe The Return USA The Return Wielka Brytania |
Aktor | Postać |
---|---|
Ivan Dobronravov | Iwan |
Vladimir Garin | Andriej |
Konstantin Lavronenko | Ojciec |
Galina Petrova | Babcia |
Nataliya Vdovina | Matka |
Yelizaveta Aleksandrova | Kelnerka |
Lazar Dubovik | Chuligan |
Andrei Sumin | Mężczyzna w porcie |
Lyubov Kazakova | Dziewczyna w okularach |
Aleksei Suknovalov | Zavodila |