Kieł (2009) to grecki dramat psychologiczny w reżyserii Yorgosa Lantimosa. Film opowiada o rodzinie, która żyje w całkowitej izolacji od świata zewnętrznego. Rodzice, ojciec i matka, wpajali swoim trójce dzieci, że świat jest niebezpiecznym miejscem, pełnym zarazków i niebezpieczeństw. Aby uchronić je przed zagrożeniami, zamknęli je w luksusowej willi z wysokim murem.
Film otwiera się sceną, w której ojciec prowadzi dwoje swoich dzieci, córkę Angelinę i syna Kostasa, na spacer po ogrodzie. Dzieci są ubrane w białe ubrania, a ich twarze są zakryte maseczkami. Ojciec opowiada im o świecie zewnętrznym, który jest pełen niebezpieczeństw.
W domu dzieci uczą się w domu, pod okiem matki. Nie mają kontaktu z rówieśnikami, a jedynym źródłem ich wiedzy jest telewizja, która jest kontrolowana przez rodziców.
Pewnego dnia do rodziny dołącza nowy członek, córka Christina. Christina jest nieco starsza od Angeliki i Kostasa, i szybko staje się liderką grupy. Dzieci zaczynają buntować się przeciwko rodzicom, pragnąc poznać świat zewnętrzny.
Konflikt między rodzicami a dziećmi narasta. Ojciec coraz bardziej staje się agresywny i autorytarny, a matka zaczyna mieć wątpliwości co do zasad, które wychowują ich dzieci.
W końcu dochodzi do tragedii. Dzieci decydują się uciec z domu. Ojciec próbuje ich powstrzymać, ale jest za późno. Dzieci wymykają się z ogrodu i ruszają w świat.
Kieł to film, który porusza wiele ważnych tematów. Jest to opowieść o cenie wolności, o tym, jak łatwo manipulować ludźmi, o ciemnej stronie ludzkiej natury.
Film jest utrzymany w surrealistycznym klimacie. Lanthimos wykorzystuje charakterystyczne dla siebie środki wyrazu, takie jak symetrię kadrów, powtarzające się motywy, czy absurdalne dialogi.
Kieł to film, który z pewnością nie pozostawi widza obojętnym. To mocne, ale zarazem piękne dzieło, które porusza wiele ważnych kwestii.
Oto kilka szczegółowych wątków, które pojawiają się w filmie:
Kieł to film, który można interpretować na wiele sposobów. Można go odczytywać jako metaforę totalitaryzmu, ale można też zobaczyć w nim uniwersalną opowieść o cenie wolności. Film jest pełen symboliki i można znaleźć w nim wiele wątków, które można rozwijać w kolejnych interpretacjach.
Film został nagrodzony na 62. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, gdzie otrzymał nagrodę główną w sekcji „Un Certain Regard”.
reżyseria | Yórgos Lánthimos |
scenariusz | Efthymis Filippou, Yórgos Lánthimos |
gatunek | Dramat |
produkcja | Grecja |
premiera | 18 maja 2009 (Światowa) 10 czerwca 2011 (Polska premiera kinowa) |
dystrybucja | Against Gravity |
studio | Boo Productions / Greek Film Center (koprodukcja) / Horsefly Productions (koprodukcja) |
tytuł oryg. | Kynodontas |
inne tytuły | Dogtooth Miedzynarodowe |
Aktor | Postać |
---|---|
Christos Stergioglou | Ojciec |
Michelle Valley | Matka |
Aggeliki Papoulia | Starsza córka |
Mary Tsoni | Młodsza córka |
Christos Passalis | Syn |
Anna Kalaitzidou | Christina |
Alexander Voulgaris | Treser psów |
Steve Krikris | Kolega |
Sissy Petropoulou | Sekretarka |