Osiem i pół / 8 1/2 (1963)

  • Gatunek: Dramat
  • Rok:
  • Czas trwania: 2 godz. 18 min.
  • Tytuł oryginalny: 8 1/2
  • Choć cała produkcja została już przygotowana, brakuje pomysłu na film. Reżyser cierpi z powodu kryzysu twórczego.

Dostępne na urządzeniach:
  • IOS
  • Android
  • Windows
  • Smart TV

Gdzie obejrzeć

Baner DisplayMovies

Fabuła

Osiem i pół (1963) to film włoskiego reżysera Federico Felliniego, który opowiada o kryzysie twórczym znanego reżysera filmowego, Guido Anselmiego (Marcello Mastroianni). Film, który powszechnie uważany jest za jedno z najważniejszych dzieł w historii kina, jest oniryczną, pełną symboliki opowieścią o samotności artysty, jego niepewności i poszukiwaniu sensu życia.

Fabuła

Film rozpoczyna się sceną, która stanowi metaforę wewnętrznego rozdarcia Guido. Reżyser, uwięziony w swoim samochodzie, stoi w korku i nie może się wydostać. Jest przytłoczony otaczającą go rzeczywistością i czuje się jak w pułapce. W ostatniej chwili udaje mu się wyrwać i wznieść ponad wszystko.

Guido, który przygotowuje się do realizacji swojego dziewiątego filmu, zmaga się z kryzysem twórczym. Nie potrafi znaleźć pomysłu na fabułę i czuje się przytłoczony oczekiwaniami otoczenia. W jego życiu prywatnym również nie układa się najlepiej. Jest żonaty z Giulią (Anouk Aimée), ale ich związek jest pozbawiony miłości. Guido ma również kochankę, Marię Maddalenę (Claudia Cardinale), ale i ta relacja nie daje mu szczęścia.

W poszukiwaniu inspiracji Guido ucieka w świat marzeń. Widzi siebie jako dziecko, które dorastało w małym miasteczku. Wspomina również swoje poprzednie filmy i postacie, które w nich stworzył.

Symbolika

Osiem i pół jest filmem pełnym symboliki. Każda scena i postać ma swoje znaczenie.

  • Samochód, w którym uwięziony jest Guido, symbolizuje jego twórczy impas. Reżyser nie może się wydostać z pułapki, w którą sam się wpędził.
  • Rzym, w którym rozgrywa się akcja filmu, symbolizuje świat zewnętrzny, który otacza i przytłacza Guido.
  • Giulia, żona Guido, symbolizuje jego mieszczańskie życie, które go nie satysfakcjonuje.
  • Maria Maddalena, kochanka Guido, symbolizuje jego artystyczną duszę, która dąży do wolności.
  • Dzieciństwo Guido, które pojawia się w jego snach, symbolizuje jego marzenia i pragnienia.
  • Poprzednie filmy Guido, które również pojawiają się w jego snach, symbolizują jego twórczy dorobek i jego przeszłość.

Interpretacje

Osiem i pół można interpretować na wiele sposobów. Film można odczytywać jako osobiste wyznanie Felliniego, który sam zmagał się z kryzysem twórczym. Można go również interpretować jako uniwersalną opowieść o samotności artysty i jego poszukiwaniu sensu życia.

Film jest również często odczytywany jako metafora współczesnego świata, który jest pełen chaosu i niepewności. Guido, jako przedstawiciel artystycznej bohemy, jest postacią, która nie potrafi się odnaleźć w tej rzeczywistości.

Ocena

Osiem i pół to film wybitny, który wniósł znaczący wkład do rozwoju kina. Film jest oniryczną, pełną symboliki opowieścią o samotności artysty, jego niepewności i poszukiwaniu sensu życia. Film jest również doskonałym przykładem stylu Felliniego, który charakteryzuje się wykorzystaniem surrealistycznych obrazów i metafor.

Film został nagrodzony dwoma Oscarami, w tym za najlepszy film nieanglojęzyczny. Został również uznany za jeden z najlepszych filmów XX wieku przez m.in. magazyn „Time” i amerykańską Akademię Sztuk i Nauk Filmowych.

Baner Torrentos

Podstawowe informacje

reżyseria Federico Fellini
scenariusz Tullio Pinelli, Brunello Rondi
gatunek Dramat
produkcja Włochy, Francja
premiera 1963 (Światowa)
boxoffice $98 760 w USA
na podstawie Federico Fellini (materiały do scenariusza, historia) / Ennio Flaiano (materiały do scenariusza, historia)
studio Cineriz / Francinex
tytuł oryg. 8 1/2
inne tytuły Eight and a Half (alternatywna pisownia) Wielka Brytania Eight and a Half (alternatywna pisownia) USA Federico Fellini's 8 1/2 USA

Obsada

Aktor Postać
Guido Anselmi
Luisa Anselmi
Carla
Claudia
Rossella
Gloria Morin
Pace, producent
Ojciec Guida
Madeleine, francuska aktorka
Carini, krytyk filmowy
Fascynująca kobieta
Agent Claudii
Modelka
Saraghina
Matka Anselmiego
Guido z czasów szkolnych
Przyjaciel
Kardynał
Dziewczyna producenta
Agent francuskiego aktora
Żona dziennikarza
Agent prasowy Claudii
Przyjaciel
Lekarz z uzdrowiska
Ciotka Guida
Świta kardynała
Klaun
Guido jako dziecko
Przyjaciel Luisy
Dyrektorka szkoły
Księgowy produkcji filmu
Człowiek w samochodzie
Świta kardynała
Kardynał
Przyjaciółka Luisy
Lekarz z uzdrowiska
Conocchia, kierownik produkcji
Mario Mezzabotta
Bruno, sekretarz produkcji
Cesarino, kierownik produkcji
Jacqueline Bonbon
Partner telepatki
Babcia Guida
Przyjaciółka Luisy
Ciotka Guida
Matilde, siostra Luisy
Amerykański dziennikarz
Murzynka
Telepatka
Nadine, gospodyni
Przyjaciółka
Epizod
Epizod
Dziewczyna z małego gospodarstwa
Epizod
Epizod
Epizod
Wielbiciel Louisy
Epizod
Dina, "siostrzenica" Cesarina
Epizod
Epizod
Epizod
Epizod
Stara kobieta z małego gospodarstwa
Epizod
Eva, "siostrzenica" Cesarina
Epizod
Człowiek w kąpieli błotnej
Młody ksiądz
Świecki sekretarz

Zdjęcia

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *