Obraz „Happiness” (1998) w reżyserii Todda Solondza to fascynująca eksploracja psychiki trzydziestoletniej Joy Jordan. Akcja filmu rozgrywa się w urokliwym New Jersey, gdzie Joy nadal zamieszkuje dom swoich emerytowanych rodziców. Główne postacie to trzy siostry: Joy, Trish i Helen, których życie skrywa wiele tajemnic, nadziei i rozczarowań.
Jane Adams wciela się w postać Joy, pragnącą miłości i sukcesu w karierze. Jednak życie Joy zaczyna komplikować się, kiedy zaczyna romans z uczniem, Vladem. Rosyjski imigrant, uczestnik kursów dla dorosłych, okazuje się być złodziejem, co stawia Joy w trudnej sytuacji. Niespodziewane uczucie prowadzi do konsekwencji, które rzucają cień na już skomplikowane życie bohaterki.
Rodzice Joy, przeniesieni na spokojną Florydę, stanowią interesujący kontrast dla trzydziestoletniej kobiety. Ich emerytura nie jest tak sielankowa, jak mogłoby się wydawać, głównie z powodu konfliktów z sąsiadką Diane. To pokazuje, że idea szczęścia w Stanach Zjednoczonych jest często związana z materialnym dobrobytem, który może prowadzić do alienacji i odosobnienia.
Historia rozwija się w kontekście satyrycznej analizy amerykańskiego społeczeństwa i jego obsesyjnej pogoni za szczęściem. Film rzuca światło na to, jak postacie, takie jak Joy, Trish czy Helen, radzą sobie z życiem, próbując znaleźć sens i spełnienie. Todd Solondz prezentuje groteskowe sceny z życia współczesnego przedmieścia, ukazując absurdalne sytuacje i dziwaczne relacje międzyludzkie.
Wątek Helen, zagranej przez Larę Flynn Boyle, dodaje nowy wymiar filmowi. Poszukując prawdy emocjonalnej, Helen zostaje uwikłana w obsesyjny związek z anonimowym natrętem, który okazuje się być jej sąsiadem, Allenem. To poruszający element, który ilustruje ludzką potrzebę bliskości oraz jednocześnie absurdalność dzisiejszych form poszukiwania intymności.
„Happiness” to nie tylko satyra na egoizm i chciwość, lecz także głęboka analiza ludzkich marzeń, problemów emocjonalnych i trudności z odnalezieniem prawdziwego szczęścia. Todd Solondz stworzył film, który porusza, zmusza do refleksji i jednocześnie szokuje widza, przedstawiając surrealistyczny, ale niezwykle bliski świat codziennych ludzkich dramatów.
reżyseria | Todd Solondz |
scenariusz | Todd Solondz |
gatunek | Dramat, Komedia, Obyczajowy |
produkcja | USA |
premiera | 15 maja 1998 (Światowa) 29 października 1999 (Polska premiera kinowa) |
boxoffice | $2 807 390 w USA |
budżet | $3 000 000 |
dystrybucja | Solopan |
studio | Good Machine / Killer Films |
tytuł oryg. | Happiness |
Aktor | Postać |
---|---|
Jane Adams | Joy Jordan |
Jon Lovitz | Andy Kornbluth |
Philip Seymour Hoffman | Allen |
Dylan Baker | Bill Maplewood |
Lara Flynn Boyle | Helen Jordan |
Justin Elvin | Timmy Maplewood |
Cynthia Stevenson | Trish Maplewood |
Lila Glantzman-Leib | Chloe Maplewood |
Gerry Becker | Psychiatra |
Rufus Read | Billy Maplewood |
Louise Lasser | Mona Jordan |
Ben Gazzara | Lenny Jordan |
Camryn Manheim | Kristina |
Arthur J. Nascarella | Detektyw Berman |
Molly Shannon | Nancy |
Douglas McGrath | Tom |
Ann Harada | Kay |
Jared Harris | Vlad |
Anne Bobby | Rhonda |
Eytan Mirsky | Wściekły pikietujący |
Dan Moran | Joe Grasso |
Marla Maples | Ann Chambeau |
Matt Malloy | Doktor |
Elizabeth Ashley | Diane Freed |
Johann Carlo | Betty Grasso |
José Rabelo | Pedro |
Bina Sharif | Studentka |
Tsepo Mokone | Student |
Evan Silverberg | Johnny Grasso |
Dan Tedlie | Don |
Marina Gayzidorskaya | Zhenia |
Olga Stepanova | Matka Zheni |
Joe Lisi | Detektyw policji |
Lisa Louise Langford | Pikietujący radykalistka |
Socorro Santiago | Płacząca nauczycielka |
Allison Furman | Pocieszająca nauczycielka |
Wai Ching Ho | Studentka |
Hope Pomerance | Rozhisteryzowana kobieta |
Diane Tyler | Janet |