Holy Motors (2012) to francuski film fabularny w reżyserii Leos Caraxa. Film opowiada o Monsieur Oscarze (Denis Lavant), tajemniczym mężczyźnie, który w ciągu jednego dnia wciela się w różne role, od bankiera po zabójcę, od żebraka po aktora.
Film rozpoczyna się od sceny, w której Oscar budzi się w luksusowym apartamencie. Jest ubrany w czarny smoking i ma na sobie maskę. Zaprasza do swojego pokoju Céline (Édith Scob), swoją tajemniczą towarzyszkę. Céline jest jedyną osobą, która zna prawdę o Oscarze.
Oscar wychodzi z mieszkania i wsiada do samochodu. Kierowca samochodu, który jest także jego ochroniarzem, zawozi go do różnych miejsc w Paryżu. W każdym miejscu Oscar wciela się w inną rolę.
W pierwszej scenie Oscar jest bankierem, który spotyka się z klientem w swoim gabinecie. W następnej scenie jest żebrakiem, który prosi o jałmużnę na ulicy. W trzeciej scenie jest specjalistą od motion capture, który zostaje wykorzystany do stworzenia postaci w grze komputerowej. W czwartej scenie jest tytułowym „Monsieur Merde”, aktorem, który gra w filmie o człowieku, który jest uosobieniem wszystkiego, co złe. W piątej scenie jest ojcem, który spotyka się ze swoją córką. W szóstej scenie jest akordeonistą, który gra na ulicy. W siódmej scenie jest zabójcą, który wykonuje zlecenie. W ósmej scenie jest zabitym mężczyzną, który zostaje znaleziony w opuszczonym budynku. W dziewiątej scenie jest umierającym mężczyzną, który umiera w swoim łóżku. W dziesiątej scenie jest mężczyzną w teatrze, który ogląda przedstawienie o sobie samym.
[Image of Denis Lavant jako Monsieur Oscar w filmie Holy Motors (2012)]
Film jest utrzymany w surrealistycznym klimacie. Carax wykorzystuje w nim różne środki wyrazu, aby stworzyć wizualnie zachwycający i niepokojący świat. Film jest pełen symboli i metafor, które można interpretować na wiele różnych sposobów.
Jednym z możliwych odczytań filmu jest to, że jest on o naturze aktorstwa. Oscar jest aktorem, który wciela się w różne role. Carax sugeruje, że aktorstwo jest sposobem na ucieczkę od rzeczywistości i na przeżycie różnych doświadczeń.
Innym możliwym odczytaniem filmu jest to, że jest on o naturze tożsamości. Oscar wydaje się być człowiekiem bez tożsamości. Nie ma żadnego stałego miejsca w życiu. Carax sugeruje, że tożsamość jest czymś płynnym i zmiennym.
Film jest otwarty na interpretację. Każdy widz może znaleźć w nim coś dla siebie. Jest to film, który zmusza do myślenia i który pozostaje w pamięci na długo po obejrzeniu.
Oceny i krytyka
Film został bardzo dobrze przyjęty przez krytyków. Został doceniony za swój oryginalny styl, wizualną stronę i kreację Denisa Lavanta. Film zdobył wiele nagród, w tym nagrodę za najlepszy film na festiwalu w Cannes.
Wpływ
Film „Holy Motors” wywarł duży wpływ na współczesne kino. Został uznany za jeden z najważniejszych filmów francuskich XXI wieku. Film inspirował innych twórców, takich jak Gaspar Noé czy Claire Denis.
Podsumowanie
„Holy Motors” to film, który jest wyjątkowy i niepowtarzalny. Jest to film, który trzeba zobaczyć, aby go zrozumieć.
reżyseria | Leos Carax |
scenariusz | Leos Carax |
gatunek | Dramat, Surrealistyczny |
produkcja | Francja, Niemcy, Belgia |
premiera | 23 maja 2012 (Światowa) 11 stycznia 2013 (Polska premiera kinowa) |
dystrybucja | Stowarzyszenie Nowe Horyzonty |
studio | Angoa-Agicoa (wsparcie) / arte France Cinéma (koprodukcja) / Canal+ (udział) / |
tytuł oryg. | Holy Motors |
Aktor | Postać |
---|---|
Denis Lavant | Pan Oskar / Bankier / Żebraczka / Specjalista od motion capture / Pan Merde / Ojciec / Akordeonista / Zabójca / Zabity / Umierający / Mężczyzna w teatrze |
Édith Scob | Céline |
Eva Mendes | Kay M |
Kylie Minogue | Eva Grace (Jean) |
Élise Lhomeau | Léa (Elise) |
Jeanne Disson | Angèle |
Michel Piccoli | Mężczyzna z plamą wina |
Leos Carax | Śpiący mężczyzna / Głos limuzyny |
Nastya Golubeva Carax | Mała dziewczynka |
Reda Oumouzoune | Akrobata motion capture |
Zlata | Cybernetyczna kobieta |
Geoffrey Carey | Fotograf / Głos limuzyny |
Annabelle Dexter-Jones | Asysytentka fotografa |
Elise Caron | |
Corinne Yam | |
Julien Prévost | |
Ahcène Nini | |
Laurent Lacotte | Głos limuzyny |
David Stanley Phillips | Głos limuzyny |
Matthew Gledhill | |
Hanako Danjo | |
Big John | |
Pierre Marcoux | |
Bastien Bernini | |
Elliot Simon | Muzyk w kościele |
Quentin Auvray | Muzyk w kościele |
Doctor L. | Muzyk w kościele |
Bertrand Cantat | Muzyk w kościele |
Alexandre Leitao | Muzyk w kościele |
David Nzavotunga Kiala | Muzyk w kościele |
Johann Riche | Muzyk w kościele |
Clément Robin | Muzyk w kościele |
Yao Dembele | Muzyk w kościele |
Yves Abadi | Muzyk w kościele |
Miguel Saboga | Muzyk w kościele |
Grégoire Simon | Muzyk w kościele |
Viviane Arnoux | Muzyk w kościele |
Hugo Boulesteix | Muzyk w kościele |
Eloi Miehe | Muzyk w kościele |
Michel Delahaye | Głos limuzyny |
Leslie Palanker | Głos limuzyny |
Camille Rutherford | Głos limuzyny |
Adrien Guitton | Głos limuzyny |
Johanna Nizard | Głos limuzyny |
Kester Lovelace | Głos limuzyny |
François Rimbau | Niewidomy mężczyzna |
Fabien Hagege | Widz |