Osiem i pół (1963) to film włoskiego reżysera Federico Felliniego, który opowiada o kryzysie twórczym znanego reżysera filmowego, Guido Anselmiego (Marcello Mastroianni). Film, który powszechnie uważany jest za jedno z najważniejszych dzieł w historii kina, jest oniryczną, pełną symboliki opowieścią o samotności artysty, jego niepewności i poszukiwaniu sensu życia.
Fabuła
Film rozpoczyna się sceną, która stanowi metaforę wewnętrznego rozdarcia Guido. Reżyser, uwięziony w swoim samochodzie, stoi w korku i nie może się wydostać. Jest przytłoczony otaczającą go rzeczywistością i czuje się jak w pułapce. W ostatniej chwili udaje mu się wyrwać i wznieść ponad wszystko.
Guido, który przygotowuje się do realizacji swojego dziewiątego filmu, zmaga się z kryzysem twórczym. Nie potrafi znaleźć pomysłu na fabułę i czuje się przytłoczony oczekiwaniami otoczenia. W jego życiu prywatnym również nie układa się najlepiej. Jest żonaty z Giulią (Anouk Aimée), ale ich związek jest pozbawiony miłości. Guido ma również kochankę, Marię Maddalenę (Claudia Cardinale), ale i ta relacja nie daje mu szczęścia.
W poszukiwaniu inspiracji Guido ucieka w świat marzeń. Widzi siebie jako dziecko, które dorastało w małym miasteczku. Wspomina również swoje poprzednie filmy i postacie, które w nich stworzył.
Symbolika
Osiem i pół jest filmem pełnym symboliki. Każda scena i postać ma swoje znaczenie.
Interpretacje
Osiem i pół można interpretować na wiele sposobów. Film można odczytywać jako osobiste wyznanie Felliniego, który sam zmagał się z kryzysem twórczym. Można go również interpretować jako uniwersalną opowieść o samotności artysty i jego poszukiwaniu sensu życia.
Film jest również często odczytywany jako metafora współczesnego świata, który jest pełen chaosu i niepewności. Guido, jako przedstawiciel artystycznej bohemy, jest postacią, która nie potrafi się odnaleźć w tej rzeczywistości.
Ocena
Osiem i pół to film wybitny, który wniósł znaczący wkład do rozwoju kina. Film jest oniryczną, pełną symboliki opowieścią o samotności artysty, jego niepewności i poszukiwaniu sensu życia. Film jest również doskonałym przykładem stylu Felliniego, który charakteryzuje się wykorzystaniem surrealistycznych obrazów i metafor.
Film został nagrodzony dwoma Oscarami, w tym za najlepszy film nieanglojęzyczny. Został również uznany za jeden z najlepszych filmów XX wieku przez m.in. magazyn „Time” i amerykańską Akademię Sztuk i Nauk Filmowych.
reżyseria | Federico Fellini |
scenariusz | Tullio Pinelli, Brunello Rondi |
gatunek | Dramat |
produkcja | Włochy, Francja |
premiera | 1963 (Światowa) |
boxoffice | $98 760 w USA |
na podstawie | Federico Fellini (materiały do scenariusza, historia) / Ennio Flaiano (materiały do scenariusza, historia) |
studio | Cineriz / Francinex |
tytuł oryg. | 8 1/2 |
inne tytuły | Eight and a Half (alternatywna pisownia) Wielka Brytania Eight and a Half (alternatywna pisownia) USA Federico Fellini's 8 1/2 USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Marcello Mastroianni | Guido Anselmi |
Anouk Aimée | Luisa Anselmi |
Sandra Milo | Carla |
Claudia Cardinale | Claudia |
Rossella Falk | Rossella |
Barbara Steele | Gloria Morin |
Guido Alberti | Pace, producent |
Annibale Ninchi | Ojciec Guida |
Madeleine Lebeau | Madeleine, francuska aktorka |
Jean Rougeul | Carini, krytyk filmowy |
Caterina Boratto | Fascynująca kobieta |
Nino Rota | |
Mino Doro | Agent Claudii |
Edy Vessel | Modelka |
Eddra Gale | Saraghina |
Giuditta Rissone | Matka Anselmiego |
Marco Gemini | Guido z czasów szkolnych |
Giulio Paradisi | Przyjaciel |
Tito Masini | Kardynał |
Annie Gorassini | Dziewczyna producenta |
Neil Robinson | Agent francuskiego aktora |
Gilda Dahlberg | Żona dziennikarza |
Mario Tarchetti | Agent prasowy Claudii |
Sonia Gessner | |
Antonio Acqua | Przyjaciel |
Roberto Nicolosi | Lekarz z uzdrowiska |
Maria Raimondi | Ciotka Guida |
Alfredo De Lafeld | Świta kardynała |
Polidor | Klaun |
Riccardo Guglielmi | Guido jako dziecko |
Francesco Rigamonti | Przyjaciel Luisy |
Maria Tedeschi | Dyrektorka szkoły |
John Stacy | Księgowy produkcji filmu |
John Karlsen | Człowiek w samochodzie |
Sebastiano De Leandro | Świta kardynała |
Elisabetta Cini | Kardynał |
Mathilda Calnan | Przyjaciółka Luisy |
Luciana Sanseverino | Lekarz z uzdrowiska |
Mario Conocchia | Conocchia, kierownik produkcji |
Mario Pisu | Mario Mezzabotta |
Bruno Agostini | Bruno, sekretarz produkcji |
Cesarino Miceli Picardi | Cesarino, kierownik produkcji |
Yvonne Casadei | Jacqueline Bonbon |
Ian Dallas | Partner telepatki |
Georgia Simmons | Babcia Guida |
Rossella Como | Przyjaciółka Luisy |
Marisa Colomber | Ciotka Guida |
Elisabetta Catalano | Matilde, siostra Luisy |
Eugene Walter | Amerykański dziennikarz |
Hazel Rogers | Murzynka |
Mary Indovino | Telepatka |
Nadia Sanders | Nadine, gospodyni |
Maria Wertmuller | Przyjaciółka |
Vadim Wolkowsky | Epizod |
Flaminia Torlonia | Epizod |
Roberta Valli | Dziewczyna z małego gospodarstwa |
Agnes Bonfanti | Epizod |
Maria Antonietta Beluzzi | Epizod |
Gideon Bachman | Epizod |
Mark Herron | Wielbiciel Louisy |
Olimpia Cavalli | Epizod |
Dina De Santis | Dina, "siostrzenica" Cesarina |
Deena Boyer | Epizod |
Anna Caramini | Epizod |
Annarosa Lattuada | Epizod |
Grazia Frasnelli | Epizod |
Palma Mangini | Stara kobieta z małego gospodarstwa |
John Francis Lane | Epizod |
Eva Gioia | Eva, "siostrzenica" Cesarina |
Valentina Lang | Epizod |
Edward Fleming | |
Giulio Calì | Człowiek w kąpieli błotnej |
Franco Caracciolo | Młody ksiądz |
Frazier Rippy | Świecki sekretarz |