Kręgosłup diabła to hiszpańsko-meksykański film grozy z 2001 roku w reżyserii Guillermo del Toro. Akcja filmu rozgrywa się w Hiszpanii w latach 30. XX wieku, w okresie wojny domowej. Głównym bohaterem jest 12-letni Carlos, który trafia do sierocińca Santa Lucía. Okazuje się, że budynek skrywa wiele mrocznych tajemnic, a Carlosowi zaczynają się ukazywać duchy.
Początek filmu
Film rozpoczyna się sceną, w której Carlos ucieka przed żołnierzami faszystowskimi. Chłopiec jest ranny i zdezorientowany. W końcu trafia do sierocińca Santa Lucía, prowadzonego przez wspierających republikanów nauczycieli, Carmen i doktora Casaresa.
Carlos szybko orientuje się, że sierociniec nie jest miejscem bezpiecznym. Budynek jest zaniedbany i opuszczony, a jego mieszkańcy są zamknięci w sobie. Carlos zaczyna mieć koszmary i słyszeć dziwne głosy.
Duch Santiego
Pewnego dnia Carlosowi ukazuje się duch małego chłopca. Duch przedstawia się jako Santi, jeden z wychowanków sierocińca, który zniknął w niewyjaśnionych okolicznościach. Santi mówi Carlosowi, że został zamordowany przez doktora Casaresa.
Carlos nie wierzy Santiemu, ale zaczynają się dziać dziwne rzeczy. W sierocińcu dochodzi do serii tajemniczych wypadków. Carlos zaczyna podejrzewać, że doktor Casares jest odpowiedzialny za zaginięcie Santiego i inne wydarzenia, które mają miejsce w sierocińcu.
Rozwiązanie tajemnicy
Carlos postanawia odkryć prawdę o tym, co się dzieje w sierocińcu. Wraz z Carmen i Santim zaczynają badać tajemnicze zjawiska. W końcu odkrywają, że doktor Casares jest członkiem faszystowskiej organizacji, która przeprowadza eksperymenty na dzieciach.
Carlos i jego przyjaciele stają do walki z doktorem Casaresem. W ostatecznej konfrontacji Carlosowi udaje się pokonać doktora i uratować dzieci.
Motywy i symbole
Film „Kręgosłup diabła” porusza wiele istotnych tematów, takich jak wojna, totalitaryzm, okrucieństwo i ciemna strona ludzkiej natury. Film jest także opowieścią o dorastaniu i o tym, jak ważne jest, aby walczyć o to, w co się wierzy.
Film jest bogaty w symbole. Sierociniec Santa Lucía może być symbolem Hiszpanii w okresie wojny domowej. Budynek jest zaniedbany i opuszczony, tak jak kraj, który jest zniszczony przez wojnę.
Duch Santiego może być symbolem ofiar wojny. Santi jest ofiarą faszystowskiego okrucieństwa. Jego śmierć jest symbolem przemocy i niesprawiedliwości, które towarzyszą wojnie.
Podsumowanie
„Kręgosłup diabła” to film, który porusza i przeraża. Jest to historia o tym, jak wojna i totalitaryzm mogą doprowadzić do złamania ludzkiej natury. Film jest także opowieścią o nadziei i o tym, że nawet w najciemniejszych czasach zawsze jest szansa na zwycięstwo dobra nad złem.
Synonimy i zmiany szyku zdania
W opisie filmu zastosowałem następujące synonimy:
reżyseria | Guillermo del Toro |
scenariusz | Guillermo del Toro, Antonio Trashorras |
gatunek | Dramat, Horror |
produkcja | Hiszpania, Meksyk, Argentyna |
premiera | 20 kwietnia 2001 (Światowa) |
boxoffice | $6 459 020 na świecie$755 249 w USA$5 703 771 poza USA |
budżet | $4 500 000 |
studio | Anhelo Producciones / Canal+ España (współudział) / El Deseo S.A. / |
tytuł oryg. | El espinazo del diablo |
inne tytuły | The Devil's Backbone Miedzynarodowe The Devil's Backbone Wielka Brytania The Devil's Backbone USA The Devil's Backbone Holandia |
Aktor | Postać |
---|---|
Marisa Paredes | Carmen |
Eduardo Noriega | Jacinto |
Federico Luppi | Dr Casares |
Fernando Tielve | Carlos |
Íñigo Garcés | Jaime |
Irene Visedo | Conchita |
José Manuel Lorenzo | Marcelo |
Francisco Maestre | Świniak |
Junio Valverde | Santi |
Berta Ojea | Alma |
Adrián Lamana | Gálvez |
Daniel Esparza | Marcos |
Miguel Ortiz | |
Juan Carlos Vellido | |
Javier Bódalo | Sowa |
Víctor Elías | |
José Luis Torrijo | |
Álvaro Vega | |
Jonas Batlecas | |
Daniel Cuño | |
Rubén Escamilla | |
Andreas Muñoz | Santi |
Adrián Serna | |
Javier González Sánchez | Owl |
Álvaro Román | |
Mikel Selles | |
Leandro Tejada | |
Izan Checa | |
Víctor Barroso | Luis |
Mário Barroso | |
Francisco Fernández | |
Jaime Fernández-Cid Buscató | Zabójca |
Christopher Downs | Strzelec |
Martín Hernández | Octavio |