Most na rzece Kwai to epicki film wojenny z 1957 roku w reżyserii Davida Leana, oparty na powieści pod tym samym tytułem francuskiego pisarza Pierre’a Boulle’a. Akcja filmu rozgrywa się w Birmie w czasie II wojny światowej.
W roku 1943 brytyjscy jeńcy wojenni zostają wzięci do niewoli przez Japończyków i zmuszeni do pracy przy budowie mostu kolejowego na rzece Kwai. Dowodzący nimi pułkownik Nicholson odmawia współpracy z Japończykami, ale ostatecznie ulega ich presji i zgadza się na budowę mostu.
Nicholson, będący zagorzałym patriotą, postanawia, że most będzie wykonany z najwyższą starannością i będzie symbolizował wyższość brytyjskiej kultury i technologii. Wciela swój plan w życie i pod jego kierownictwem jeńcy budują most, który jest arcydziełem inżynierii.
Tymczasem grupa alianckich komandosów otrzymuje zadanie wysadzenia mostu, aby uniemożliwić Japończykom wykorzystanie go do transportu wojsk. Komandosi przedostają się do obozu i podkładają ładunki wybuchowe pod mostem.
W dniu otwarcia mostu Nicholson ma okazję podziwiać swoje dzieło. Jest dumny ze swoich podwładnych i z siebie samego. Nie wie jednak, że most jest zagrożony.
W ostatniej chwili komandosom udaje się wysadzić most. Nicholson, który staje się świadkiem eksplozji, jest załamany. Pojmuje, że jego pragnienie zbudowania idealnego mostu doprowadziło do jego upadku.
Motyw konfliktu
Most na rzece Kwai to film, który porusza wiele ważnych tematów, w tym konfliktu między dobrem i złem, honorem i poddaństwem, a także między indywidualnością a zbiorowością.
Konflikt między dobrem i złem jest widoczny w postaciach Nicholsona i Saito. Nicholson jest symbolem dobra, które walczy z okrucieństwem i barbarzyństwem japońskich okupantów. Saito natomiast reprezentuje siły zła, które dążą do podporządkowania sobie innych.
Konflikt między honorem a poddaństwem jest widoczny w postaci Nicholsona. Nicholson jest przekonany, że jego obowiązkiem jest bronić honoru brytyjskiego wojska, nawet jeśli oznacza to współpracę z wrogiem.
Konflikt między indywidualnością a zbiorowością jest widoczny w postaciach Nicholsona i jeńców. Nicholson jest jednostką, która stara się zachować swoją niezależność i żyć zgodnie z własnym kodeksem moralnym. Jeńcy natomiast stanowią zbiorowość, która jest zmuszona do podporządkowania się woli Nicholsona.
Symbolika
Most na rzece Kwai to film pełen symboliki. Most może być interpretowany jako symbol różnych rzeczy, takich jak:
Ocena
Most na rzece Kwai to jeden z najwybitniejszych filmów wojennych w historii kina. Film jest znakomicie zrealizowany, z doskonałą grą aktorską, w tym oscarową rolą Aleca Guinnessa. Film porusza ważne tematy i pozostawia widza z refleksją nad wojną i jej konsekwencjami.
Podsumowanie
Most na rzece Kwai to film, który warto obejrzeć ze względu na jego:
Film jest obowiązkową pozycją dla wszystkich miłośników kina wojennego.
reżyseria | David Lean |
scenariusz | Carl Foreman, Michael Wilson |
gatunek | Dramat, Przygodowy, Wojenny |
produkcja | USA, Wielka Brytania |
premiera | 2 października 1957 (Światowa) |
boxoffice | $27 200 000 w USA |
budżet | $3 000 000 |
na podstawie | Pierre Boulle (powieść) |
studio | Columbia Pictures Corporation (przedstawia) / Horizon Pictures (II) |
tytuł oryg. | The Bridge on the River Kwai |
inne tytuły | The Bridge on the River Kwai Holandia The Bridge on the River Kwai Malezja |
Aktor | Postać |
---|---|
William Holden | Komandor Shears |
Alec Guinness | Pułkownik Nicholson |
Jack Hawkins | Major Warden |
Sessue Hayakawa | Pułkownik Saito |
James Donald | Major Clipton |
Geoffrey Horne | Porucznik Joyce |
André Morell | Pułkownik Green |
Peter Williams | Kapitan Reeves |
John Boxer | Major Hughes |
Percy Herbert | Szeregowy Grogan |
Harold Goodwin | Szeregowy Baker |
Ann Sears | Pielęgniarska w syjamskim szpitalu |
Heihachirô Ôkawa | Kapitan Kanematsu |
Keiichiro Katsumoto | Porucznik Miura |
M.R.B. Chakrabandhu | Yai |
Vilaiwan Seeboonreaung | Syjamka |
Ngamta Suphaphongs | Syjamka |
Javanart Punynchoti | Syjamka |
Kannikar Dowklee | Syjamka |