Podwójne życie Weroniki / La Double vie de Véronique (1991)

  • Gatunek: Dramat
  • Rok:
  • Czas trwania: 1 godz. 38 min.
  • Tytuł oryginalny: La Double vie de Véronique
  • W Polsce i Francji żyją dwie dziewczyny, które nie wiedzą o sobie nawzajem, a mimo to łączy je magiczna więź.

Dostępne na urządzeniach:
  • IOS
  • Android
  • Windows
  • Smart TV

Gdzie obejrzeć

Baner VoD Strefa

Fabuła

Podwójne życie Weroniki to film psychologiczny z 1991 roku w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego, zrealizowany we francusko-polsko-norweskiej koprodukcji na podstawie scenariusza napisanego przez reżysera wraz z Krzysztofem Piesiewiczem. Film opowiada o losach dwóch identycznych dziewczyn, Francuzki Véronique i Polki Weroniki (z Irène Jacob w podwójnej roli). Reprezentują one odmienny stosunek do kariery muzycznej, dający różne konsekwencje ich wyborów.

Film rozpoczyna się sceną porodu dwóch dziewczynek, które przychodzą na świat tego samego dnia, o tej samej godzinie. Jedna z nich, Véronique, rodzi się we Francji, druga, Weronika, w Polsce. Dziewczynki nie znają się, ale są połączone tajemniczą więzią.

Véronique mieszka w Clermont-Ferrand i pracuje jako nauczycielka muzyki. Ma talent wokalny, ale boi się występować publicznie. Weronika mieszka w Krakowie i jest uczennicą szkoły muzycznej. Jest odważna i ma ambicje zostać śpiewaczką operową.

Dziewczyny zaczynają odczuwać obecność siebie nawzajem. Véronique widzi Weronikę w swoich snach, a Weronika słyszy głos Véronique w głowie. Dziewczyny zaczynają również doświadczać podobnych zdarzeń.

Véronique spotyka Alexandre’a, młodego reżysera filmowego. Zakochuje się w nim, ale nie jest pewna, czy jest gotowa na związek. Weronika poznaje swojego idola, śpiewaczkę operową Barbarę. Barbara jest zachwycona talentem Weroniki i proponuje jej występ w operze.

Véronique postanawia rzucić pracę i wyjechać do Krakowa, aby spotkać Weronikę. W Krakowie dowiaduje się, że Weronika nie żyje. Dziewczyna zmarła nagle, podczas próby w operze.

Véronique jest zdruzgotana śmiercią Weroniki. Powraca do Clermont-Ferrand i postanawia spełnić marzenie swojej siostry. Wstępuje do szkoły muzycznej i rozpoczyna naukę śpiewu.

Film kończy się sceną, w której Véronique występuje w operze. Jej głos jest identyczny z głosem Weroniki.

Podwójne życie Weroniki to film o tajemniczej więzi, jaka może łączyć ludzi. To także film o miłości, przyjaźni i spełnieniu marzeń.

Film jest utrzymany w poetyckim i melancholijnym klimacie. Jest to zasługa pięknej muzyki Zbigniewa Preisnera, która stanowi integralną część filmu.

Interpretacje filmu

Film Podwójne życie Weroniki jest otwarty na różne interpretacje. Można go odczytywać jako historię o reinkarnacji, o dwóch duchach, które łączą się w jedną osobę. Można go również odczytywać jako historię o miłości, która transcenduje granice czasu i przestrzeni.

Jedną z możliwych interpretacji filmu jest, że Véronique i Weronika to dwie strony tej samej osoby. Véronique to osoba spokojna i nieśmiała, która boi się porażek. Weronika to osoba odważna i ambitna, która nie boi się spełniać swoich marzeń.

W tej interpretacji śmierć Weroniki można odczytywać jako symbol zwycięstwa Véronique nad jej słabościami. Véronique pokonuje swój strach i spełnia marzenie Weroniki o karierze śpiewaczki operowej.

Inną możliwą interpretacją filmu jest, że Véronique i Weronika to dwie osoby, które są połączone więzią karmiczną. Weronika umiera, aby Véronique mogła spełnić swoje marzenia.

W tej interpretacji śmierć Weroniki można odczytywać jako symbol poświęcenia. Weronika poświęca swoje życie, aby Véronique mogła być szczęśliwa.

Ocena filmu

Podwójne życie Weroniki to film, który porusza i inspiruje. To film, który zadaje ważne pytania o sens życia i o to, co łączy ludzi.

Film jest dobrze zrealizowany i aktorstwo jest na wysokim poziomie. Irène Jacob w podwójnej roli Véronique i Weroniki jest znakomita.

Podsumowując

Podwójne życie Weroniki to film, który warto zobaczyć. To film, który zapada

Baner Torrentos

Podstawowe informacje

reżyseria Krzysztof Kieślowski
scenariusz Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz
gatunek Dramat
produkcja Francja, Polska, Norwegia
premiera 15 maja 1991 (Światowa) 6 października 1991 (Polska premiera kinowa)
boxoffice $1 999 955 w USA
na podstawie Marcin Latałło (dialogi)
studio Canal+ / Norsk Film / Sidéral Productions
tytuł oryg. La Double vie de Véronique
inne tytuły The Double Life of Weronika (alternatywna pisownia) Miedzynarodowe The Double Life of Veronique Miedzynarodowe The Double Life of Véronique Wielka Brytania The Double Life of Véronique USA

Obsada

Aktor Postać
Weronika / Véronique
Alexandre Fabbri
Ciotka Weroniki
Catherine
Antek, chłopak Weroniki
"Pstrokata", prowadząca chór w Krakowie
Dyrygent
Ojciec Weroniki
Adwokat
Profesor
Listonosz
Jean-Pierre
Serge
Claude
Kobieta w kapeluszu
Nicole
Recepcjonistka
Kolejarz
Pauline Monier
Mężczyzna w szarym płaszczu
Ojciec Veronique
Nauczyciel
Kobieta
Kobieta

Zdjęcia

Alternatywne opisy

Podwójne życie Weroniki to film psychologiczny z 1991 roku w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego, zrealizowany we francusko-polsko-norweskiej koprodukcji na podstawie scenariusza napisanego przez reżysera wraz z Krzysztofem Piesiewiczem. Film przedstawia losy dwóch identycznych dziewczyn, Francuzki Véronique i Polki Weroniki (z Irène Jacob w podwójnej roli). Reprezentują one odmienny stosunek do kariery muzycznej, dający różne konsekwencje ich wyborów.

Akcja filmu rozpoczyna się w Krakowie, gdzie Weronika jest studentką muzyki i chórzystką. Pewnego dnia podczas próby chóru doznaje ataku serca i umiera. Jej śmierć wstrząsa jej bliskimi, ale także Véronique, która mieszka w Clermont-Ferrand we Francji. Véronique również jest utalentowaną muzyczką, ale nie ma odwagi podążać za swoimi marzeniami. Po śmierci Weroniki zaczyna mieć dziwne sny, w których widzi ją i przeżywa jej życie.

W miarę rozwoju akcji filmu okazuje się, że Weronika i Véronique są do siebie nie tylko podobne fizycznie, ale także mają wspólne zainteresowania i pasje. Obydwie kochają muzykę, są wrażliwe i empatyczne. Ich losy są ze sobą w jakiś sposób połączone, choć nie wiadomo w jaki.

Film Kieślowskiego jest pełny symboliki i metafor. Tytułowa podwójność życia Weroniki i Véronique może być interpretowana na wiele sposobów. Może oznaczać duchowe połączenie dwóch osób, ale także ich wewnętrzne rozdwojenie. Film może być również odczytywany jako refleksja nad sensem życia i śmierci.

Motyw bliźniactwa

Motyw bliźniactwa jest jednym z najważniejszych w filmie. Weronika i Véronique są jak dwie krople wody. Mają takie same imiona, podobne twarze, a nawet podobne zainteresowania. Ich losy są w jakiś sposób ze sobą połączone, choć nie wiadomo w jaki.

Bliźniactwo może być interpretowane jako symbol duchowego połączenia dwóch osób. Weronika i Véronique są jak dwie części jednej całości. Ich połączenie jest niewidzialne, ale silne.

Bliźniactwo może być również interpretowane jako symbol wewnętrznego rozdwojenia. Weronika i Véronique reprezentują dwie różne strony ludzkiej duszy. Weronika to strona pełna pasji i energii, Véronique to strona bardziej refleksyjna i wrażliwa.

Motyw śmierci

Motyw śmierci jest również bardzo istotnym w filmie. Śmierć Weroniki jest punktem zwrotnym w życiu Véronique. Dopiero po jej śmierci Véronique zaczyna rozumieć, że życie jest kruche i należy je przeżyć pełnią życia.

Śmierć może być interpretowana jako koniec jednego etapu życia i początek nowego. Śmierć Weroniki to koniec jej ziemskiej egzystencji, ale jednocześnie początek jej duchowej podróży.

Motyw muzyki

Muzyka jest jednym z najważniejszych elementów filmu. Weronika i Véronique są utalentowanymi muzyczkami. Muzyka jest dla nich sposobem wyrażania siebie i kontaktu z innymi.

Muzyka może być interpretowana jako symbol piękna i transcendencji. Muzyka pozwala nam transcendować codzienność i nawiązać kontakt z czymś wyższym.

Ocena

"Podwójne życie Weroniki" to jeden z najważniejszych filmów Krzysztofa Kieślowskiego. Jest to film piękny, poruszający i pełny symboliki. Film pozostawia widza z wieloma pytaniami i refleksjami.

Film został bardzo dobrze przyjęty przez krytyków i widzów. Zdobył wiele nagród, w tym nagrodę FIPRESCI na festiwalu w Cannes.

Podsumowanie

"Podwójne życie Weroniki" to film, który warto zobaczyć. Jest to film, który zapada w pamięć i skłania do refleksji.


Podwójne życie Weroniki to film psychologiczny z 1991 roku w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego, zrealizowany we francusko-polsko-norweskiej koprodukcji. Film opowiada historię dwóch kobiet, Véronique i Weroniki, które rodzą się tego samego dnia, o tej samej godzinie, w dwóch różnych miastach: Clermont-Ferrand we Francji i Krakowie w Polsce. Dziewczyny są do siebie uderzająco podobne, mają podobne zainteresowania i talenty artystyczne. Véronique jest nauczycielką muzyki, a Weronika jest studentką śpiewu operowego.

Film rozpoczyna się sceną, w której Véronique widzi w wizji śmierć młodej kobiety. Wizja ta okazuje się być prorocza, gdyż niedługo później Weronika umiera na scenie podczas próby. Véronique jest zrozpaczona śmiercią swojej sobowtórki, ale z czasem zaczyna odczuwać z nią coraz większą więź.

W filmie Kieślowskiego pojawiają się liczne wątki symboliczne i metaforyczne. Wizja śmierci Weroniki można interpretować jako symbol przemijania i nieuchronności śmierci. Motyw doppelgängera, czyli sobowtóra, można natomiast odczytywać jako metaforę poszukiwania własnej tożsamości.

Akcja filmu

Film rozpoczyna się sceną, w której Véronique, młoda nauczycielka muzyki z Clermont-Ferrand, widzi w wizji śmierć młodej kobiety. Wizja ta okazuje się być prorocza, gdyż niedługo później Weronika umiera na scenie podczas próby.

Po śmierci Weroniki Véronique zaczyna odczuwać z nią coraz większą więź. Przenosi się do Krakowa, gdzie mieszkała Weronika, i zaczyna zajmować się jej sprawami. Odkrywa, że Weronika była studentką śpiewu operowego i miała wielką pasję do muzyki.

Véronique poznaje rodziców i przyjaciół Weroniki. Dowiaduje się, że Weronika była samotną i nieszczęśliwą osobą. Była rozdarta między miłością do muzyki a pragnieniem normalnego życia.

Véronique zaczyna również odczuwać, że ma pewne umiejętności, które wcześniej nie były jej znane. Jest w stanie odczytywać myśli innych ludzi i ma niezwykłą intuicję.

Motyw doppelgängera

Motyw doppelgängera, czyli sobowtóra, jest jednym z najważniejszych w filmie Kieślowskiego. Véronique i Weronika są do siebie uderzająco podobne, mają podobne zainteresowania i talenty artystyczne. Są to jednak dwie zupełnie różne osoby. Véronique jest bardziej otwarta i towarzyska, a Weronika jest bardziej zamknięta i introwertyczna.

Motyw doppelgängera można interpretować jako metaforę poszukiwania własnej tożsamości. Véronique, poznając Weronikę, zaczyna lepiej poznawać samą siebie. Dowiaduje się, kim mogłaby być, gdyby wybrała inne życie.

Motyw przemijania

Kolejnym ważnym motywem w filmie jest motyw przemijania. Wizja śmierci Weroniki jest symbolem przemijania i nieuchronności śmierci. Véronique, poznając Weronikę, zaczyna uświadamiać sobie, że życie jest kruche i należy je doceniać.

Muzyka

Muzyka odgrywa w filmie Kieślowskiego bardzo ważną rolę. Jest ona nie tylko tłem akcji, ale również jednym z najważniejszych elementów narracji. Muzyka łączy Véronique i Weronikę, a także podkreśla ich duchową więź.

Wpływ filmu

Podwójne życie Weroniki to jeden z najważniejszych filmów w dorobku Krzysztofa Kieślowskiego. Film został doceniony przez krytyków i widzów na całym świecie. Otrzymał wiele nagród, w tym nagrodę FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes.

Film jest uważany za arcydzieło kina psychologicznego. Jego tematyka, która dotyczy takich kwestii jak tożsamość, przemijanie i miłość, jest uniwersalna i poruszająca.

Ocena

Podwójne życie Weroniki to film piękny, poruszający i niezapomniany. Jest to film, który warto obejrzeć przynajmniej raz w życiu.


Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *