„Höstdsonaten” Ingmara Bergmana, nakręcona w 1978 roku, to film pełen emocji, ukazujący rozpadającą się więź między matką a córką. Główną postacią jest światowej sławy pianistka, Charlotta, wcielająca się w rolę z niezwykłą mocą, dzięki aktorce Ingrid Bergman. Po latach zaniedbywania rodziny, Charlotte postanawia odwiedzić córkę Evę (Liv Ullmann) w ich wspólnym domu. To spotkanie rzuca nieoczekiwane światło na kolejny, wcześniej ukrywany aspekt przeszłości – niepełnosprawne intelektualnie dziecko, Helenę (Lena Nyman), które matka kiedyś umieściła w zakładzie psychiatrycznym.
Opowieść rozpoczyna się siedem lat po tym, jak Charlotte zlekceważyła swoje obowiązki rodziny, skupiając się wyłącznie na swojej międzynarodowej karierze pianistki. Przybywa do domu swojej córki, zupełnie nieświadoma, że to spotkanie odmieni ich życie. Eva, chcąc zaskoczyć matkę, wprowadza do domu Helenę, co dodatkowo napina atmosferę. Helena, postać cicha i ukryta, staje się kluczowym elementem, odsłaniając długo skrywane rodzinne tajemnice.
Napięcie między Charlotte a Evą narasta, a kobiety są zmuszone stawić czoła swoim bolesnym wspomnieniom. Złoty Glob oraz dwie nominacje do Oscara podkreślają wyjątkowość tego filmu, który przenosi widza w psychologiczną podróż przez labirynt miłości, nienawiści, dominacji i niemożności porozumienia się.
Ingmar Bergman, mistrzowsko kształtując każdą scenę, pozwala widzowi zanurzyć się w świat skomplikowanych relacji. Ostatni film Ingrid Bergman staje się swoistym hołdem dla jej talentu. Spotkanie między matką a córką, które było odkładane przez lata, wywołuje lawinę emocji. Charlotta, genialna pianistka, dzieli się z córką zaskakującym wyznaniem – zawsze bała się Evy. Z kolei Eva nie jest gotowa przebaczyć matce egoizmu i braku zaangażowania w życie rodzinne.
Dramat przeradza się w psychodramę, odsłaniając sprzeczne uczucia, które dręczą obie kobiety. Film ukazuje się jako intensywna podróż przez zakamarki ludzkiej psychiki, gdzie miłość i ból splatają się w niełatwą do ogarnięcia sieć emocji.
„Höstdsonaten” to nie tylko opowieść o zaniedbaniu i cierpieniu, ale także o próbach naprawy zniszczonej więzi. Bergman, z niezrównaną precyzją, prowadzi widza przez skomplikowaną sieć relacji, odkrywając głęboko zakorzenione tajemnice. Pianistka, matka, córka – każda z postaci staje się bohaterką własnej historii, starannie i wnikliwie przedstawionej przez reżysera.
„Höstdsonaten” to arcydzieło, które porusza najbardziej ludzkie aspekty – miłość, tęsknotę, zranienia i próby pojednania. Bergman ukazuje nie tylko piękno muzyki, ale także jej zdolność do leczenia dusz. Film staje się niezapomnianym doświadczeniem, pozostawiając widza z refleksją nad własnymi rodzinymi relacjami oraz z głębokim szacunkiem dla geniuszu reżysera i aktorskiego wybitku Ingrid Bergman.
reżyseria | Ingmar Bergman |
scenariusz | Ingmar Bergman |
gatunek | Dramat |
produkcja | Francja, Szwecja, RFN |
premiera | (Wznowienie w polskich kinach) października 1978 (Światowa) 1 czerwca 2007 (Polska premiera kinowa) |
dystrybucja | Gutek Film |
studio | Filmédis / Incorporated Television Company (ITC) / Personafilm / |
tytuł oryg. | Höstsonaten |
inne tytuły | Autumn Sonata Miedzynarodowe Autumn Sonata USA |
Aktor | Postać |
---|---|
Ingrid Bergman | Charlotte Andergast |
Liv Ullmann | Eva |
Lena Nyman | Helena |
Halvar Björk | Viktor |
Georg Løkkeberg | Leonardo |
Knut Wigert | Profesor |
Eva von Hanno | Pielęgniarka |
Erland Josephson | Josef |
Arne Bang-Hansen | Wujek Otto |
Gunnar Björnstrand | Paul |
Mimi Pollak | Nauczycielka gry na pianinie |
Marianne Aminoff | Sekretarka Charlotte |
Linn Ullmann | Eva jako dziecko |