Jabłka Adama / Adams æbler (2005)

  • Gatunek: Czarna komedia Dramat
  • Rok:
  • Czas trwania: 1 godz. 34 min.
  • Tytuł oryginalny: Adams æbler
  • Neonazista Adam, w ramach resocjalizacji, trafia do wiejskiej parafii nieco dziwacznego pastora Ivana.

Dostępne na urządzeniach:
  • IOS
  • Android
  • Windows
  • Smart TV

Gdzie obejrzeć

Baner DisplayMovies

Fabuła

Jabłka Adama (duń. Adams æbler) to duńsko-niemiecka czarna komedia filmowa z 2005 roku w reżyserii Andersa Thomasa Jensena. Film opowiada o neonaziscie Adamie, który zostaje skazany na karę resocjalizacji w wiejskiej parafii. Tam poznaje dwóch innych przestępców: Araba-terrorystę i byłego tenisistę-alkoholika. Pod opieką niekonwencjonalnego pastora Ivana, mężczyźni muszą nauczyć się współpracy i żyć w zgodzie z sobą i innymi.

Fabuła

Film rozpoczyna się od sceny, w której Adam (Ulrich Thomsen) zostaje zatrzymany przez policję po tym, jak pobił i dotkliwie zranił młodego muzułmanina. Adam jest zagorzałym neonazistą, który wierzy w przemoc i nienawiść. W wyniku procesu zostaje skazany na karę resocjalizacji w wiejskiej parafii.

Na miejscu Adam poznaje dwóch innych przestępców: Abu (Ali Suliman), arabskiego terrorystę, który został skazany za zamach bombowy, oraz Svena (Mads Mikkelsen), byłego tenisistę, który zniszczył karierę alkoholem i narkotykami. Obaj mężczyźni są równie nieprzejednani i nieufni wobec innych, jak Adam.

Opiekunem mężczyzn jest pastor Ivan (Mads Mikkelsen), który jest niekonwencjonalną postacią. Jest on otwarty na innych, nawet tych, którzy są inni niż on. Pastor wierzy w to, że każdy może się zmienić, jeśli tylko znajdzie odpowiednią drogę.

Ivan zleca mężczyznom zadanie upieczenia szarlotki z jabłek z jabłoni rosnącej w przykościelnym ogrodzie. To zadanie wydaje się łatwe, ale szybko okazuje się, że jest znacznie trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. Mężczyźni muszą nauczyć się współpracować i żyć w zgodzie z sobą i innymi, aby osiągnąć swój cel.

Podczas pracy nad szarlotką mężczyźni zaczynają się poznawać i rozumieć. Z czasem zaczynają rozumieć, że nie są tak różni, jak im się wydawało. Adam zaczyna dostrzegać, że Abu jest bardziej złożoną osobą niż tylko terrorystą, a Sven zaczyna rozumieć, że jego problemy z alkoholem nie są tylko jego winą.

Ostatecznie mężczyznom udaje się upiec szarlotkę. Jest to dla nich symbol ich wspólnej pracy i postępu, jaki zrobili w swoim życiu.

Motywacje bohaterów

Adam to zagorzały neonazista, który wierzy w przemoc i nienawiść. Jest on przekonany, że jego działania są słuszne i że pomagają chronić świat przed „innymi”. Adam jest jednak również samotną i zagubioną osobą. Nie ma bliskich relacji i nie wie, co chce robić ze swoim życiem.

Abu to arabski terrorysta, który został skazany za zamach bombowy. Jest on przekonany, że jego działania były słuszne i że walczył o sprawiedliwość. Abu jest jednak również sfrustrowanym i zgorzkniałym człowiekiem. Nienawidzi świata, w którym żyje, i szuka zemsty.

Sven to były tenisista, który zniszczył karierę alkoholem i narkotykami. Jest on rozczarowanym i zrezygnowanym człowiekiem. Nie wierzy w siebie i nie wie, co chce robić ze swoim życiem.

Miejsce akcji

Akcja filmu rozgrywa się w niewielkiej, wiejskiej parafii. Miejsce to jest spokojne i idylliczne, ale jednocześnie odcięte od świata. To właśnie w tym miejscu mężczyźni mają szansę na nowy początek.

Motywy

Film porusza wiele ważnych tematów, takich jak:

  • nietolerancja i przemoc
  • znaczenie współpracy i tolerancji
  • szansa na nowy początek

Język i styl

Film jest utrzymany w czarnym humorze. Reżyser Anders Thomas Jensen wykorzystuje absurdalne sytuacje i dialogi, aby wywołać uśmiech na twarzach widzów. Jednocześnie film jest pełen głębi i porusza ważne tematy.

Podsumowanie

„Jabłka Adama” to znakomity film, który porusza ważne tematy w sposób zabawny i jednocześnie poruszający. Film jest dobrze zrealizowany, a aktorzy grają znakomicie.

Baner Torrentos

Podstawowe informacje

reżyseria Anders Thomas Jensen
scenariusz Anders Thomas Jensen
gatunek Dramat, Czarna komedia
produkcja Dania, Niemcy
premiera 15 kwietnia 2005 (Światowa)
boxoffice $2 421 577 na świecie$1 305 w USA$2 420 272 poza USA
dystrybucja Kino Świat
studio August Film & TV GmbH (koprodukcja) / Danmarks Radio (DR) (koprodukcja) / M&M Productions
tytuł oryg. Adams æbler
inne tytuły Adam's Apples Miedzynarodowe Adam's Apples Wielka Brytania Adam's Apples USA

Obsada

Aktor Postać
Ivan
Adam Pedersen
Gunnar
Khalid
Sarah Svendsen
Holger
Dr Kolberg
Esben
Christoffer
Poul Nordkap
Nalle
Arne
Jørgen
Mężczyzna na stacji benzynowej
Mężczyzna na stacji benzynowej
Pacjent
Dziewczyna na stacji benzynowej

Zdjęcia

Alternatywne opisy

Jabłka Adama / Adams æbler (2005) to duńsko-niemiecka czarna komedia reżyserii Andersa Thomasa Jensena. Film opowiada historię Adama, neonazisty, który w ramach resocjalizacji zostaje skierowany do wiejskiej parafii pod opiekę niekonwencjonalnego pastora Ivana.

Akcja filmu rozpoczyna się w więzieniu. Adam (Ulrich Thomsen), przywódca gangu neonazistów, zostaje skazany na karę więzienia za pobicie imigranta. W ramach resocjalizacji ma odbyć 6 miesięcy pracy społecznej w wiejskiej parafii.

Kiedy Adam przybywa do parafii, poznaje jej gospodarza, pastora Ivana (Mads Mikkelsen). Ivan jest niekonwencjonalną postacią, która ma swoje własne, specyficzne sposoby na resocjalizację przestępców.

Początkowo Adam i Ivan nie mogą się dogadać. Adam jest przekonany, że Ivan jest tchórzliwym i naiwnym człowiekiem, który nie rozumie problemów świata. Ivan natomiast uważa, że Adam jest zacietrzewionym i nietolerancyjnym człowiekiem, który potrzebuje zmiany.

Wkrótce jednak Adam zaczyna się zmieniać. Pod wpływem Ivana zaczyna kwestionować swoje poglądy i zaczyna dostrzegać świat w nowym świetle.

W parafii Adam poznaje również dwóch innych przestępców, którzy odbywają tam karę: Araba (Omar Shargawi), terrorystę, oraz byłego tenisistę (Nicolas Bro), alkoholika.

Trójka mężczyzn łączy się w nietypowej przyjaźni. Razem muszą zmierzyć się z wyzwaniami, jakie stawia przed nimi życie w wiejskiej parafii.

Film "Jabłka Adama" to satyryczna opowieść o ksenofobii, nietolerancji i przemocy. Jest to także historia o przemianie i odkupieniu.

Film został doceniony przez krytyków i widzów. Otrzymał wiele nagród, w tym Złoty Niedźwiedź na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie.

Oto kilka kluczowych tematów, które porusza film:

  • Ksenofobia i nietolerancja: Film pokazuje, jak ksenofobia i nietolerancja mogą doprowadzić do przemocy i nienawiści. Adam jest przekonany, że wszyscy, którzy są inni niż on, są gorsi. Dopiero pod wpływem Ivana zaczyna dostrzegać, że ludzie są różni, ale każdy ma prawo do szacunku.
  • Przemoc: Film pokazuje, jak przemoc rodzi przemoc. Adam jest przyzwyczajony do rozwiązywania problemów siłą. Dopiero pod wpływem Ivana zaczyna dostrzegać, że przemoc nie jest rozwiązaniem.
  • Odkupienie: Film pokazuje, że każdy ma szansę na odkupienie. Adam to człowiek zmagający się z problemami. Dopiero pod wpływem Ivana zaczyna dostrzegać, że może się zmienić.

Film "Jabłka Adama" to poruszająca i skłaniająca do refleksji opowieść o tym, jak ważne jest akceptowanie drugiego człowieka, niezależnie od jego pochodzenia czy poglądów.

Oto kilka ciekawostek o filmie:

  • Film został nakręcony w miejscowości Fåborg w Danii.
  • Reżyser Anders Thomas Jensen napisał scenariusz do filmu w zaledwie 10 dni.
  • W filmie wykorzystano prawdziwe jabłka z jabłoni rosnącej w przykościelnym ogrodzie.

Film "Jabłka Adama" to jeden z najlepszych filmów duńskich ostatnich lat. Jest to satyryczna, ale i poruszająca opowieść o ksenofobii, nietolerancji i przemocy.


W odosobnionym zakątku wiejskiej Danii, w małym, uroczo zapadłym kościółku, rozgrywa się nietypowa historia, która wpleciona jest w kontekst resocjalizacji kryminalistów. Adam, neonazista skazany na pobyt w takim właśnie miejscu, staje przed niełatwym zadaniem zmiany siebie i odnalezienia w nowej rzeczywistości pod bacznym okiem pastora Ivana.

To właśnie ten niekonwencjonalny duchowny, pełen optymizmu i wiary, zostaje przewodnikiem Adama w jego nowej drodze. Przywitany przez Ivanem, który odnosi się do niego z ciepłem i akceptacją, Adam trafia do środowiska, które na pierwszy rzut oka wydaje się zupełnie obce. Miejsce to zamieszkuje także dwóch innych skazańców – Gunnar, dawny tenisista pogrążony w nałogu alkoholowym, oraz Khalid, napadający na stacje benzynowe imigrant. To trójka zupełnie różnych jednostek, skazanych na wspólne spędzenie czasu pod dachem kościoła, gdzie każdy z nich ma okazję zmierzyć się ze swoimi demonami.

Ivan, który wita Adama z otwartymi ramionami, stawia przed nim nietypowe wyzwanie. Proponuje mu, by znalazł cel, coś, do czego mógłby dążyć podczas swojego pobytu. W ten sposób rodzi się pomysł upieczenia szarlotki z jabłek zerwanych z drzewa rosnącego na terenie kościelnego ogrodu. To zadanie wydaje się być banalne, ale szybko okazuje się, że ma ono głębsze znaczenie niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

Adam, początkowo sceptyczny i nieufny wobec nowego otoczenia, stopniowo otwiera się na propozycje pastora. Jednakże jego poglądy i przekonania wkrótce zostają wystawione na poważną próbę. Kiedy ptaki, robactwo, a nawet pioruny zagrażają jabłonii, Adam wierzy, że to akt boski, próba Boga. Jednakże dla Ivana, który widzi dobro we wszystkim, nawet w największych trudnościach, jest to wyzwanie moralne, a nie boska kara.

W miarę jak historia się rozwija, napięcie między Adamiem a Ivanem narasta. Konfrontacja ich przekonań i światopoglądów prowadzi do głębszych refleksji nad naturą zła i dobra oraz roli Boga w życiu człowieka. Czy człowiek skazany na najcięższe grzechy może odnaleźć w sobie dobro? Czy wiara w siłę dobrego może pokonać nawet największe przeciwności losu?

W miarę jak Adam staje przed kolejnymi wyzwaniami i trudnościami, stopniowo odkrywa w sobie coś, czego nigdy nie spodziewał się znaleźć – empatię, troskę o innych, chęć niesienia pomocy. To właśnie dzięki nietypowej relacji z pastorem Ivanem oraz dzięki swoim nowym towarzyszom, Adam zaczyna dostrzegać świat w zupełnie inny sposób.

Jabłka z drzewa kościelnego stają się nie tylko symbolem wyzwania, przed którym stoi Adam, ale także metaforą przemiany, jaką przechodzi wewnętrznie. Kiedy wokół wydarzeń na plebanii zaczynają pojawiać się coraz to bardziej niezwykłe zbiegi okoliczności, Adam zdaje sobie sprawę, że może istnieć coś więcej niż tylko zło i dobro, coś, co przekracza granice jego dotychczasowego pojmowania świata.

W obliczu tajemniczych wydarzeń i zagadek, które otaczają życie na plebanii, Adam musi stawić czoła nie tylko własnym wątpliwościom i przekonaniom, ale także prawdziwej naturze dobra i zła. Czy zdoła on odnaleźć drogę do pojednania z własnym sumieniem i z otaczającym światem? Czy jabłka z drzewa kościelnego staną się symbolem zbawienia czy zguby dla Adama i jego towarzyszy? Odpowiedzi na te pytania ukryte są w sercu historii, która nie tylko porusza głębokie kwestie moralne, ale także stawia przed widzem pytania o naturę człowieczeństwa i wiary.


W odległym zakątku malowniczej duńskiej prowincji rozgrywa się nietuzinkowa opowieść o próbie przemiany i odkrywaniu nowych wartości. Adam, skazany na pobyt w wiejskim kościółku w ramach programu resocjalizacji, zostaje skonfrontowany z zupełnie nową rzeczywistością pod opieką niekonwencjonalnego pastora Ivana.

To właśnie Ivan, z pogodnym usposobieniem i głęboką wiarą, staje się przewodnikiem Adama w jego nowej drodze. Po przywitaniu przez pastora, Adam musi zmierzyć się nie tylko z własnymi przekonaniami i przeszłością, ale także z obecnością dwóch innych skazańców – Gunnara, dawnego tenisisty zmagającego się z nałogiem alkoholowym, oraz Khalida, imigranta skazanego za napady na stacje benzynowe. To zgrana trójka niezwykłych postaci musi znaleźć wspólny język i wspólnie stawić czoła wyzwaniom, jakie niesie ze sobą życie na plebanii.

Ivan, zawsze pełen optymizmu i wiary w dobro, stawia przed Adamem nietypowe zadanie. Zachęca go do wyznaczenia sobie celu, coś, do czego mógłby dążyć podczas pobytu w kościele. To właśnie wtedy rodzi się pomysł upieczenia szarlotki z jabłek zerwanych z drzewa rosnącego na terenie kościelnego ogrodu. Choć zadanie wydaje się być proste, szybko okazuje się, że ma ono głębsze znaczenie niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

Adam, na początku pełen sceptycyzmu i nieufności wobec nowego otoczenia, stopniowo otwiera się na propozycje pastora. Jednakże jego poglądy i przekonania zostają wystawione na poważną próbę, gdy ptaki, robactwo, a nawet pioruny zagrażają jabłonii. W obliczu tych wydarzeń, Adam wierzy, że to akt boski, próba Boga, podczas gdy Ivan, wierzący w dobro we wszystkim, widzi w tym wyzwaniu moralne przesłanie, a nie boską karę.

W miarę jak historia się rozwija, napięcie między Adamiem a Ivanem narasta, prowadząc do głębszych refleksji nad naturą zła i dobra oraz roli Boga w życiu człowieka. Czy człowiek skazany na najcięższe grzechy może odnaleźć w sobie dobro? Czy wiara w siłę dobra może pokonać nawet największe przeciwności losu?

Jabłka z drzewa kościelnego stają się nie tylko symbolem wyzwania, przed którym stoi Adam, ale także metaforą przemiany, jaką przechodzi wewnętrznie. Kiedy wokół wydarzeń na plebanii zaczynają pojawiać się coraz bardziej niezwykłe zbiegi okoliczności, Adam zdaje sobie sprawę, że może istnieć coś więcej niż tylko zło i dobro, coś, co przekracza granice jego dotychczasowego pojmowania świata.

W obliczu tajemniczych wydarzeń i zagadek, które otaczają życie na plebanii, Adam musi stawić czoła nie tylko własnym wątpliwościom i przekonaniom, ale także prawdziwej naturze dobra i zła. Czy zdoła on odnaleźć drogę do pojednania z własnym sumieniem i z otaczającym światem? Czy jabłka z drzewa kościelnego staną się symbolem zbawienia czy zguby dla Adama i jego towarzyszy? Odpowiedzi na te pytania ukryte są w sercu historii, która nie tylko porusza głębokie kwestie moralne, ale także stawia przed widzem pytania o naturę człowieczeństwa i wiary.


Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *